Tohle byla kombinace přímo boží – Sony 12-24/2.8 GM nasazený na Sony a7R Mk IV. Ten foťák patří k absolutní špičce, ne nadarmo dostal EISA cenu jako nejlepší „pokročilá plnoformátová kamera“. No a 12-24/2.8, to je zase technický extrém par excellence. Pokud vás zajímají podrobné specifikace, mrkněte se na můj článek o něm z července (zde). Však taky stojí devadesát tisíc a když jsem z něho sundával krytku o velikosti rendlíku na bramborové knedlíky a on na mě vykulil tu svou vypouklou čočku, třásl jsem, abych s ním někde neklepl. Má úhel záběru od 122 do 84 stupňů. Jde tedy o zcela speciální objektiv pro profi účely, zjevně hlavně pro focení architektury. Maximální pozornost je tu věnována korekci soudkové vady. Nicméně k tomu podotknu hned zkraje: Laowa (Venus Optic) vyrábí 12/2.8 Zero-D, pevné ohnisko manuálně ostřené, ovšem za třetinu ceny. Je to ovšem monofokál a při rozmyslném focení architektury se to dorovnání zoomem může hodit. Zkrátka, je to profi velmi drahý objektiv a koho by zajímala dvanáctka objektiv, ta Laowa je skvělá, mrkněte se, jak jsem s ní pochodil v Benátkách (zde).
Takový objektiv tedy patří do interiéru, vzal jsem ho do kostela sv. Markéty u nás ve Zvoli. Jakmile jsme v ose, žádná sbíhavost nás trápit nebude.
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_01.jpg)
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_02.jpg)
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_03.jpg)
Ovšem i v přírodě se široký záběr uplatní. Tady máme taky chrám, ale přírodní.
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_04.jpg)
Když ovšem dáme ohnisko 24 mm, efekt není zdaleka takový. No a to je právě to, co mi vrtá hlavou. Nicméně uznávám, že hlavně při té architektuře může být zoom výhodný pro přesné doladění záběru.
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_05.jpg)
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_06.jpg)
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_07.jpg)
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_08.jpg)
![](/obrdg2020/objektivy/sony_12_24/sony_12_24_09.jpg)
Shrnutí:
Přistupoval jsem k tomuto objektivu (a fotoaparátu) s velkou úctou. Je to skutečně aktuálně vrchol optiky, mechaniky a elektroniky v oboru objektivů. Ultraširokoúhlý objektiv (klasika: 16-35 pro plnoformát a 10-20 pro APS-C) by neměl chybět ve výbavě fotografa, který si rád zahraje s prostorem kolem sebe. Tohle je ovšem po všech stránkách extrém – výkonem, rozměry/váhou a cenou. Což není argument proti němu, je to prosté konstatování skutečnosti.