Aktuality, Editujeme

Tonální maska v Zoneru

Ničeho se nebojte, jde o obyčejný výběr, o malou fintičku, kterou zvládají i velmi staré verze Zoneru (používám ZPS 14 a tenhle trik dělám velmi často). V anglické terminologii máme pojem luminosity mask, přičemž luminosity je světlost, a mask je holt maska. Dělá se kolem toho velká věda, ale je to ve skutečnosti prosté. Vysvětlíme si to na příkladu.

Tahle fotka je z mobilu (pro názornost jsem ty stíny trochu ztmavil). Kresba je jak ve stínech, tak ve světlech, ony ty dnešní mobily díky HDR zvládají překlenout opravdu velké jasové rozdíly. Nicméně – a já tuhle fintu používám zejména před tiskem fotografií (pořád mám svoji starou dobrou Epson L800): na monitoru vidíme kresbu ve stínech, ale při tisku by se kresba zalila. Fotka by byla moc tmavá.


Řeknete, to je případ pro křivky. Tak dobře. Otevřeme dialog Křivky a tady vidíme, jak to s tóny v obraze vypadá. Maximum je vlevo v temných partiích, světlé jsou roztažené, nikde nic nevyniká.

Klepnu si tedy někam blízko středu na diagonálu, abych si zafixoval pravou stranu – ta mi vyhovuje a nechci s ní nic dělat. No a pak volím bod někde uprostřed té levé části a táhnu vzhůru. Tmavé partie se zesvětlí.


Zesvětlily se, ale je to takové nějaké divné a o ničem. Zkusím to přece jen s tou maskou.


Půjdu do oddílu Editor a volím Nástroje pro výběr – Kouzelná hůlka (klávesa W). Důležitý je ten Režim porovnání: musím zadat Jas, pak se do výběru zařadí partie podle jasové hodnoty. Nesmí to být Spojitý, chci přece, aby to fungovalo v celé ploše obrazu. Klepnu na typickou světlou část a udělá se mi výběr:

V dalším kroku klepnu na Invertovat výběr – ten se převrátí a nyní mám vybrané všechny tmavé partie. S těmi pak nakládám podle libosti – třeba zrovna v primitivních Úrovních.

Je to primitivní, až ševcovský způsob editace. Dělám to, jak jsem řekl, před nenáročným tiskem nebo někdy před publikováním na webu, protože prohlížeče obrázky ztmavují. Kouzelnou hůlkou vyberu jasy, invertuju a pak v úrovních reguluju jas tmavých partií. Jakmile jsou ve výběru, lze aplikovat i jiné funkce, sytost, mapování tonality, křivky.

Hlavně to chce správně odhadnout rozsah výběru (Tolerance – zde 50). Lze k němu přidávat, lze to měnit. No a důležité je rozmazání, tedy okraje výběru. U normálně velkého obrázku, to je dnes těch kolem 20 mega – začínám na 25 bodech. Chce to vyzkoušet. Je to taková luminosity mask pro všední den.