Tento extrémně širokoúhlý, vysoce světělný objektiv je určen pro bezzrcadlovky Sony s bajonetem E. Jeho širokého úhlu záběru ovšem lépe využijí přístroje plnoformátové, tedy řady Alpha 7 a 9. Konstrukce objektivu zahrnuje dva asférické členy AA (advanced aspherical), tři skleněné ED členy s nízkým rozptylem světla (Extra-low Dispersion) pro efektivní potlačení chromatické aberace, které zajišťují vysokou kvalitu obrazu po celé ploše záběru až k okrajům, a to i při nastavení maximální clony F1,8. Objektiv má výjimečný výkon při fotografování zblízka s minimální ostřící vzdáleností f 0,19 metrů. (max. zvětšení: 0,2krát). Objektiv váží 373 g. Použití dvou lineárních XD motorů navíc zajišťuje rychlé, přesné a tiché automatické ostření jak pro fotografování, tak i pro natáčení videa.
Model FE 20mm F1.8 G byl navržen tak, aby byl odolný proti prachu a vlhkosti. Přední člen dostal fluorovou povrchovou úpravu. Má programovatelné tlačítko uzamčení zaostření „focus hold button“ a clonový kroužek se spínačem pro zapnutí/vypnutí. Je také kompatibilní s řadou 67mm filtrů. Objektiv FE 20mm F1.8 G bude v Evropě v prodeji od března 2020 s cenou přibližně € 1 100 Euro.
Názor Digineffu
Objektiv jsem měl doslova na pár hodin v ruce, za pramálo příznivého počasí k testování objektivů. Ona je ta dvacítka zapeklité ohnisko pro plnoformát. Pro APS-C je to třicítka, tedy o fous delší ohnisko než klasická osmadváca, takže pro Sony Alpha 6000 a násl. By mohl fungovat jako skvělý základní objektiv pro milovníky živé fotky. Pokud jde o plnoformát, tak ty dechberoucí perspektivy se sekají šestnáctkou, na běžné focení je docela krátký. S výhradou (pozitivní) kterou uvedu na konci. Pokud jde o kresbu a korekce, je to géčková řada a věru jí nedělá ostudu.
Podívejme se na pár fotek – městská architektura, perspektiva je hodně strmá, ale všechno je rovné.
A jsme u clony 1.8: hlavní motiv pěkně vypíchneme, ale pozadí je sice mimo ostrost, ale dobře čitelné.
Ještě lépe se to projeví v interiérových fotkách osob. Na F1.8 vysoká ostrost a pěkný bokeh pozadí.
Když to přicloníme (zde F6.3), máme krajinku jak malovanou. Počasí byl hnus sám, takže jsem musel se sytostí přitvrdit.
S ostrostí si taky nemusíme dělat starosti.
Nakonec tu pozitivní výhradu. Co s hodně živou, s odpuštěním street fotografií? Samozřejmě, že to jde, a dokonce velmi dobře. Odvodil jsem si malý trik, který vychází z toho širokého ohniska… a taky z vysokého rozlišení Sony Alpha E7 Mk III. Nicméně si myslím, že by se to dalo stejně dobře udělat i s klasickým 24 Mpx přístrojem. Fotím naslepo, od boku, s vypnutým zvukem (tichý režim). Více o tom ve zvláštním článku příští týden.