Aktuality, Fotografická technika, Fotografujeme

Sony 7R M4 a 17. listopad

Měl jsem přes víkend poslední model sedmičkové bezzrcadlovky, jde o typ s čipem 61 megapixelů s formátem snímače 24 x 36, tedy jde o plnoformát. Je to přístroj nejvyšší cenové kategorie, cena je 105 tisíc, tedy je o 32 tisíc dražší než erko trojka. Už to je důvod, proč jsem bral fotoaparát do ruky jaksi s ostychem. Ten vystřídala radost. Ergonomicky se zřetelně liší od předchůdce. Má větší grip (úchop), takže se líp drží. Zadní roller je posazen nahoru na horní stěnu, takže se lépe ovládá, ale hlavně jsou zvětšená některá tlačítka, takže je snadněji najdete i poslepu. Zejména se to týká tlačítka na zadní stěně, používané pro ostření na palec. Nemáte prostor k tápání. Dále jsem si hned povšiml, že je přehozené pořadí dvou slotů na kartu, jednička je teď nahoře, dvojka dole. Ono to není důležité, jen mi připadalo legrační, že má jednička být dole. Ta zlepšená ergonomie je tak výrazná, že si říkám, proč maketu té trojky nedali někomu do ruky, aby jim řekl, že…

Míním to žertem, jistě to zkoušeli, to dnes už nezjistíme, jak to bylo. Podstatné je, že na čtyřka je v tomto ohledu mnohem lepší, vývoj je vývoj.

Zkoušel jsem stabilizaci, ta je podle mého praktického ( = bez přístrojů) měření stejná. Reklamní žvásty nevnímejte: fakt je, že jeden EV to vcelku spolehlivě ustojí, takže objektiv padesátka = 1/25 vteřiny. Ale to – opakuji – se týká trojky i této čtyřky. Pokud jde o vysoké ISO, i tam jsem neshledal rozdíly. Trojka i čtyřka vám umožní pořídit prakticky použitelné živé fotky reportážního typu při 10000 ISO, tečka. Jakmile je to vyšší ISO, musíte slevit na požadavcích. 104 tisíc ISO už je za hranicemi rozumného vnímání, platí pro oba.

Obrazově je ta čtyřka úžasná. Fotil jsem reportáž. Šedesátimetrový obrázek poskytuje velkou rezervu pro ořez. Kresba je dokonalá a Sony zde nastavil další etalon. Co je to platné, šedesát proti čtyřiceti je velký posun. Nicméně i těch čtyřicet je skutečně hodně. To šedesátimegové rozlišení se uplatní tam, kde jsou požadavky opravdu na absolutní kvalitu, jenže pak se dostaneme do kontaktu se středoformátovými přístroji Fujifilm a Hasselblad. Cenově se tento nový Sony levnějším středoformátům hodně blíží. Těžko srovnávat, protože středoformát má jinou charakteristiku obrazu než fulframe – a srovnávat budou především profesionálové s ohledem na požadavky jejich práce. Když tedy shrnu: tenhle Mark 4 je nepochybně lepší než Mark 3. Ale 32 tisíc korun bych za to vylepšení nedal.

Jak se s ním fotilo
Fotil jsem repo stylem, tedy: manuálně nastavená expozice při automatickém ISO, které se pohybovalo odle situace od 125 do 1250. Na výsledku se to prakticky neprojevuje. Objektivy jsem používal Sony Zeiss 28/2.8 a Voigtländer 4.5/15, manuální.

Individuální demonstrační projev.

Tyhle děti nemají o komunistech ponětí, chvála bohu.

Společné focení.


A ty, soudruhu, jsi kdo?

Čarování: čaroději, z Hradu pryč!


I ztroskotanci se vyskytli…