Tento objektiv jsem tu už krátce přestavil. Výrobce ho uvedl loni z kraje roku, v Americe se prodává pod značkou Rokinon. Jestli si myslíte, že AF v názvu znamená autofokus, pak bingo, je to skutečně autofokusový objektiv pro bajonet E, a FE znamená, že je vhodný i pro plnoformátové bezzrcadlovky Sony. Čtrnáct milimetrů, to už je sakra krátké ohnisko. Pro Canon dělá Samyang podobný, leč nikoli totožný objektiv. Co je ale podstatné, pokud by se někdo nechtěl štrachat s redukcemi, pro FF Sony je to jediný dostupný autofokusový objektiv s úhlem záběru 114 stupňů. Ostří od 20 cm. Sestává ze 14 členů v 10 skupinách, 7 z nich jsou speciály – 2 asférické, 4 vysoký index lomu a 1 s nízkým rozptylem. Clona je sedmilamelová, rozměry 85,5 x 97,5 mm a váha 505 g (zajímavé: o fous větší a těžší než verze pro Canon), přitom je to utěsněný objektiv odolný vůči vlhkosti a prachu. Je to tedy poměrně velký objektiv. Ještě zajímavost – je to první AF Samyang určený pro Sony.
Tyhle ultraširokáče byly dlouho stranou zájmu jak výrobců, tak veřejnosti, nicméně čekám změnu v pohledu, protože nastupují mobily s ultraširokými foťáky. Začal s tím LG, aktuální hvězda Huawei P30 Pro a má to i nejnovější Samsung Galaxy 10+. Dá se tedy čekat, že si lidi na kouzlo ultraširokáče zvyknou a budou ho chtít i na své zrcadlovce, eventuálně bezzrcadlovce, v našem případě na Sonym.
Je to elegantní kovový objektiv s pevnou sluneční clonou. Přední čočka je vypouklá, takže šroubovací filtry nepřicházejí v úvahu. Jediný ovládací prvek je příjemně široký prstenec po manuální ostření, přepínač AF/MF tu není, ani prstenec pro clonu, natož pak stupnici hloubky ostrosti ((hodila by se) – je to prostě elektrická mašina. Nelze kombinovat MF a AF, je to buď a nebo, nutno přepnout v menu fotoaparátu. Protože ostření jde po drátě, nemá zarážky na koncích rozsahu. Nelze tedy spoléhgat na poslepu nastavení nekonečně (při focení noční oblohy), ale to snad nikdo nedělá.
Jak se s ním fotí
Už na první podívání a vzetí do ruky je to náramný objektiv, celý v kovu, samozřejmě včetně bajonetu. Optické vady jsou pozoruhodně minimalizované. Na to, že jde o čtrnáctku, je soudková vada minimální – toto je syrový snímek bez korekce.
V přístroji ale lze nastavit korekci (defaultně je vypnutá, na to pozor) a pak soudek v podstatě zmizí (nezaměňovat se sbíhavostí vertikál). Barevné lemování v rozích tu nepostřehneme, úbytek kresby je ovšem patrný.
Toto je výřez z centrální oblasti snímku:
Kresba na kraji je logicky horší – jde o snímek při cloně F8.0. Nicméně úbytek kresby není nijak dramatický.
Nemohu si ale odpustit srovnání – kresba Voigtlanderu 15/4.5 je lepší, ovšem za tu cenu, že jde o plně manuální objektiv s ručním ostřením a nižší světelností za podobnou cenu.
MFT graf ukazuje, že kontrast (červené linie) klesá od středu do krajů jen málo, ostrost má neobvyklé výkyvy, graf zobrazuje situaci při plné světelnosti F2.8. V praxi ale se objektiv bude používat spíše zacloněný, kdo by fotil krajinu na F2.8.
Shrnutí:
Samyang AF 14/F2.8 FE je určen pro bezzrcadlovky Sony s bajonetem E. Lze ho použít i na APS-C přístrojích, ale pak je ohnisko ekv. 21 mm. To je sice taky pěkně krátký objektiv, ale využívá se jen z části a je pak zbytečně velký a těžký. V živé fotce se dá použít jen pro zcela speciální případy, protože při focení zblízka dramaticky zkresluje figury. Jeho pravou doménou bude krajina, jelikož dovede zvýraznit popředí a zobrazit hloubku prostoru. V květnu 2019 stojí něco nad 17 tisíci
. Není to objektiv pro každého, je třeba umět si ultraširoký úhel záběru vychutnat. Kdo se ale na tento druh zobrazení zavede, hrozí mu nebezpečí, že tak bude fotit všechno a to pak je nuda. Tohle to jsou objektivy, které se používají k obrazovému výkřiku. Pak ovšem jsou nenahraditelné a v porfoliu optiky pro FF Sony bezzrcadlovky je ve třídě autofokusových objektivů unikátní. Ne nadarmo Samyang volil právě toto ohnisko pro svůj vstup do Sony arény v oboru AF.
Ukázky:
1 | 2 | ||
3 | 4 | ||
5 | 6 | ||
7 | 8 | ||
9 | 10 | ||
11 | 12 | ||
13 | 14 | ||
15 | 16 |