Jihokorejský Samyang se dobře uchytil i na našem trhu objektivy se skvělým poměrem ceny a výkonu – jeho rybí oko pro MFT formát používám už léta. Obvykle ale produkuje objektivy s ručním ostřením. Zavedl i autofokus a jím je vybaven i maličký širokáč pro bezzrcadlovky Sony Alfa, hlavně tedy pro plnoformátové sedmičky.
Čtyřiadvacítka je půvabné ohnisko – pro živou fotografii, ale i pro krajinu, cestovní fotografii. Říká se, že někdo dává přednost osmadvacítce, něko,mu vyhovuje čtyřiadváca. Je to věc oka a zvyku, toto tedy je čtyřiadváca.
Jihokorejský Samyang se dobře uchytil i na našem trhu objektivy se skvělým poměrem ceny a výkonu – jeho rybí oko pro MFT formát používám už léta. Obvykle ale produkuje objektivy s ručním ostřením. Zavedl i autofokus a jím je vybaven i maličký širokáč pro bezzrcadlovky Sony Alfa, hlavně tedy pro plnoformátové sedmičky.
Čtyřiadvacítka je půvabné ohnisko – pro živou fotografii, ale i pro krajinu, cestovní fotografii. Říká se, že někdo dává přednost osmadvacítce, něko,mu vyhovuje čtyřiadváca. Je to věc oka a zvyku, toto tedy je čtyřiadváca.
Když jsem krabičku vytahoval doma z tašky, lekl jsem se. Napadlo mě, že jsem v ofisu zapomněl objektiv do krabičky dát. Ale byl tam! On totiž váží neuvěřitelných 120 g. Samozřejmě je to plasťák. Proto první rada: nekupujte si ho, pokud chcete objektivem zatloukat skoby do zdi. Technicky vzato, má 7 čoček v 7 skupinách (neobvyklé řešení!), tři čočky jsou asférické, dva s vysokým indexem lomu, vrstvy Ultra Multi Coating, sedmilamelovou clonu. Úhel záběru má 82 stupňů. Ostří od 24 cm. To vše v plastu, přirozeně že bez stabilizace.
Žádné ovládací prvky nemá, jeden prstenec po přepnutí slouží k ostření. Má vtipně řešenou maličkou sluneční clonu, ta se nasadí obráceně a slouží k ochraně okraje objektivu. Na ukázce vidíte vlevo jako ochrana, vpravo jako sluneční clona.
Jak se s ním fotí
Nejdřív chodí na přetřes vady, ty tu jsou nepodstatné. Vinětace na plné světelnosti nestojí za řeč.
Co se zkreslení týče, konstatujeme spíš mírnou poduškovou vadu ( dovnitř, nikoli ven).
Výřez z rohu, přeexponováno proti bílé obloze – v podstatě žádná aberace.
Slunce v záběru – a žádné reflexy, zasloužily se o to UMC , ale jistě i střídmá konstrukce optické soustavy.
Osří svižně, věru jsem neměl pocit nějaké loudavosti a tápání i v nižších světelných hladinách. Ostření je tiché, vnitřní – venku se nic neotáčí, nic nepohybuje.
Kresba je nad očekávání dobrá. Je třeba si připomínat, že jde o objektiv, který vás po slevě přijde na 6700 Kč, pokud si vyžádáte 800 Kč flashbacku (údaj březen 2019). Srovnával jsem kresbu s objektivem Sony Zeiss 28/2.0 (což je ale taky objektiv za velmi lidumilnou cenu), pak tedy je ten Zeiss o něco lepší. Nicméně i při F2.8 je kresba plně vyhovující, jako obvykle vrcholí kolem F8.0, clona F16 slabá a F22 nedoporučuji používat.
Řada bezzrcadlovek Sony A7 splňuje očekávání těch, kdo chtějí plnoformát s malými rozměry a váhou. Jsou to v podstatě malé fotoaparáty. Tato řada teď disponuje už desítkami objektivů Sony, Zeiss i dalších výrobců. Některé mají obří rozměry a váhu a superšpičkovou kvalitu, sem patří zejména GM objektivy Sony. Nic proti nim, ale na malou váhu a rozměry musíte zapomenout. Pak ale tu jsou malé objektivy, zpravidla tedy s pevným ohniskem, manuálně ostřené (což bezzrcadlovky zvládají perfektně), ale i autofokusové – a sem patří tento kousek. Sony drží na trhu celou řadu A7 od jedničky a ta dnes stojí úžasných 23 tisíc (březen 2019). Ve spojení s objektivem Samyang 24/2.8 se pak zájemce dostane na poměr cena / výkon, o jakém se jiným výrobcům nemůže ani zdát. Ukázky:
Obrázky 19 a 20 jsou srovnání objektivů Samyang 24 a Sony Zeiss 28.
1 | 2 | ||
3 | 4 | ||
5 | 6 | ||
7 | 8 | ||
9 | 10 | ||
11 | 12 | ||
13 | 14 | ||
15 | 16 | ||
17 | 18 | ||
19 | 20 |
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Samyang 24/2.8?