Aktuality, Fotografická technika, Fotografujeme

S Petzvalem do lesa

Včera hezky svítilo sluníčko a rozhodl jsem se, že uskutečním už dlouho tutlaný plán, pořídím v lese pár fotek objektivem Petzval 58. Připomenu, co jsem tu o něm psal před třemi lety (zde). Jde o repliku objektivu konstruovaného v devatenáctém století za úsvitu fotografie. Výrobu převzala rusko – rakouská společnost a tato osmapadesátka má v sobě neobyčejné zařízení – prstenec na kontrolu bokehu. Ostří se ročně tím kolečkem, které vidíte dole, ve spodní části objektivu. Když se podíváte na fotku, z těla objektivu cosi čouhá. To je planžeta s clonovým otvorem, která se do objektivu zasouvá. Takže žádná devítilamelová clona pro „dosažení ideálního bokehu“ – tady je to ocelový plech s ideálně kruhovým otvorem. Ty planžety mají jen plné hodnoty clon od 2.2 až po F16. Ostří od 0,6 m a zorné pole na plném formátu má 41 stupňů. Závit pro filtr má průměr 52 mm. Soustava sestává se 4 čoček ve 3 skupinách. Ovládací prvky jsou dva, jednak onen ostřicí element, jednak prstenec na nastavení bokehu od 1 (nejmenší rozostření) po 7 (největší).

Já ho mám v provedení pro Canon a na svůj Sony 7R M3 jsem ho nnasadil přes redukci Sigma MC11. Tyhle Petzvaly (jsou dva, kromě téhle osmapadesátky je starší pětaosmdesátka) vytvářejí půvabně staromódní rozostřené fotky – přičemž tento 58 model má rozostření nastavitelné. Takže první problém – rozostření je skvělé, ale vždy jde od středu do krajů a to vede ke středové kompozici.

S tím je třeba počítat a fotit s odstupem a pak ořezem dostaneme (relativně) ostrou oblast – jako třeba zde – do silného obrazového bodu na průsečíku třetin.

Další příklad. Takto byla Nora vyfocena…

…kdežto po ořezu už nejsou námitky proti středovosti na místě.

Až doma jsem přišel na to, že lze snadno spojit dva snímky tak, aby se oblast ostrosti rozšířila. Tohle je první dílčí snímek. Horní větve už se utápějí v neostrosti.


Výsledný snímek, kdy bylo rozšířeno plátno a větve nahoře doplněny větvemi z jiného záběru. Poté oříznuto na definitivní formát.


No a aby nebylo skopičinám konec, lze kombinovat dva záběry, jeden z Petzvalu a druhý z normálního objektivu, toto byl Zeiss 55 mm. Petzval v protisvětle dodal ty šílené kruhy kolem ostrého středu.


Tenhle Petzval je pěkná, ale drahá a proto málo dostupná hračka. Podobně ale poslouží nějaký starý objektiv, pořízený za lacino z desáté ruky. I o tom si někdy povíme.