Aktuality, Fotografická technika, Fotografujeme

Na street s objektivem Sony 20/1.8 G

Objektiv jsem zde krátce představil před týdnem, kdy byl uveden na světovou scénu. Je to sklo řady G, tedy výběrové, je určen pro přístroje Sony s bajonetem E. Zajímavý by tedy mohl být i pro řadu Alpha 6000 a násl., protože po přepočtu je to klasická pětatřicítka s krásnou světelností F1.8. Ovšem na fullframe 24 x 36 se plně projeví jeho široký záběr – 94 stupňů úhlopříčně. Měl jsem ho v ruce na pár hodin a opravdu jen bleskově jsem s ním vyzkoušel street photography, kterou jsem zde v uplynulých týdnech párkrát zmiňoval.

Měl jsem ho na Sony Alpha 7R Mk III. Fotil jsem na plnou světelnost F1.8, ostření nastavené na celoplošné, ostření jsem měl spojené se spouští (tedy nikoli na palec, jako obvykle). To proto, že jsem fotil metodou bez přikládání k oku, ale ani jsem nekoukal na displej. Spoléhal jsem na to, že se tak širokým úhlem jakž takž trefím a že vysoké rozlišení erka mi dá možnost eventuálního ořezu. Že hodně fotek bylo křivě, to je nabíledni. Fotil jsem pětisetinou při automatickém ISO do RAW a do čb převáděl v photoshopím pluginu Silver Effex. Pětisetina na streetovkách zaručí velkou pravděpodobnost, že fotky budou ostré – pokud to AF ustíhá. A ještě něco – fotil jsem na tichý režim, necvakalo to. Se zrcadlovkou by to nešlo…

Ale obvykle to nebylo zas tak katastrofální, jak bych čekal. Tady jsem už jen malinko napravoval svislice.

Navíc ten náklon někdy umocňuje dynamiku, takže není třeba se ho bát.


Vysoká světelnost vyloupne figuru z pozadí, izoluje ji, to je velká přednost tohoto objektivu. Kdyby to byla F1.4, bylo by lépe… ale hodně dráže a váha by byla větší.


Tady už byl ten ořez hodně velký.

Pro zajímavost – tohle je ta původní fotka, jak vypadla z foťáku.


Také tahle fotka je hodně srovnávaná – ostatně, pro účely článku jsem je tak řadil.


Na konec dávám tu, která se mi líbí nejvíc, tedy, kdybych měl vybrat jednu, tak tohle – protože má náznak příběhu, jsou tu pohledy, výrazy a děj. Což si myslím, že má být esence streetového focení. Zajímavé je, že děvčata jsou v pásmu přijatelné ostrosti všechny tři – i přes tu malou clonu FD1.8. Myslím, že při F1.4 by to tak dobře nedopadlo.

Shrnutí
Ono se často říká, že pro street je hranice 24 mm na plnoformátu a že kratší ohnisko zkresluje a přece jenom je potřeba jít k objektu hodně blízko. Záleží na metodě, na přístupu. Obvykle fotím na 28mm – ovšem s hledáčkem u oka. Tady jsem opravdu jaksi střílel brokovnicí se širokým rozptylem bez hledáčku a bez displeje. A jak vidno z výsledku jedné cesty metrem ze stanice Národní na Anděl, jde to taky – s hodně širokoúhlým objektivem.