Aktuality, Editujeme

Jasová maska v Zoneru

Je to módní pojem, tahle jasová maska. Někdy mám pocit, že se půlka tutoriálů pro Photoshop týká právě tohoto tématu. Ona tedy skutečná jasová maska se dá uskutečnit v editoru, který umí pracovat v režimu LAB – kde jasy jsou jedna separátní složka obrazu, ale přimhuřme oko. Zoner odjakživa umí udělat výběr podle kritéria jasová složka. Tak se podívejme na příklad.

Má to smysl u fotky, kde jsou jasy výrazně oddělené. Jako tuhle, jsem ráno šel s pejskama a byla mlha a vypadalo to nějak takhle:


Nic moc. Žádné barvy, byla skoro tma. Už když jsem to fotil jsem ale věděl, že se to tmavé popředí dá pomocí jasové masky pěkně rozsvítit, jinak bych to jaksi nefotil, že. V Photoshopu se to dělá před funkci Rozsah barev, kdežto v Zoneru musíme použít nástroj Kouzelná hůlka. Ten si otevřeme, viz screenshot.

Najdeme ji ve skupině nástrojů pro výběr, nastavíme režim Jas a vypneme Spojitý. Režimy jsou shodné pro všechny výběrové nástroje – Nový výběr, Přidat k výběru, Ubrat od výběru a Průnik. Dále je třeba nastavit rozmazání a toleranci. Na to není žádný návod, záleží od konkrétní situace. U velkého obrázku (čtyřicetimegový snímek) jsem dal 9 bodů, u menšího lze méně. Ta tolerance znamená, jaký rozsah jasů se dostane do našeho výběru. To se musí zjistit zkusmo: klepneme na vybranou oblast a koukáme, co všechno se vybralo a co zůstalo nevybrané. Lze přidávat k výběru s různou tolerancí, tedy přilepovat s menší tolerancí další oblasti.

V dalším kroku si vymaskujeme nevybrané části – je to kvůli přehlednosti. Zde vidíte, kde to nastavíme:

Nevybrané oblasti nám zčervenají a hned vidíme, na čem jsme. V podstatě jsme blízko konce začátku, abych tak řekl. Ale je třeba výběr doladit. On je ten přechod mezi vybranými jasy a nevybranými stíny náhlý. Je třeba ho zmírnit. To se dělá nástrojem Výběrový štětec, ten má režim Přidat i Vybrat od výběru.

Takhle ten štětec funguje, má svůj střed, má vyznačené okraje.


Důležité je nastavení. Průměr je jasný, rozmazání asi také. Výsledek hodně závisí na hustotě – to je v podstatě intenzita aplikace štětce (ať při přidávání nebo ubírání). Hodně ale záleží na rozestupu. Ten silně ovlivňuje intenzitu a je nutné oběma parametry laborovat. Je třeba hlídat jak okraje rozpití, tak linii „pochodujících mravenců“, ta jde středem toho pásma rozpití.

Zpracovaný obrázek pak vypadá nějak takto.


To červené maskování shodím nastavením masky, dělá se to zde:


V závěrečné fázi provedu inverzi, tedy převrátím výběr, takže už nebudou vybrané jasy, nýbrž ne-jasy, tedy to tmavé. V podstatě nejpohodlnější nástroj k úpravě jasu jsou Úrovně. A zde musím Zoner pochválit – i během práce s úrovněmi lze výběrovým štětcem přidávat a ubírat. To je velice pohodlné a příjemné.

No a nakonec se dopracujeme zamlženého obrázku s rozsvíceným popředím.

Nedá se to použít vždy a všude, opravdu je třeba, aby byly výrazně oddělené jasové úrovně. Potom je to velice příjemný nástroj. Ve starších verzích se s ním pracuje v podstatě stejně, jenom je jinde umístěn.