Oblíbený obrazový editor Zoner Photo Studio přichází s rozšířeným řešením barevných úprav v prostoru HSL. Nelekejte se, hned vysvětlím, že je to něco, co je v Zoneru odjakživa a nyní je to neobyčejně příjemně přístupné.
Jsme zvyklí na barevný prostor RGB, kdy je každá barva definována hodnotou červené, zelené a modré. Libovolnou barvu v rámci daného barevného prostoru ale lze definovat i odstínem, sytostí a jasem (Hue, Saturation, Lightness). I ve velmi starých verzích ZPS (používám verzi 14, která je optimum výkonu a ovladatelnosti dodnes) najdeme HSL sekci Editor pod Efekty – Posun barev – zde se dají kapátkem vybrané barvy velmi efektivně měnit právě v rámci HSL prostoru.
HSL v Zoneru X
V tomto ohledu nastává zásadní posun. Klasický Posun barev zůstává na svém místě, ale v sekci Vyvolat přibyl důležitý nový oddíl Barevné korekce. Je to de facto velmi rozšířený efektový filtr Posun barev. Má dva režimy.
Základní režim
Zde kapátkem klepnete na barevnou partii – na ukázce je to nebe – a posunem jezdce vlevo nebo vpravo měníte buď barevnost, nebo sytost či světlost. Ta třicítka u kapátka znamená, že rozsah barvy je omezený, lze to vypnout.
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_02.jpg)
Jakmile klepneme na položku Odstín/Sytost/světlost, objeví se široká škála odstínů, jež můžeme – v podstatě najednou – upravovat (zde vizuálně pochopíme, co dělá ta třicítka, jak omezuje rozsah posunu). A to je naprosto super a v tomto vidím zásadní posun v Zoneru. Sice přehnané je tvrzení, že je to revoluce a že to nikdo nemá – v Camera Raw je to co má paměť sahá a umí to ACDSee Pro a Paint Shop Pro odjakživa a jistě i další editory, ale to je jedno, hlavně že to je i v Zoneru. Myslím, že si uživatelé tuto funkci zamilují, protože opravdu umí s obrazem dělat divy.
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_03.jpg)
Pokročilý režim
Zde opět pracujeme v HSL, ale rozsah úpravy můžeme přímo ovlivňovat vymezováním segmentu v barevném kruhu. Posunem středového bodu k obvodu stahujeme jas a rozšiřováním / zužováním segmentu ovlivňujeme rozsah úpravy. V krajních hodnotách někdy dochází k nepříjemným barevným jevům, ty se minimalizují táhlem Uniformita.
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_04.jpg)
Další zajímavostí je možnost nastavení masky. V této souvislosti upozorňuju na obvyklou obtíž: lidi si pletou masku, která zobrazuje nějaký výběr, to je tento případ. Jinou funkci má ale maska vrstvy. Vizuálně je to podobné, ale funkčně odlišné a lidem to mate hlavu. Takže prosím: zde je to jen vizualizace toho, co bude ovlivněno úpravou, v našem případě jsou to žluté tóny.
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_05.jpg)
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_06.jpg)
Barevné tónování
To je další novinka, Jak to funguje vidíme na ukázce, kde jsem obrázek posunul do celkové červené. Lze separátně totéž dělat v tmavých i světlých partiích. Je to jistě zajímavé, ale pro praxi mi to přijde poněkud ošemetné a obávám se, že by se tím dalo udělat víc škody než užitku.
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_07.jpg)
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_08.jpg)
Novinek je pochopitelně víc, ne všechny mě baví. Modul Vyvolat je celkově opět zrychlený, on už od podzimní aktualizace šlape docela svižně. Chytřejší je Katalog, v jeho nastavení můžete strávit zbytek života a budete mít o zábavu postaráno:
![](/obrdg2020/costim/200304zoner/200304zoner_09.jpg)
Byl jsem zvědav, jestli Zoneři už konečně něco udělají s přepínáním barvy při práci s maskou vrstvy. Neudělali a to bych si moc a moc přál do podzimní aktualizace, protože to přeskakování kapátkem je pekelný opruz, zcela zbytečný a Zoner dehonestující.
Shrnutí:
Úpravy barev v HSL jsou zásadně usnadněny a určitě uživatelům ZPS X udělají radost. Někdy příští týden si uděláme tutoriálek a podíváme se na tuto funkci blíž.