Zajímavosti

Hasselblad a Rollei

Milovníkům analogu jsou ty názvy dobře známé. Hasselblad, to jsou profesionální zrcadlovky, které dokonce přešly do digitální éry, dělají se souběžně s bezzrcadlovkami  – referoval jsem tom několikrát, naposledy loni zde. Firma Rollei existuje, ovšem je to jen název a foťáky se pod tím jménem produkuji jen coby akční kamera ve stylu gopročka. V době kolem války až do padesátých, možná šedesátých let mnozí profesionálové používali dvouoký Rolleiflex. Jeden mám taky, koupil jsem ho od Svatopluka Sovy, kdysi věhlasného fotoreportéra – toto je jeho 13nejslavnější fotka (německá žena při odklízení barikád v roce 1945).

Ale proč o tom všem píšu. Padl jsem na zajímavou stránku, pojednávající o setkání dvou velikánů analogové éry. Victor Hasselblad se několikrát osobně potkal s Reinholdem Heideckem – a jsme u Rolleiflexu, made by Franke&Heidecke company. Na snímku vlevo stojí pan Heidecke a vpravo Hasselblad s modelem 1000 F, pořízeno v Rao roku 1955.

Zde je další snímek z této příležitosti.

Do třetice všeho dobrého:

Rozdíl konceptu vidíte už při zběžném shlédnutí fotky v záhlaví – Hasselblad je jednooká zrcadlovka, kdežto Rolleiflex měl spodní objektiv aktivní, vybavený závěrkou, kdežto horní sloužil k ostření přes zrcátko na matnici. Podle stejného principu fungovala i československá Flexareta (a další přístroje tohoto konceptu). Hassy měl výhodu vyměnitelné optiky – a vyměnitelného magazínu s filmy v zadní části, to byl geniální vynález a díky jemu se přístroje Hasselblad podívaly i na Měsíc v rámci programu Apollo. Rolleiflexy byly tiché, obraz po expozici nezmizel, to jsou asi dvě hlavní přednosti. Jenže ty zrcadlovky byly přece jen v praxi šikovnější a časem tedy dvouoké zrcadlovky vytlačily z profesionální scény.

V roce 1957 oba pánové, Hasselblad a Heidecke, uzavřeli gentlemanskou dohodu, že Rollei se bude držet dvouoké koncepce a nebude vyrábět jednooké zrcadlovky. Jenže tlak trhu sílil a tak v roce 1966 přišel na Photokině Rollei se svým modelem SL66 a v příštích dvaceti letech jich vyrobil dvacet tisíc. Ale to už byl v tom roce 1966 Reinhold Heidecke šest let na pravdě boží.

Tak to chodí… Jednooké zrcadlovky převálcovaly dvouoké, digi pohřbilo analog a v současnosti bezzrcadlovky válcují zrcadlovky. Ale to podstatné zůstává – buď se umí fotit, nebo neumí. V každé době s jakoukoli technikou.