Fotografická technika

Fujifilm XF 50/1.0 R WR

Jako objektiv jedinečný svou světelností oznamuje Fujifilm svůj 50 mm objektiv se světelností 1.0. Podle tiskové zprávy jde o první autofokusový objektiv se světelností jedna pro bezzrcadlovku. Zde připomenu nedávno tady představovaný Nikkor Z 58/0,95 Noct (zde), ten je tedy ještě o vlas světelnější, nicméně je ručně ostřený. Je určen pro bezzrcadlovky Fujifilm, tedy pro formát APS-C. Smysl těchto extrémních světelností spočívá hlavně v malé hloubce ostrosti a podmanivém bokehu. Má 12 členů v 9 skupinách (1 asférický a 2 ED), devítilamelovou clonu a ostří od 70 cm. Rozměry má 87 x 103,5 mm a průměr filtru 77 mm. Ostřicí systém využívá technologie fázové detekce na čipu, umožňuje detekci obličeje i oka. Lze samozřejmě ostřit i ručně – bezzrcadlovky to umožňují velmi snadno, díky technologii zvýrazňování hran zaostřeného objektu, anebo díky technologii zvětšení obrazu. Na jedenácti místech má těsnění proti vlhkosti a prachu. V Americe by měl stát 1500 dolarů, u nás můžeme čekat cenu přes čtyřicet tisíc. Ano, tyto supersvětelné objektivy nejsou nikdy levné, jenže citovaný Noct stojí jedenáct tisíc euro…

Díky crop factoru má tento objektiv na APS-C snímači úhel záběru objektivu 75 mm na plnoformátu. Jak to bude s hloubkou ostrosti? Bude odpovídat zhruba F1.4 pětasedmdesátky na plnoformátu. To je velmi malá hloubka ostrosti a efekt separace objektu je zásadní. Nenechme se zmást zmínkami z tiskové zprávy, že je určen pro focení ve ztížených světelných podmínkách. V současné době, kdy 5 až 10 tisíc ISO není žádný velký problém, nemusíme po velké světelnosti dychtit: ta má význam obrazový, výtvarný a tudíž má smysl, jen pokud chceme a umíme malé hloubky ostrosti využít. Pro názornost přikládám fotku pořízenou objektivem 85/1.8. Takový podobný efekt bychom měli od nového objektivu Fujifilm čekat.


Kvalita objektivů Fujiflm je silná stránka celého jejich systému APS-C bezzrcadlovek.  Canon i Nikon je dělají taky, ale jejich hlavní zájem je upřen na plnoformát. Fujifilm jde jinou cestou, soustředil se na APS-C a je v něm nejlepší, a krom toho dělá středoformát a do plnoformátu 24×36 se nemotá. Dělá dobře.