Aktuality, Fotografujeme, Tvorba

Debata o street fotografii

Na facebookové verzi naší sesterské stránky F22 proběhla diskuse vyvolaná aférou kolem propagačního videa Fujifilmu, zaměřeného na nový kompakt X-100 V. Referoval jsme o případu zde. Jde o to, že na videu je vidět velmi asertivní způsob pouliční fotografie, jak ho praktikuje japonský fotograf Tatso Suzuki. Ten si troufá fotit lidi na ulici z bezprostřední blízkosti. Video vyvolalo nevoli, Fujifilm ho stáhl a Suzukiho vyřadil ze svého sboru ambassadorů. Zůstává otázka – co s tím? Je to přípustné nebo je to špatně? Osobně si myslím, že je aféra vyvolaná dnešní uměle vyvolanou přecitlivělostí. Ale nechme volný průběh debatě, jak proběhla na FB F22:

Tomáš Třeštík – já Suzukiho objevil až díky této přefouklý kauze. Ty fotky mě celkem bavěj, je to prostě čistá drzá street fotka, namířit někomu objektiv do obličeje je prostě jeden z doteď legitimních způsobů, jak na ulici fotit. Mě osobně ta „drzost“ nijak nerozčiluje, ten jeho „in your face“ styl mi vlastně přijde svým způsobem upřímnej a férovej, minimálně tím dává focenému možnost se k tomu nějak vyjádřit či postavit, protože o tom, že byl vyfocený ví, na rozdíl od „nenápadného street focení“. Myslím si, že hlavní problém na kterém tahle kauza stojí je fakt, že Suzuki u toho focení prostě vypadá úchylně. Divně chodí, divně reaguje na lidi, divně se tváří. To je myslím to, co lidi tak vytáčí. Bruce Gilden jede v podstatě ten samej model focení, ale je u toho pochopitelnej, konzistentní, je to prostě vobyčejnej drzej chlap s foťákem, ne podivnej creepy poloúchyl. Takže tak. Je to myslím o Suzukim jako osobnosti, ne o stylu focení. Že to FUJI nedošlo dřív, než jí to „poradil“ všemocnej hlas internetovýho lidu je trapný, mohlo je napadnout, že lidi budou reagovat podrážděně a buď Suzukiho vůbec v kampani nevyužít, a nebo jo, ale stát si pak za svým..

Jirka Kováč Suzukiho IG sleduju víc jak rok, kupuju i ZIN Void Tokyo (Suzuki je členem), kterej si drží svoji kvalitu, žádnej amatérizmus. Veřejnost se staví ke street fotografií spíš negativně, což je škoda, má svoje velký kouzlo a zaznamenávat běh života v přítomným čase je důležitý. Fujifilm si měl zachovat profesionalitu a měl to řešit jinak. Zalekl se možná ještě víc narůstajících negativních reakcí a nevim, jestli si pomohl. Prodeje jsou dnes vše ??

František Brablc Já se na to dívám tak, že svět se zbláznil. Myslím to všeobecně, co se týče focení lidí ( ale vlastně nejen lidí ) na veřejnosti. A nejde vůbec o Fuji, prostě lidem už podle mě fest hrabe a jestli to takto půjde dál, nebude se brzo moci fotit vůbec nic, než kytička na vlastní zahrádce. Tady jde třeba vyloženě o dost „vlezlý“ styl focení, ale ono se tohle řeší snad všude. Stačí fotit reportážní fotky na veřejných akcích, to někdy rozum zůstává stát. Ani to nemusí být to, že na ulici někomu flákáte bleskem z několika centimetrů do obličeje.

Tomáš Kratochvíl V dnešním světě bych řekl, že úspěch je zaručen tomu, kdo něčím vyniká a dělá něco jinak. Ale právě proto je těžké zase najít příznivce, protože se na to pak také každý může koukat jinak, než je obvykle očekáváno

Petr Lenart Nevýhoda tohoto způsobu focení je, že je viditelné. Málo už vadí monitorování bezpečnostními kamerami na každém kroku, monitorování práce na PC přes Win10, monitorování potřeb přes veškeré elektronické platby.

Hugo Dias firma Fuji by měla zrušit prodej tohoto fotoaparátu když se s ním dají páchat taková zvěrstva, nejsme daleko od doby kdy jakékoli focení na ulici bude trestný čin, s pánembohem dementní civilizace …

Michal Kupsa Kdyby mi na ulici někdo neznámý blesknul přímo do obličeje, tak mu rovnou jednu natáhnu pěstí. Tož asi tak. 🙂

Ivan Babej Pokud mám být upřímný, tak bych se ani nedivil, kdyby panu Gildenovi někdo nějakou nenatáhl. Asi by se mi taky nelíbilo, kdyby mě někdo z bezprostřední blízkosti flešnul do obličeje. Způsob street fotografování tohoto pána, mi přijde dost brutální. I street fotograf by měl zachovávat určitou míru slušnosti a ohleduplnosti. Lidem, které na ulici fotí pro svoji zálibu, nic do jeho koníčku není. Osobně v takovémto způsobu práce nevidím nic přínosného pro fotografii, jako takovou. Každý fotograf by měl zachovávat určitou etiku, napříč všem fotografickým žánrům.

Shrnutí Digineffu

Závěr z toho není žádný a ani být nemůže. Přecitlivělost a nevraživost, jedno i druhé sílí a ovlivňuje to i street fotografii. Naproti tomu vývoj techniky umožňuje agresivní způsob fotografování (rychlé autofokusy, výklopné displeje…). Street fotografie asi nezmizí, ale její vyznavači to budou mít čím dál těžší. Reakci Fujifilmu chápu, ale jen jejich markeťáci posoudí, jestli to stažení a následný skandál produktu pomohl nebo mu ublížil. Já bych spíš řekl, že pomohl… Ten Suzuki fotí skvěle a Void Tokyo je super.