Objektiv Imagon je speciální objektiv pro velkoformátové komory, zmínil jsem se o něm v referátu o výstavě Alexandra Paula v Galerii českých center v Rytířské 31 v Praze. Jde o dílo německého optika Franze Staebleho, který ve dvacátých létech minulého století vymyslel způsob jak plynule změkčovat kresbu. Konstrukce se pak ujala prestižní firma Rodenstock a od roku 1930 ho vyráběla až do devadesátých let minulého století. Princip je patrný z fotky, o měkký efekt se postarala planžeta s kruhovými otvory. Obvykle se dodávaly tři takové planžety s různými průměry otvorů.
Objektiv se vyráběl především pro velkoformátové komory 9×12 cm, ale v extrémním případě i pro 24×30 cm (480/6.2). Na obrázku je v provedení 250 mm. Objektiv umožňoval tyto vedlejší otvory plynule otevírat a zavírat a tím efekt kontrolovat. Existovaly varianty i pro svitkový film, zde na Pentacon Six produkce NDR, ale také pro 35 mm.
V záhlaví je Imagon 360/5.8.
Dá se to koupit?
Nedá, i když… bylo na trhu něco trochu podobného: Petzval Bokeh Control jsem tu recenzoval před třemi roky
. Jde o tradiční konstrukci z devatenáctého století, přičemž objektiv je opatřen prstencem umožňujícím změnu změkčení. Na rozdíl od Imagonu však zkreslení či změkčené není rovnoměrné v ploše, nýbrž od (jakž takž) ostrého středu ubíhá ke krajům. MFT tabulka takového objektivu by vypadala, jako když dědečkovi visí kšanda. Zde je nejmírnější nastavení:
Toto je střední hodnota:
No a nakonec na plné pecky. Je to pěkné, ale znovu – bohužel středové.
Použití je omezené, občas se s tím dá zazlobit, běžně k dostání to už není kvůli ceně, která v řádu 20 tisíc byla nesmyslně vysoká.
Jak jsem si všiml, na Paladixu nedávno prodali 250 mm Imagon pro Linhofku, takže je jakási šance takovou zvláštnost sehnat.