Fotografická technika

Apple iPhone XS Max

V poslední době Apple pokulhává, nicméně pokulhává na špičce. Platí to i o doposud poslední modelové skupině, jeden model z této série vám představím. Budu se přirozeně věnovat jeho fotoaparátu.



Ve svém phabletu vsadil Apple na jistotu, pokud jde o fotoaparát. Je duální, základní a tudíž nejpoužívanější přístroj je dvanáctimegový s opticky stabilizovaným objektivem 26/1.8 s čipem o rozměru 1 / 2.55 palce s 1.4 mikronovými fotodiodami. Po přepočtu jeho úhel odpovídá 26mm objektivu kinofilmového přístroje, oproti modelu X se tedy poněkud rozšířil úhel záběru. Druhý fotoaparát je také dvanáctimegový, objektiv je označen jako 55/2,4, tudíž má dvojnásobné ohnisko pro přepočtu. Čip je 1 / 3,4 palce a má jednomikronové fotodiody. Objektiv je též stabilizovaný a oba moduly jsou vybaveny systémem PDAF, tedy zaostřovacím systémem s využitím duálních fotodiod pro fázovou detekci. Objektivy fotoaparátů jsou umístěny v bloku spolu s LED zábleskovým zařízením, které reaguje na barevnou teplotu světla. To vše je kryté tvrzeným safírovým sklem, odolným proti poškrábání. Modul je posazený do rohu, to se osvědčilo, prsty se v tomto uspořádání méně pletou před objektiv, byť je to jistě věc zvyku. Selfíčkový fotoaparát je sedmimegový s parametry objektivu 32/2.2. Má výkonnější video (1080/60 fps) a video je softwarově stabilizované. Je to tedy dnes už klasika, zahájená v modelu iPhone 7.

Změny tedy nejsou na první pohled zásadní, ovšem nemylme se, rozdíl mezi 1,22 µm a 1,4 µm je v technologii čipů fotomobilů zásadní. Další změna spočívá v procesoru Apple A12 Bionic. Přístroj též vytváří HDR obrázky, v jeho vyrovnávací paměti jsou ustavičně čtyři, a v okamžiku expozice je skládá do výsledného obrazu nejen podle úrovně expozice. Vylepšený je i portrétní režim, ten má volitelnou úroveň rozostření pozadí a skutečně zdařile napodobuje hloubku ostrosti velkoformátových přístrojů. Pokrok je i ve zvukové části videa. Obrazově je ovšem 4K na a níže, zvuk je stereo – a výrazně je zlepšena i kvalita záznamu.

Ovládání a menu
Apple nechce své vyznavače děsit tím, že by měli něco nastavovat a snad nejdůslednější je v řešení uživatelského rozhraní svých iPhonů. Především nemá ani tento model žádný pokročilý režim, tedy pokud neinstalujeme nějakou specializovanou aplikaci, fotíme výhradně v automatickém režimu Foto, eventuálně Čtverec, což je totéž s výhradou formátu. V režimu Foto se nám fotoaparát otevře, volby jsou na spodní části obrazovky, tažením vlevo přecházíme do videa, zpomaleného záběru a časosběru, posunem vpravo do už zmíněného portrétního režimu, na čtverec a na panoramatickou fotku. Na spodku fotky je v kroužku značka 1x nebo 2x, podle toho, na jaký fotoaparát jsme se přepnuli. Pomocí prstů můžeme obraz roztáhnout až na 10x, ale to je samozřejmě jen softwarové zvětšení, obraz pak nesnese kritické zkoumání na displeji PC nebo v tisku. Klepnutím na obraz nastavíme referenční bod, tam se pak bodově měří expozice a tahem nahoru nebo dolů lze expozici korigovat do plusu nebo mínusu.



V horní části pak máme volby pro blesk, dále pro Live foto, to je doplněk fotky miniklipíkem (když to necháme zapnuté, zapráskáme si úložný prostor zbytečným balastem), samospoušť a barevné filtry, užitečný je Živý a Černobílý. V samotné aplikaci nelze nic nastavit krom volby režimu a blesku, eventuálně filtrů. K nastavení je nutno jít opravdu do oddílu Nastavení, sekce Fotoaparát. Ani tam hrnec dukátů neobjevíme. Implicitně je zapnuto skenování QR kódů, dále zde nastavíme velikost fotek i formát videa. Jediné co stojí za zmínku je funkce Vysoká efektivita. Apple vyvinul svůj obrazový formát HEIF, ten má výrazně lepší kompresi než JPEG, takže tato vysoká efektivita šetří prostor v úložišti. Tento HEIF uživatele nikterak neobtěžuje, protože při přenosu fotek automaticky nabobtná do JPEG podoby, takže ani nic nepoznáme. Pikantní ale je, že iPhony dovedou RAW formát, ale k použití potřebujeme instalovat nějakou appku, která ho dokáže použít. Výchozí aplikace Fotoaparát to nedovoluje.

Jak se s ním fotí
Je to prostě Apple a jablečníci nemají rádi, když se uživatelé do něčeho pletou. Všechny fotoaparáty v iPhonech, tento nevyjímaje, jedou výhradně v automatickém režimu a prakticky nic podstatného v nich nelze nastavit. Fotoaparát je duální a přepínání obou ohnisek je velmi snadné. Duální fotoaparát i v tomto přístroji slouží k umělému vytvoření bokehu. Odstup ohnisek obou objektivů je dvojnásobek, jinde mají trojnásobek, ale tak je to u Apple vždycky: jiní jsou tak dlouho lepší, až přijde Apple a je zase nejlepší. Oproti předchozím modelům tady nejsou žádné výraznější změny, je dobře si všimnout a pochválit na selfie kameře funkci osvětlené. Je to samozřejmě zase jen čistě softwarové opatření, pouhý editační efekt. Zřejmě nejvýraznější je efekt scénického osvětlení, což fakticky není nic jiného než velmi silná vinětace, tedy ztmavení všeho, až zbude jen jasné zobrazení obličeje uprostřed. Uživatelům iPhonu nelze tedy doporučit nic víc, než dobře zvládnout ovlivňování výsledku volbou bodu, ze kterého se odvíjí expozice, stačí klepnout na displej. Tahem nahoru a dolů se provádí korekce expozice. Velmi často ovšem dochází k tomu, že místo korekce expozice přetáhneme celý režim z fotografování na video. Další takový přehmat nastává, když nahoře zapneme LIVE funkci, to jsou mikro videa, kdy se k fotce přiřadí kratičký pohybový záznam.

K přednostem patří špičková obrazová kvalita a jednoduchost obsluhy, nevýhodou je absence Pro režimu a absence RAW v základním Fotoaparátu, jinak ovšem iPhone RAW principiálně umí a hlava mi nebere, proč Apple RAW před uživateli schovává a přenechává ho jiným aplikacím.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16

 

Megapixel doporučuje:
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky mobilního telefonu Apple iPhone XS Max?