Nezařazené

Zveřejněn Zoner Photo Studio 12

Na tiskové konferenci v Praze předvedl brněnský Zoner dvanáctou verzi svého Photo Studia. Zde je první informace o tom, co je zde nového – v jistém smyslu všechno…

Na ledabylý první pohled zůstává vše při starém – až na to, že defaultní nastavení je černé, takže plocha pak vypadá takto:

Jelikož jsme konzervativní, vrátil jsem se při užívání této beta verze (finální bude uvolněna v pondělí) tradiční barevnosti „podle systému“. Co dále?

Dříve byly dva moduly, jeden samostatný Průzkumník, druhý samostatný Editor – šly dokonce otvírat nezávisle na sobě. Dnes jsou do sebe sloučené čtyři moduly, jsou přístupné záložkami nahoře, i to je vidět na našem screenshotu.

Správa archivu

 

Základní uspořádání je samozřejmě zachováno. Přibyla ale jedna zásadní funkce, katalog: program průběžně katalogizuje snímky podle data pořízení, viz ukázku vpravo. Třídění je typu rok – měsíc – den. Já si podobným způsobem organizuji archiv už mnoho let, ale lidé, kteří pořád ještě neopustili archivaci typu „prázdniny u babičky“ tady mají velmi mocného pomocníka.

Pochopitelně že vše osvědčené, tedy adresářový strom, kompilace, alba atd. zůstalo zachováno.

Editace
Zdánlivě nenápadný filtr posun barev nás uvede do režimu HSL (barevný prostor, definovaný odstínem – rozsah duhy . sytostí – od šedé po maximální sytost – a světlostí – od bílé do černé). Je to silný nástroj, který nám umožňuje selektivně vstupovat mezi barvy a individuálně je měnit. Režim HSL se promítá i v RAWovém konvertoru ZPS 12. Tento „posun barev“ jsem si proto okamžitě natáhl jako ikonku nahoru do uživatelského panelu – lze to, můžete si panely libovolně uzpůsobit svým potřebám a zvyklostem.

Co ovšem je bomba a z hlediska editačního velký pokrok, to je možnost rotace a deformace vloženého výběru. Dříve bylo možno jen vkládat a eventuálně zvětšovat či zmenšovat části obrazu, nyní je lze i natáčet a deformovat: cesta k montáži je velmi usnadněna. Zde jsou ony nástroje:

Díky tomu se dají obrázky jednoduše složit a spasovat – k tomu postupu se brzy vrátím v samostatném článku:

První a druhý obrázek zleva jsou zdroje, třetí je složenina obou.

Konverze z RAW
Naprostá bomba je ovšem rawový konvertor. Ten, troufnu si tvrdit, je na špičkové úrovni a od photoshopího konvertoru ho dělá snad jen nemožnost dělat parciální úpravy, ořez a napravování horizontu ale umí. Nabízí křivky, už zmíněnou HSL úpravu pasáží definovaných barevným odstínem, nastavení profilu konkrétního aparátu a podobně. K tomuto konvertoru se také vrátím s podrobným návodem, jak v něm RAW snímky upravovat.

V jednom ohledu bude muset uživatel zvyklý na předchozí verze upravit své pracovní návyky. Jde o to, že nyní je to jeden program, takže když kupříkladu pracuji v modulu správce – což je fakticky modul průzkumník, jenže tady je to trochu zmatené, protože průzkumník zůstal jako pododdíl správce, a otevřu adresář dejme tomu fotky a v něm si otevřu do editoru snímek img_123456.jpg, ocitnu se v editoru, jenže vstup zpátky do adresáře fotky mám nahoře jako záložku. Když se chci do něho vrátit, nekliknu tedy na záložku správce, ale na záložku otevřeného adresáře. Připadá mi to nešikovné, snad je to nezvykem. Bylo by prima, kdybych mohl mít dvě záložky dvou různých adresářů, ale to možné není. Snad až příště.

Shrnutí
RAWový konvertor a práce s vloženými bitmapami jsou dvě hlavní inovace, plus HSL barevný prostor. Tomu, kdo vzdychá po práci s vrstvami připomenu, že Zoner nejen že nikdy co má paměť sahá nesliboval vrstvy, ale vždy tvrdil, že je nezavede. Máme tedy od jedenáctky aspoň masku. Kdo chce vrstvy, a nerad by utrácel za Photoshop, ať si koupí Elements.

Na tiskové konferenci v Praze předvedl brněnský Zoner dvanáctou verzi svého Photo Studia. Zde je první informace o tom, co je zde nového – v jistém smyslu všechno…

Na ledabylý první pohled zůstává vše při starém – až na to, že defaultní nastavení je černé, takže plocha pak vypadá takto:

Jelikož jsme konzervativní, vrátil jsem se při užívání této beta verze (finální bude uvolněna v pondělí) tradiční barevnosti „podle systému“. Co dále?

Dříve byly dva moduly, jeden samostatný Průzkumník, druhý samostatný Editor – šly dokonce otvírat nezávisle na sobě. Dnes jsou do sebe sloučené čtyři moduly, jsou přístupné záložkami nahoře, i to je vidět na našem screenshotu.

Správa archivu

 

Základní uspořádání je samozřejmě zachováno. Přibyla ale jedna zásadní funkce, katalog: program průběžně katalogizuje snímky podle data pořízení, viz ukázku vpravo. Třídění je typu rok – měsíc – den. Já si podobným způsobem organizuji archiv už mnoho let, ale lidé, kteří pořád ještě neopustili archivaci typu „prázdniny u babičky“ tady mají velmi mocného pomocníka.

Pochopitelně že vše osvědčené, tedy adresářový strom, kompilace, alba atd. zůstalo zachováno.

Editace
Zdánlivě nenápadný filtr posun barev nás uvede do režimu HSL (barevný prostor, definovaný odstínem – rozsah duhy . sytostí – od šedé po maximální sytost – a světlostí – od bílé do černé). Je to silný nástroj, který nám umožňuje selektivně vstupovat mezi barvy a individuálně je měnit. Režim HSL se promítá i v RAWovém konvertoru ZPS 12. Tento „posun barev“ jsem si proto okamžitě natáhl jako ikonku nahoru do uživatelského panelu – lze to, můžete si panely libovolně uzpůsobit svým potřebám a zvyklostem.

Co ovšem je bomba a z hlediska editačního velký pokrok, to je možnost rotace a deformace vloženého výběru. Dříve bylo možno jen vkládat a eventuálně zvětšovat či zmenšovat části obrazu, nyní je lze i natáčet a deformovat: cesta k montáži je velmi usnadněna. Zde jsou ony nástroje:

Díky tomu se dají obrázky jednoduše složit a spasovat – k tomu postupu se brzy vrátím v samostatném článku:

První a druhý obrázek zleva jsou zdroje, třetí je složenina obou.

Konverze z RAW
Naprostá bomba je ovšem rawový konvertor. Ten, troufnu si tvrdit, je na špičkové úrovni a od photoshopího konvertoru ho dělá snad jen nemožnost dělat parciální úpravy, ořez a napravování horizontu ale umí. Nabízí křivky, už zmíněnou HSL úpravu pasáží definovaných barevným odstínem, nastavení profilu konkrétního aparátu a podobně. K tomuto konvertoru se také vrátím s podrobným návodem, jak v něm RAW snímky upravovat.

V jednom ohledu bude muset uživatel zvyklý na předchozí verze upravit své pracovní návyky. Jde o to, že nyní je to jeden program, takže když kupříkladu pracuji v modulu správce – což je fakticky modul průzkumník, jenže tady je to trochu zmatené, protože průzkumník zůstal jako pododdíl správce, a otevřu adresář dejme tomu fotky a v něm si otevřu do editoru snímek img_123456.jpg, ocitnu se v editoru, jenže vstup zpátky do adresáře fotky mám nahoře jako záložku. Když se chci do něho vrátit, nekliknu tedy na záložku správce, ale na záložku otevřeného adresáře. Připadá mi to nešikovné, snad je to nezvykem. Bylo by prima, kdybych mohl mít dvě záložky dvou různých adresářů, ale to možné není. Snad až příště.

Shrnutí
RAWový konvertor a práce s vloženými bitmapami jsou dvě hlavní inovace, plus HSL barevný prostor. Tomu, kdo vzdychá po práci s vrstvami připomenu, že Zoner nejen že nikdy co má paměť sahá nesliboval vrstvy, ale vždy tvrdil, že je nezavede. Máme tedy od jedenáctky aspoň masku. Kdo chce vrstvy, a nerad by utrácel za Photoshop, ať si koupí Elements.