Nezařazené

Zkoumáme kvalitu fotek

Řekni mi zrcadlo, která fotka je kvalitnější? Náš čtenář pan J.H. poslal link na svůj web, v němž porovnává fotky pořízené zrcadlovkou Nikon D70 a kompaktem Fujifilm S7000. Nikon zde dostává pěkně napráskáno. Jak je to možné? Autor svolil ke zveřejnění zde na Digineffu, tak se na ty fotky podívejme. Je to i seznámení s metodou, jak se na takové fotky dívat. Zde je první dvojice:

Na první pohled si všimnete rozdílu formátu, ano, Nikon má poměr stran 2:3, kdežto kompakt od Fuji 4:3. Na proklik získáte původní obrázky. Snímek z Fujiny (vlevo) je výrazně lepší. Když se ale podíváme na snímky podrobně v 100% rozlišení, pak si všimneme, že fotka z Nikonu je na své levé straně podstatně méně ostrá než na pravé. Fotka z Fuji je ale také vlevo horší než vpravo. Jak je to možné? To nedovedu posoudit, ale je to evidentní. Dokazuje to utilitka Porovnání obrázků z programu Zoner Photo Studio 10. Zde je porovnání levé části obrázků:

A zde je porovnání jejich pravé části. Neberme v úvahu barevnost, zkoumejme jenom kresbu. Zde se rozdíly značně vyrovnaly.

Moudří z toho zatím nejsme. Podívejme se proto na další dvojici:

Na těchto obrázcích opět vypadá lépe snímek z Fujifilmu S7000, nicméně kresebná kvalita je v obou případech vyrovnaná jak vlevo, tak vpravo. Zvětšeme si onu dvojici znovu v Zoneru desítce:

Tady je kvalita značně vyrovnaná (Fuji je vlevo, Nikon vpravo). Opět se nebavíme o barvách, bavíme se o kresbě, tedy v podstatě o ostrosti. Zase jde o 100% projekci. Co ale kdybychom si obrázky zvětšili na 400% ? Zkusme to!

Fuji je opět vlevo. Podívejte se na temnou konturu kolem kmene a větví břízy: to je známka silného doostření. Když totiž tu fotku z Nikonu doostřím a zvětším sytost barev, bude z ní taky fešák, jen se podívejte:

O doostřování jsme zde už psali, například letos v dubnu v článku Ostrost a doostření anebo v roce 2005 v únoru v článku Softwarové doostření. Je tedy třeba rozlišovat kresbu v tom smyslu, kolik podrobností je fotoaparát schopen vykreslit a v tom smyslu, jak výrazné ty podrobnosti jsou. Softwarové doostřování je nastaveno jako parametr v procesu generování obrazu. Lze ho zpravidla zvýšit i snížit. Podívejte se do menu svého aparátu, jak to tam s doostřováním vypadá. Na webu pana J.H. jsou vystaveny snímky, na kterých jsou obrázky různou měrou doostřovány. Proto snímky z Nikonu dopadly na první pohled hůř.
Jak je to ale s tou nerovnoměrnou ostrostí?
Tady jen spekuluji, protože jsem aparáty nemohl osobně vyzkoušet. Mohu soudit jen ze záznamu EXIF. První dvojice snímků byla pořízena clonami F5.6 (Fuji) a F2,8 (Nikon), kdežto druhá clonami F7.0 (Fuji) a F11 (Nikon). Byly tedy více zacloněny. Navíc, Nikon v první dvojici byl osazen objektivem 17-50 mm f:2.8, zatímco v druhé dvojici to byl objektiv Nikon 18-70 mm F3,5-4,5G AF-S DX. Šlo tedy o kvalitnější objektiv. Je to ostatně i doklad teze, že na kvalitě objektivu skutečně záleží.

Závěr:
Srovnávat snímky pořízené různými fotoaparáty samozřejmě lze. Ovšem v běžné praxi za běžných světelných podmínek nemusí být rozdíly mezi snímky z fotoaparátů značně odlišných technických i cenových kategorií nějaké ohromující. Vzpomínám na sérii fotek pohlednicového formátu, kdy jsem fotil jednak Nikonem D100, jednak kapesním dvoumegovým Sonym a na fotkách nebylo možné rozeznat, co bylo jak foceno. Rozdíly se projeví především za problematičtějších světelných podmínkách. Mám na mysli dynamický rozsah a také šum za nízké světelné hladiny.
Každopádně srovnání to bylo zajímavé a panu J.H. děkuji za svolení.

Řekni mi zrcadlo, která fotka je kvalitnější? Náš čtenář pan J.H. poslal link na svůj web, v němž porovnává fotky pořízené zrcadlovkou Nikon D70 a kompaktem Fujifilm S7000. Nikon zde dostává pěkně napráskáno. Jak je to možné? Autor svolil ke zveřejnění zde na Digineffu, tak se na ty fotky podívejme. Je to i seznámení s metodou, jak se na takové fotky dívat. Zde je první dvojice:

Na první pohled si všimnete rozdílu formátu, ano, Nikon má poměr stran 2:3, kdežto kompakt od Fuji 4:3. Na proklik získáte původní obrázky. Snímek z Fujiny (vlevo) je výrazně lepší. Když se ale podíváme na snímky podrobně v 100% rozlišení, pak si všimneme, že fotka z Nikonu je na své levé straně podstatně méně ostrá než na pravé. Fotka z Fuji je ale také vlevo horší než vpravo. Jak je to možné? To nedovedu posoudit, ale je to evidentní. Dokazuje to utilitka Porovnání obrázků z programu Zoner Photo Studio 10. Zde je porovnání levé části obrázků:

A zde je porovnání jejich pravé části. Neberme v úvahu barevnost, zkoumejme jenom kresbu. Zde se rozdíly značně vyrovnaly.

Moudří z toho zatím nejsme. Podívejme se proto na další dvojici:

Na těchto obrázcích opět vypadá lépe snímek z Fujifilmu S7000, nicméně kresebná kvalita je v obou případech vyrovnaná jak vlevo, tak vpravo. Zvětšeme si onu dvojici znovu v Zoneru desítce:

Tady je kvalita značně vyrovnaná (Fuji je vlevo, Nikon vpravo). Opět se nebavíme o barvách, bavíme se o kresbě, tedy v podstatě o ostrosti. Zase jde o 100% projekci. Co ale kdybychom si obrázky zvětšili na 400% ? Zkusme to!

Fuji je opět vlevo. Podívejte se na temnou konturu kolem kmene a větví břízy: to je známka silného doostření. Když totiž tu fotku z Nikonu doostřím a zvětším sytost barev, bude z ní taky fešák, jen se podívejte:

O doostřování jsme zde už psali, například letos v dubnu v článku Ostrost a doostření anebo v roce 2005 v únoru v článku Softwarové doostření. Je tedy třeba rozlišovat kresbu v tom smyslu, kolik podrobností je fotoaparát schopen vykreslit a v tom smyslu, jak výrazné ty podrobnosti jsou. Softwarové doostřování je nastaveno jako parametr v procesu generování obrazu. Lze ho zpravidla zvýšit i snížit. Podívejte se do menu svého aparátu, jak to tam s doostřováním vypadá. Na webu pana J.H. jsou vystaveny snímky, na kterých jsou obrázky různou měrou doostřovány. Proto snímky z Nikonu dopadly na první pohled hůř.
Jak je to ale s tou nerovnoměrnou ostrostí?
Tady jen spekuluji, protože jsem aparáty nemohl osobně vyzkoušet. Mohu soudit jen ze záznamu EXIF. První dvojice snímků byla pořízena clonami F5.6 (Fuji) a F2,8 (Nikon), kdežto druhá clonami F7.0 (Fuji) a F11 (Nikon). Byly tedy více zacloněny. Navíc, Nikon v první dvojici byl osazen objektivem 17-50 mm f:2.8, zatímco v druhé dvojici to byl objektiv Nikon 18-70 mm F3,5-4,5G AF-S DX. Šlo tedy o kvalitnější objektiv. Je to ostatně i doklad teze, že na kvalitě objektivu skutečně záleží.

Závěr:
Srovnávat snímky pořízené různými fotoaparáty samozřejmě lze. Ovšem v běžné praxi za běžných světelných podmínek nemusí být rozdíly mezi snímky z fotoaparátů značně odlišných technických i cenových kategorií nějaké ohromující. Vzpomínám na sérii fotek pohlednicového formátu, kdy jsem fotil jednak Nikonem D100, jednak kapesním dvoumegovým Sonym a na fotkách nebylo možné rozeznat, co bylo jak foceno. Rozdíly se projeví především za problematičtějších světelných podmínkách. Mám na mysli dynamický rozsah a také šum za nízké světelné hladiny.
Každopádně srovnání to bylo zajímavé a panu J.H. děkuji za svolení.