Nezařazené

Zeiss Batis 18/2.8

Zeiss a Sony, to jde dohromady už dlouho. Zvláštní skupinu tvoří modelová řada Batis pro modely s bajonetem E. Je charakteristická výkonem, svým designem a také cenou, která se sice vysoká, ale pod běžným cenovým standardem tohoto špičkového německého výrobce. Tento recenzovaný model ale je, pravda, nejdražší. Ta řada začíná právě tímto 18/2.8 objektivem, následuje Batis Distagon 25/2.8 a Batis Sonnar 85/1.8 a vrcholí Batis 135/2.8. Dnes si prohlížíme model s nejkratším ohniskem.

Zeiss a Sony, to jde dohromady už dlouho. Zvláštní skupinu tvoří modelová řada Batis pro modely s bajonetem E. Je charakteristická výkonem, svým designem a také cenou, která se sice vysoká, ale pod běžným cenovým standardem tohoto špičkového německého výrobce. Tento recenzovaný model ale je, pravda, nejdražší. Ta řada začíná právě tímto 18/2.8 objektivem, následuje Batis Distagon 25/2.8 a Batis Sonnar 85/1.8 a vrcholí Batis 135/2.8. Dnes si prohlížíme model s nejkratším ohniskem.

Jaký je a komu je určen
Primárně je určen pro plnoformátové bezzrcadlovky Sony, tedy pro řadu 7 a 9. Principiálně jde o Distagon, tedy o jednu z konstrukcí, které se zapsaly do historie vedle Planaru, Tessaru nebo Sonnaru. Slovo „dista“ souvisí s distancí, tedy vzdáleností – Distagony vynikaly už v padesátých létech dostatečnou vzdáleností od roviny filmu, což byl problém zejména u zrcadlovek, vyžadujících prostor po pohyb sklopného zrcátka. Tato verze Distagonu má úhel 99 stupňů na full frame čipu, ostří od 25 cm. Má 11 členů v 10 skupinách, jeho závit pro filtr má 77 mm průměr. Rozměry jsou 100 x 80 mm, je tedy širší než delší, ovšem k němu přijde sluneční clona typu kopretina, ta má design navazující na tělo objektivu. Je překvapivě lehký, váží jen 330 g. Na první pohled zaujme displejem, na kterým vidíme vzdálenost. No, mezi námi, je to pěkné, ale na sluníčku vidíte starou pentli, když přístroj vypnete, údaj zmizí, přičemž při 18 mm ohnisku lze snadno od oka předostřit, zvláště když máme po povzbuzení odvahy na objektivu škálu hloubky ostrosti. Což tady je, ale tak sofistikované, že z toho jde hlava kolem. Není tu žádný ovládací prvek, přepnout na manuál musíte ve foťáku. Protože toto je jediná věc, která mi pila krev, musím si to hudrování užít, protože nadále budu jen chválit. Takhle objektiv vypadá, vidíte i ten OLED displej, 40 a hloubka ostrosti od 2,6 do 12 m. Při přčestavení clony po následném stisku spouště se stupnice přepočítá. Tohle funguje, aby ne, za ty prachy, ale v praxi to není nic moc a na sluníčku absolutně k ničemu. Hezké to ale je, to se musí uznat.



Je to skutečně výjimečný objektiv – má smysl hlavně pro plnoformáty, protože na APS-C je moc velký a drahý a bude mít jen cca 28 mm ekv. – pro tyto menší řady Sony E přístrojů slouží modelová řada Touit, vysoce kvalitní, ale podstatně levnější, a také rozměrově a váhou v jiné třídě.

Jak se s ním fotí
Nezbude než navázat na výše uvedené hudrování, navážu a trochu napravím. Sony má už v defaultu nastavenou volbu ostření na Fn3 – a přepínáme ze singl na kontinuální ostření celkem často. Takže není zas takové martyrium si přepnout na manuál, když je třeba – a potom samozřejmě fungují všechny pomůcky, jež bezzrcadlovky Sony nabízejí, především lupu a focus peaking = barevné zvýraznění okrajů zaostřeného objektu. Ostření je velmi rychlé a funguje zde vše včetně zaostření na oko (defaultně po stisku tlačítka na čtyřcestném voliči přístroje na zadní stěně).

S optickými vadami si věru lámat hlavu nemusíme. Vinětace při F2.8 je na plném obrázku neznatelná – při zmenšení poněkud zvýrazní.



Ani aberace nás nebude strašit ve snech. I to hraje úlohu, že už při záznamu se v přístroji některé nedostatky odstraňují.



Protisvětlo včetně slunce v závěru snáší bez škod na nervech a materiálu – při silném zaclonění udělá ze sluníčka pěknou hvězdičku.



Kresba, to je hlavní síla objektivu… a kvůli tomu si špičková skla kupujeme, že? Kresba nastupuje už při plné světelnosti, při F4.0 se nepatrně zlepší a drží až do F16. Zvadne až při F22, ale i potom je to velmi dobré zobrazení. Porovnání kresby trávy z kraje a středu je taková názorná MFT tabulka… Zde je střed:



Zde je kraj:



Objektiv má světelnost F2.8. To je třeba vzít v úvahu. S velkým separačním efektem plné světelnosti nelze při 18 mm ohnisku počítat -abyste odpíchli motiv od pozadí, musíte mít F2.0 a ještě lépe F1.4. Ovšem ne každý tuto metodu potřebuje a používá a je to asi tak principiálně jediná výhrada či poznámka, kterou bych tu měl. Podstatné je, že je to objektiv kresebně dokonalý, bez rušivých vad a navíc je na současnou dobu lehký a ne moc rozměrný, s těmi svými třiceti deky je opravdu výjimečný.

Shrnutí
Zeiss Batis 18/2.8 je širokoúhlý objektiv s vynikajícími optickými vlastnostmi, určený především pro plnoformátové bezzrcadlovky Sony s bajonetem E. Lze ho použít i na APS-C bezzrcadlovkách Sony, ale pak přijdeme o mnohé a málo získáme, jsou zde k mání lepší řešení. Stojí 41 tisíc, to ovšem je limitující cena. Díky svým vlastnostem usnadňující ruční ostření umožňují bezzrcadlovky Sony i levnější řešení v podobě manuálně zaostřovaných pevných skel. Nicméně platí, že kvalitní objektivy si drží svoje vlastnosti dlouho a nezastarávají morálně zdaleka tak rychle, jako těla fotoaparátů.

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17 18


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Zeiss Batis 18/2.8?