Nezařazené

XF IQ4 150MP Phase One

Tak tohle je zřejmě NEJ foťák, o kterém jsem zde za dvacet let referoval. Na poslední Photokině dánský výrobce představil tři středoformáty, tento 150megapixelový, pak 100MP Trichromatic a IQ4 150MP Achromatic, přičemž ten poslední, jak lze odhadnout z názvu, je bez Bayerovy masky čili černobílý. V pražském ateliéru Cash Only pod vedením Matěje Třešňáka jsem se zúčastnil prezentace tohoto výjimečného přístroje.

Tak tohle je zřejmě NEJ foťák, o kterém jsem zde za dvacet let referoval. Na poslední Photokině dánský výrobce představil tři středoformáty, tento 150megapixelový, pak 100MP Trichromatic a IQ4 150MP Achromatic, přičemž ten poslední, jak lze odhadnout z názvu, je bez Bayerovy masky čili černobílý. V pražském ateliéru Cash Only pod vedením Matěje Třešňáka jsem se zúčastnil prezentace tohoto výjimečného přístroje.



Když se řekne středoformát, obvykle se tím myslí čip 33 x 44 mm velký, ovšem zde jde o čip 40 x 54 mm a to je řádově jaksi o něčem jiném.



Jde o pravou jednookou zrcadlovku, dokonce modulární ve smyslu vyjímatelné zadní stěny a také hranolového hledáčku, který lze nahradit šachtou, jak dlouho tomu, co jsem šachtu neviděl! Tady jsem Matěje Třešňáka vyfotil, jak s takovou šachtou pracuje.



Podstatným krokem vpřed oproti předchozím modelům je Infinity Platform, což v praxi znamená, že součástí softwarové výbavy přístroje je i editační program Capture One. Týká se to všech tří digitálních výměnných stěn. Ty lze propojit s počítačem buď přes wi-fi, ISB-C anebo ethernetovým kabelem. Krom toho se dá rovnou z přístroje řídit zábleskové zařízení. Přístroj zapisuje data jak v RAW, tak JPEG formátech, přičemž lze použít jak XQD karty, tak i SD karty.

Přístroj je zaměřen na dokonalost ve všech ohledech. Optiku má od firmy Schneider, přičemž v objektivu je centrální závěrka, lze použít i štěrbinovou a pro speciální účely, zvláště při snímání předloh při zaměření kolmo dolů se doporučuje použít elektronickou závěrku. K disposici jsou i zoomy, zde ohniska 40-80, což je po přepočtu cca 50 – 25 mm kinofilmu.



Nicméně jádro systému tvoří objektivy s pevným ohniskem. Zde pro srovnání 150 mm se světelností F3.5 vlevo a F2.8 vpravo – pěkný rozdíl ve velikosti a pochopitelně i váze!



Byl to zvláštní pocit, nechat se touhle nádherou fotit. V objektivu vidíte práci clony i závěrky, slyšíte typickou ránu, když plácne zrcadlo velkoformátové zrcadlovky, hned jsem se v duchu vrátil do doby, kdy jsem fotil Mamiyou RB67 ! Tady Matěj Třešňák sleduje, jestli se mu něco vyfotilo – taky abyste věděli, jak je ten přístroj veliký.



No a výsledky. Tohle jsem já, jak mě Matěj vyfotil.



Měl i atraktivnější objekt.



Abyste nemuseli pro posouzení stahovat 75 MB obrázky, tohle je 100% výřez, přesně zaostřené je to oko vlevo.



Pro srovnání tohle je fotka, jak jsem ji pořídil plnoformátovým Sony 7R Mk III a objektivem Sony 24/1.4. Ostré to je, ale co je to platné, stomegový obrázek je jenom stomegový obrázek – fotili jsme v S režimu, tedy nikoli na plný 150 MP formát.



Nemusím dodávat, že jde o ultraprofesionální fotoaparát. Výroba je kusová, čekací doby dlouhé, cena úměrná kvalitě. Seriózním zájemcům rád zprostředkuji s Matějem Třešňákem spojení. Info na webové stránce Phase One je zde.