Nezařazené

Vytváříme retro hnědé obrázky

Ano, ani ve světě digi se nám nepřestalo stýskat po staré světě prababiček a pradědečků. Prakticky každý fotoaparát umí dělat „sépii“ – obrázky v hnědém nádechu. Lze to ovšem dělat i editačně, v postprodukci.

Ještě než se do toho pustíme podotknu, že – pokud to fotoaparát umožní, ne každý je tak tolerantní – je dobře fotit souběžně v sépii a RAW: to proto, že v RAW máme plnou obrazovou informaci a kdyby se nám později ta hnědá fotka znechutila, z RAW originálu si vytvoříte plnobarevnou.

Ano, ani ve světě digi se nám nepřestalo stýskat po staré světě prababiček a pradědečků. Prakticky každý fotoaparát umí dělat „sépii“ – obrázky v hnědém nádechu. Lze to ovšem dělat i editačně, v postprodukci.

Ještě než se do toho pustíme podotknu, že – pokud to fotoaparát umožní, ne každý je tak tolerantní – je dobře fotit souběžně v sépii a RAW: to proto, že v RAW máme plnou obrazovou informaci a kdyby se nám později ta hnědá fotka znechutila, z RAW originálu si vytvoříte plnobarevnou.

Takže k věci.
Na Jízdu slunovratu, autoveteránskou akci, jejíž druhý ročník se v Dolních Břežanech konal 22. června, jsem se vydal s úmyslem vytvořit fotky bez lidí a dát je potom do hnědého tónu. Bez lidí tam, kde je plno lidí? Vyfoťte víc fotek a prolněte je tak, aby tam lidi nebyli 🙂 , je to jednoduché a někdy si to taky ukážeme. Fotil jsem to iPhonem, ta výchozí fotka je tato:


Vtip je v tom, že budeme pracovat s vrstvami, přesněji s prolnutím vrstev. Na vrstvu s barevným obrázkem vložíme vrstvu, v níž bude nalita barva: bude to nejtemnější hnědý tón budoucí hnědé fotky. Ten si namícháme podle vlastního záměru – doporučuji vyjít z kombinace RGB 12 – 9 – 6. Dobře se to pamatuje a vyjde z toho hnědá fotka v mírně teplém tónu. Tady máme na videu, jak se to dělá v Zoneru Photo Studiu (nedivte se, že pracuju ve čtrnáctce, jsem na ní zvyklý a patnáctka nepřinesla žádnou novinku, která by mě nějak moc zaujala):


Pokud to chcete vidět ve větším provedení, zde je to ve flashi. V Photoshopu je celý postup mnohem jednodušší a tudíž i rychlejší – to proto, že PS je na vrstvy zavedený a nemusíte dělat nic přes schránku:


Pokud to chcete vidět ve větším provedení, zde je to ve flashi. No a nakonec srovnání… Přestože jsme nastavili stejné RGB 12-9-6, výsledky jsou různé, vlevo Photoshop, vpravo Photo Studio. Každý editor zpracovává obraz jinak – jsou to jen číslíčka, každý má v sobě zakuklené jiné početní operace. Proto je dobré dělat tyto úpravy vždy jen v jednom editoru. Střídání partnerů je rizikové i v úpravě fotografií…

No a konečně zde jsou ty dvě fotky, nejdřív ta ze Zoneru, pak z Photoshopu: