Nezařazené

Vybíráme fotoaparát

Kolegové Honza Březina a Petr Mára mají na netu videocast Digit, už pokračování 44. Podívejte se na to, je to dle mého názoru velmi rozumný pohled na výběr fotoaparátu… rozumný, přičemž z výběru samého někdy jde rozum kolem. Zde dodávám i můj názor na tu věc.

Digitální fotografie se liší od klasické analogové v mnoha ohledech a těžko ukázat na ten důležitější. Pokusím se o to. Analogové fotoaparáty se lišily kvalitou, vybavením, cenou, rozměry, avšak výstup měly stejný – buď z toho vzešel negativní obrázek (a ten bylo nutno dále zpracovat), nebo diapozitiv, ten bylo možno promítat (kinofilm) anebo použít jako podklad k vyhotovení obrázku nebo k tisku.

Digitální fotografie má ve srovnání s digitálem mnohem širší záběr použití. Někdo si buduje fotogalerii v mobilu (nebo ve fotoaparátu), jiný používá fotky pro webové účely, někdo rád zpracovává fotky a zkoumá je na monitoru počítače, někdo si dělá papírové fotky, vyrábí fotoknihy atd., zkrátka, je toho obrovská škála, co se s obrázkem složeným z nul a jedniček dá dělat. Proto je tak těžké radit, co si koupit. K tomu dospěli oba moji přátelé v jejich videocastu a já s nimi naprosto souhlasím.

Navíc je tu faktor vývoje. Když jsem začal v roce 1960 fotit flexaretou (pamatuju si na první fotku – odraz stromu v louži na Maninském ostrově), spousta lidí fotila leicami z třicátých let a předválečná rollei nebo plaubel makina, to byly profi fotoaparáty vrcholné třídy. Dnes je morální úmrtnost digi fotoaparátu tři roky, ať visím jestli pět. To vše komplikuje výběr. Nicméně, už miliónům lidí se podařilo vybrat si dobře fotoaparát.

Finanční limit
Zásadní je samozřejmě množství peněz, které chceme do fotoaparátu investovat.

  • do deseti tisíc se vejdou kompakty a ultrazoomy, těsně nad touto hranicí začínají nejlevnější zrcadlovky. Můj názor: pro běžné focení je kompakt velmi dobrá volba, je však třeba mít na paměti, že kompakty mají malé čipy (a to se týká i ultrazoomů) a budou mít potíže v horším světle. Zde nevidím problém, zkrátka: kompakt do kapsy, volte dle peněženky, zajímavé jsou nerozbitné kompakty co mohou do vody, to jen na okraj. Ale nečekejte od toho výkon zrcadlovky. Není pravda, že záleží jen na počtu megapixelů a nezáleží na velikosti plochy čipu, respektive velikosti jednotlivých fotodiod.
  • nad deset tisíc – zde vidím problém, protože tady jsou kompakty, ultrazoomy, nové kompakty s velkým čipem a výměnnými objektivy a zrcadlovky a zvláště pak na té spodní hranici 10 – 15 tisíc se vše prolíná a nastávají tam největší zmatky a nepřehledna. Pak bych doporučoval pečlivě vyslechnout Březinu a Máru, protože oni tam zevrubně vysvětlují pro a proti. Strašně záleží na účelu a na očekávání. Od kompaktu nelze čekat výkon full frame zrcadlovky a full frame zrcadlovka je drahá a pronese se, tak bych to asi řekl stručně ještě jednou. Co bych ale dodal a co nebylo ve videocastu řečeno, je faktor rychlosti, tedy zpoždění spouště. Kompakty jsou pomalé, to je málo platné, a pro živou fotku se hodí jen limitovaně, v tom jsou i levné zrcadlovky nenahraditelné.

    Závěrem šalamounská rada – ono je nejlepší mít jak kompakt, tak zrcadlovku… A u té zrcadlovky ještě jedna rada závěrem: když jsem hovořil o morální úmrtnosti, týká se to těla, zato kvalitní optika stárne řádově pomaleji (deset let žádná míra), a když je to opravdu kvalitní optika, vydrží vám, dokud potměšilí výrobci nezmění systém bajonetu a přenosu dat. Což se děje zřídka, ale už jsem to taky zažil.

    No a zlaté pravidlo nakonec – fotoaparát kupujte v obchodě s fotoaparáty, nebo v odborném oddělení obchodu s elektronikou, ne někde v hrabačce v obchoďáku.

Kolegové Honza Březina a Petr Mára mají na netu videocast Digit, už pokračování 44. Podívejte se na to, je to dle mého názoru velmi rozumný pohled na výběr fotoaparátu… rozumný, přičemž z výběru samého někdy jde rozum kolem. Zde dodávám i můj názor na tu věc.

Digitální fotografie se liší od klasické analogové v mnoha ohledech a těžko ukázat na ten důležitější. Pokusím se o to. Analogové fotoaparáty se lišily kvalitou, vybavením, cenou, rozměry, avšak výstup měly stejný – buď z toho vzešel negativní obrázek (a ten bylo nutno dále zpracovat), nebo diapozitiv, ten bylo možno promítat (kinofilm) anebo použít jako podklad k vyhotovení obrázku nebo k tisku.

Digitální fotografie má ve srovnání s digitálem mnohem širší záběr použití. Někdo si buduje fotogalerii v mobilu (nebo ve fotoaparátu), jiný používá fotky pro webové účely, někdo rád zpracovává fotky a zkoumá je na monitoru počítače, někdo si dělá papírové fotky, vyrábí fotoknihy atd., zkrátka, je toho obrovská škála, co se s obrázkem složeným z nul a jedniček dá dělat. Proto je tak těžké radit, co si koupit. K tomu dospěli oba moji přátelé v jejich videocastu a já s nimi naprosto souhlasím.

Navíc je tu faktor vývoje. Když jsem začal v roce 1960 fotit flexaretou (pamatuju si na první fotku – odraz stromu v louži na Maninském ostrově), spousta lidí fotila leicami z třicátých let a předválečná rollei nebo plaubel makina, to byly profi fotoaparáty vrcholné třídy. Dnes je morální úmrtnost digi fotoaparátu tři roky, ať visím jestli pět. To vše komplikuje výběr. Nicméně, už miliónům lidí se podařilo vybrat si dobře fotoaparát.

Finanční limit
Zásadní je samozřejmě množství peněz, které chceme do fotoaparátu investovat.

  • do deseti tisíc se vejdou kompakty a ultrazoomy, těsně nad touto hranicí začínají nejlevnější zrcadlovky. Můj názor: pro běžné focení je kompakt velmi dobrá volba, je však třeba mít na paměti, že kompakty mají malé čipy (a to se týká i ultrazoomů) a budou mít potíže v horším světle. Zde nevidím problém, zkrátka: kompakt do kapsy, volte dle peněženky, zajímavé jsou nerozbitné kompakty co mohou do vody, to jen na okraj. Ale nečekejte od toho výkon zrcadlovky. Není pravda, že záleží jen na počtu megapixelů a nezáleží na velikosti plochy čipu, respektive velikosti jednotlivých fotodiod.
  • nad deset tisíc – zde vidím problém, protože tady jsou kompakty, ultrazoomy, nové kompakty s velkým čipem a výměnnými objektivy a zrcadlovky a zvláště pak na té spodní hranici 10 – 15 tisíc se vše prolíná a nastávají tam největší zmatky a nepřehledna. Pak bych doporučoval pečlivě vyslechnout Březinu a Máru, protože oni tam zevrubně vysvětlují pro a proti. Strašně záleží na účelu a na očekávání. Od kompaktu nelze čekat výkon full frame zrcadlovky a full frame zrcadlovka je drahá a pronese se, tak bych to asi řekl stručně ještě jednou. Co bych ale dodal a co nebylo ve videocastu řečeno, je faktor rychlosti, tedy zpoždění spouště. Kompakty jsou pomalé, to je málo platné, a pro živou fotku se hodí jen limitovaně, v tom jsou i levné zrcadlovky nenahraditelné.

    Závěrem šalamounská rada – ono je nejlepší mít jak kompakt, tak zrcadlovku… A u té zrcadlovky ještě jedna rada závěrem: když jsem hovořil o morální úmrtnosti, týká se to těla, zato kvalitní optika stárne řádově pomaleji (deset let žádná míra), a když je to opravdu kvalitní optika, vydrží vám, dokud potměšilí výrobci nezmění systém bajonetu a přenosu dat. Což se děje zřídka, ale už jsem to taky zažil.

    No a zlaté pravidlo nakonec – fotoaparát kupujte v obchodě s fotoaparáty, nebo v odborném oddělení obchodu s elektronikou, ne někde v hrabačce v obchoďáku.