Nezařazené

Výběr toho nejlepšího – 29.12.2004

Autor, který se podepisuje AZ, prezentuje v naší Galerii překrásné záběry krajin, podle všeho převážně z Finska. Není divu, že jsou velmi dobře hodnoceny, nejvyšší známka 10 není výjimkou. Podívejme se na jednu z nich, která se poněkud vymyká autorovu obvyklému rukopisu.
AZ je klasický krajinář. Dokonale zvládá prostor – dokazuje, že krajina naprosto nemusí nutně být zvlněná, aby působila zajímavě! I v plochých krajinách nachází linie, barevná pásma, dovede je zrytmizovat a sladit s kresbou nebe. Souhlasím s autorem komentáře, který poznamenal, že je to škoda, jestli se AZ touhle prací neživí! Podívejme se však na tuto fotografii:


Na snímku hřbitovní zdi Nöo se tvrdě pracovalo v Photoshopu. Ústřední motiv je vysunut do popředí pozornosti totálním utopením všeho kolem. Za mistrovský tah pokládám to, že autor ponechal průhled mezi stromy. Samozřejmě, že mohl i tento průhled zakrýt do tmy. Jenže tím, že průhled ponechal, zařadil zeď do kontextu okolní přírody. Vyvolal iluzi, že právě z této mezery mezi stromy přichází to pohádkové světlo, které objímá kameny a kapradiny na hřbitovní zdi.

Je to legitimní postup?
Photoshop je svůdný a někdy vede dokonce k montáži. Lidé kombinují krajiny s nebem, čarují s importovanými mraky. I takové postupy jsou za určitých okolností legitimní. Tohle přece není sportovní disciplína, tohle je tvorba a je tedy přípustné všechno, co vede k výsledku!
Navíc, čistá fotografie bez přikrášlení má silnou citovou hodnotu, právě pro svoji bezprostřednost a opravdovost. Zde si autor počínal stejně, jako to dělali fotografové z doby analogu – i pod zvětšovákem bylo možno měnit tonalitu, bylo možno zvýraznit některé partie a potlačit do tmy jiné části. Proto si myslím, že i tento snímek je naprosto v pořádku a je to ukázka silně upravované – a silně emotivní fotografie.
Je škoda, že AZ, jak to tak vypadá, nemá vlastní webovou stránku, jistě by byla hodně navštěvovaná!

Autor, který se podepisuje AZ, prezentuje v naší Galerii překrásné záběry krajin, podle všeho převážně z Finska. Není divu, že jsou velmi dobře hodnoceny, nejvyšší známka 10 není výjimkou. Podívejme se na jednu z nich, která se poněkud vymyká autorovu obvyklému rukopisu.
AZ je klasický krajinář. Dokonale zvládá prostor – dokazuje, že krajina naprosto nemusí nutně být zvlněná, aby působila zajímavě! I v plochých krajinách nachází linie, barevná pásma, dovede je zrytmizovat a sladit s kresbou nebe. Souhlasím s autorem komentáře, který poznamenal, že je to škoda, jestli se AZ touhle prací neživí! Podívejme se však na tuto fotografii:


Na snímku hřbitovní zdi Nöo se tvrdě pracovalo v Photoshopu. Ústřední motiv je vysunut do popředí pozornosti totálním utopením všeho kolem. Za mistrovský tah pokládám to, že autor ponechal průhled mezi stromy. Samozřejmě, že mohl i tento průhled zakrýt do tmy. Jenže tím, že průhled ponechal, zařadil zeď do kontextu okolní přírody. Vyvolal iluzi, že právě z této mezery mezi stromy přichází to pohádkové světlo, které objímá kameny a kapradiny na hřbitovní zdi.

Je to legitimní postup?
Photoshop je svůdný a někdy vede dokonce k montáži. Lidé kombinují krajiny s nebem, čarují s importovanými mraky. I takové postupy jsou za určitých okolností legitimní. Tohle přece není sportovní disciplína, tohle je tvorba a je tedy přípustné všechno, co vede k výsledku!
Navíc, čistá fotografie bez přikrášlení má silnou citovou hodnotu, právě pro svoji bezprostřednost a opravdovost. Zde si autor počínal stejně, jako to dělali fotografové z doby analogu – i pod zvětšovákem bylo možno měnit tonalitu, bylo možno zvýraznit některé partie a potlačit do tmy jiné části. Proto si myslím, že i tento snímek je naprosto v pořádku a je to ukázka silně upravované – a silně emotivní fotografie.
Je škoda, že AZ, jak to tak vypadá, nemá vlastní webovou stránku, jistě by byla hodně navštěvovaná!