Nezařazené

Vrstvy v Zoneru – prolnutí „měkké světlo“

Ano, v jedenáctce se objevilo cosi jako vrstvy. Samozřejmě nejsou plnohodnotné jako v PS, PS Elements nebo Paint Shop Pro, ale lepší nějaká vrstva než žádná. Podívejme se dnes na použití prolnutí „měkké světlo“.

Obrázek byl pořízen ráno, byla trochu mlha, světlo je hodně načervenalé. No, určitou náladu to má, ale zkusme si s tím pohrát. Nejdříve tradičními cestami. To první co zpravidla hledáme je histogram.

Taky je vidět, že všechny tóny jsou převážně na světlé straně (vpravo) a že u bílé máme ještě jakousi rezervu. Mohli bychom tedy přidat na kontrastu posunem černého, středního i bílého bodu. Výsledek by byl asi takový: L

Hmm… Udělala se nám tam vinětace (tmavé rohy) a celé je to nějaké takové divně vulgární. Vůbec se mi to nelíbí. Zkusme to tedy křivkami:

Výsledek je totéž v modrém či spíš v načervenalém. Takže se vraťme k tématu našeho dnešního zastavení nad Zonerem. Obrázek otevřeme a vyrobíme tu vrstvu: klávesovou zkratkou Ctrl+A vybereme celou plochu obrázku, zkopírujeme do schránky klávesami Ctrl+C a hned nato zkratkou Ctrl+V tento zkopírovaný obrázek vložíme ze schránky do původního obrázku – jako vrstvu NAD něj.. Na první pohled se nic nestalo, žádnou změnu nevidíme, protože jsou oba stejné. Ale změnilo se „něco nahoře“ nad obrázkem:

Nahoře přibyl dialog „krytí vrstvy“, dále režim (implicitně je tam „normální“) a tlačítka použít / zrušit. Jdeme tedy do toho „režimu“, to je nastavení způsobu, jakým se nově zkopírovaná vrstva prolne s tou původní, a zvolíme „měkké světlo“ jako režim prolnutí.

No a teď se obraz zásadně změní. Podle nápovědy Photoskopu režim měkké světlo „ztmaví nebo zesvětlí barvy v závislosti na míchané barvě. Efekt je podobný osvětlení obrazu rozptýleným světlem. Pokud je míchaná barva (světelný zdroj) světlejší než 50 % šedá, obraz se zesvětlí. Pokud je míchaná barva tmavší než 50 % šedá, obraz se ztmaví. Při malování zcela černou nebo bílou vznikne výrazně tmavší nebo světlejší plocha, ale ne zcela černá nebo bílá.“ Čili, to co je světlejší než střední šedá (úroveň 128 na histogramu) se zesvětlí a to co je tmavší se ztmaví.

Jaký je z toho obecnější závěr? Pro specifické obrázky některé druhy prolnutí vrstev v Zoneru dávají jiné výsledky, než tradiční metody úpravy jasu. Proto je dobře jim věnovat pozornost… a taky tlačit na firmu Zoner, aby na vývoji vrstev pokračovala.
Ještě k technickým detailům – v EXIF tohoto obrázku se dočtete, že kompenzace byla +1 EV. To proto, že byla mlha, motiv byl světlý a šlo mi o to dostat se hodně doprava s histogramem, což se podařilo, jak vidno. A to „měkké světlo“ efekt ještě zvýraznilo.

Ještě něco: na téhle fotce prolnutí „měkké světlo“ páslo jak dělané. Někdy ale je výsledek příliš výrazný, kontrast je nepříjemně velký. Odpomoc je snadná – snížíme „krytí vrstvy“, od toho tam to táhlo je.

Ano, v jedenáctce se objevilo cosi jako vrstvy. Samozřejmě nejsou plnohodnotné jako v PS, PS Elements nebo Paint Shop Pro, ale lepší nějaká vrstva než žádná. Podívejme se dnes na použití prolnutí „měkké světlo“.

Obrázek byl pořízen ráno, byla trochu mlha, světlo je hodně načervenalé. No, určitou náladu to má, ale zkusme si s tím pohrát. Nejdříve tradičními cestami. To první co zpravidla hledáme je histogram.

Taky je vidět, že všechny tóny jsou převážně na světlé straně (vpravo) a že u bílé máme ještě jakousi rezervu. Mohli bychom tedy přidat na kontrastu posunem černého, středního i bílého bodu. Výsledek by byl asi takový: L

Hmm… Udělala se nám tam vinětace (tmavé rohy) a celé je to nějaké takové divně vulgární. Vůbec se mi to nelíbí. Zkusme to tedy křivkami:

Výsledek je totéž v modrém či spíš v načervenalém. Takže se vraťme k tématu našeho dnešního zastavení nad Zonerem. Obrázek otevřeme a vyrobíme tu vrstvu: klávesovou zkratkou Ctrl+A vybereme celou plochu obrázku, zkopírujeme do schránky klávesami Ctrl+C a hned nato zkratkou Ctrl+V tento zkopírovaný obrázek vložíme ze schránky do původního obrázku – jako vrstvu NAD něj.. Na první pohled se nic nestalo, žádnou změnu nevidíme, protože jsou oba stejné. Ale změnilo se „něco nahoře“ nad obrázkem:

Nahoře přibyl dialog „krytí vrstvy“, dále režim (implicitně je tam „normální“) a tlačítka použít / zrušit. Jdeme tedy do toho „režimu“, to je nastavení způsobu, jakým se nově zkopírovaná vrstva prolne s tou původní, a zvolíme „měkké světlo“ jako režim prolnutí.

No a teď se obraz zásadně změní. Podle nápovědy Photoskopu režim měkké světlo „ztmaví nebo zesvětlí barvy v závislosti na míchané barvě. Efekt je podobný osvětlení obrazu rozptýleným světlem. Pokud je míchaná barva (světelný zdroj) světlejší než 50 % šedá, obraz se zesvětlí. Pokud je míchaná barva tmavší než 50 % šedá, obraz se ztmaví. Při malování zcela černou nebo bílou vznikne výrazně tmavší nebo světlejší plocha, ale ne zcela černá nebo bílá.“ Čili, to co je světlejší než střední šedá (úroveň 128 na histogramu) se zesvětlí a to co je tmavší se ztmaví.

Jaký je z toho obecnější závěr? Pro specifické obrázky některé druhy prolnutí vrstev v Zoneru dávají jiné výsledky, než tradiční metody úpravy jasu. Proto je dobře jim věnovat pozornost… a taky tlačit na firmu Zoner, aby na vývoji vrstev pokračovala.
Ještě k technickým detailům – v EXIF tohoto obrázku se dočtete, že kompenzace byla +1 EV. To proto, že byla mlha, motiv byl světlý a šlo mi o to dostat se hodně doprava s histogramem, což se podařilo, jak vidno. A to „měkké světlo“ efekt ještě zvýraznilo.

Ještě něco: na téhle fotce prolnutí „měkké světlo“ páslo jak dělané. Někdy ale je výsledek příliš výrazný, kontrast je nepříjemně velký. Odpomoc je snadná – snížíme „krytí vrstvy“, od toho tam to táhlo je.