Nezařazené

Vidět i v noci

Noktor je dosud neznámá firma, která přišla s objektivem o světelnosti F0.95. Šokující není ani tolik ta světelnost, jako fakt, že objektiv je určen – zatím – pro Olympusy a Panasonicy třídy Micro Four Thirds.

Z historie přece známe Noctilux od Leicy, který ohromil fotografický svět v roce 1976 a v podstatě se vyrábí dodnes (stojí bratru 11 tisíc dolarů, no, nekup to…). Aktuální Noktor dosud neznámé čínské firmy má světelnost F0.95 a ohniskovou vzdálenost 50 mm, tedy ekvivalent 100 mm kinofilmového přístroje. Objektiv jsem v ruce neměl, na „leicafilní stránce“ Andrew Nemetha se píše o Noctiluxu a o „neodolatelné touze získat jeden z kusů tohoto přespříliš těžkého, velkého, předraženého, vinětujícího a barevně aberujícího anachronismu“. Zde je ukázka fotky z Noctiluxu ze serveru Luminous landscape:

Na tomto příkladu je dobře vidět oč jde: lze fotit i v krajně nízkých světelných hladinách a hloubka ostrosti je minimální, takže se opravdu dá hovořit o „separačním efektu“, jak tomu říká Bryan Peterson. Noktor jsme neviděli, ale lze soudit, že:

  • Pokud objektiv od Leicy vinětuje a má chromatickou aberaci při ceně 11 tisíc dolků za kus, jak to asi bude na no-name objektivu, který by měl stát 750 dolarů?
  • Hloubka ostrosti je u Noctiluxu na hraně použitelnosti. Jenže to je 50 mm full frame, kdežto tenhle Noktor má ekvivalent 100 mm.

Ale říkávalo se „ne*er na krám, dokud jsem nevyložil“ a Noktor jsme neviděli. Každopádně je to oživení na trhu a známka toho, že ten 4/3 formát není zcela mrtev: přece jen se ta optika na 1,5x menší formát než je APS-C líp brousí. Takže by to mohlo vynést i další vítané experimenty tohoto typu. Galerie Noktoru je ZDE, musím ale přiznat, že mě výsledky moc nepřesvědčily…

Noktor je dosud neznámá firma, která přišla s objektivem o světelnosti F0.95. Šokující není ani tolik ta světelnost, jako fakt, že objektiv je určen – zatím – pro Olympusy a Panasonicy třídy Micro Four Thirds.

Z historie přece známe Noctilux od Leicy, který ohromil fotografický svět v roce 1976 a v podstatě se vyrábí dodnes (stojí bratru 11 tisíc dolarů, no, nekup to…). Aktuální Noktor dosud neznámé čínské firmy má světelnost F0.95 a ohniskovou vzdálenost 50 mm, tedy ekvivalent 100 mm kinofilmového přístroje. Objektiv jsem v ruce neměl, na „leicafilní stránce“ Andrew Nemetha se píše o Noctiluxu a o „neodolatelné touze získat jeden z kusů tohoto přespříliš těžkého, velkého, předraženého, vinětujícího a barevně aberujícího anachronismu“. Zde je ukázka fotky z Noctiluxu ze serveru Luminous landscape:

Na tomto příkladu je dobře vidět oč jde: lze fotit i v krajně nízkých světelných hladinách a hloubka ostrosti je minimální, takže se opravdu dá hovořit o „separačním efektu“, jak tomu říká Bryan Peterson. Noktor jsme neviděli, ale lze soudit, že:

  • Pokud objektiv od Leicy vinětuje a má chromatickou aberaci při ceně 11 tisíc dolků za kus, jak to asi bude na no-name objektivu, který by měl stát 750 dolarů?
  • Hloubka ostrosti je u Noctiluxu na hraně použitelnosti. Jenže to je 50 mm full frame, kdežto tenhle Noktor má ekvivalent 100 mm.

Ale říkávalo se „ne*er na krám, dokud jsem nevyložil“ a Noktor jsme neviděli. Každopádně je to oživení na trhu a známka toho, že ten 4/3 formát není zcela mrtev: přece jen se ta optika na 1,5x menší formát než je APS-C líp brousí. Takže by to mohlo vynést i další vítané experimenty tohoto typu. Galerie Noktoru je ZDE, musím ale přiznat, že mě výsledky moc nepřesvědčily…