Nezařazené

VF FOTO GS ND 1000x

Pravidelní čtenáři firmu VF Foto asi budou znát, už jsem tu recenzoval polarizační a neutrální filtry českého výrobce Vladimíra Fučíka několikrát. Letos zkraje roku mi pan Fučík svěřil svoji novinku, neutrální filtr ND 1000x. Proč je recenze až teď? Bavilo mě si s ním hrát…

Pravidelní čtenáři firmu VF Foto asi budou znát, už jsem tu recenzoval polarizační a neutrální filtry českého výrobce Vladimíra Fučíka několikrát. Letos zkraje roku mi pan Fučík svěřil svoji novinku, neutrální filtr ND 1000x. Proč je recenze až teď? Bavilo mě si s ním hrát…


Zkratka GS znamená Golden Series, patří k nejvyšší kvalitativní třídě. Měl jsem průměr 77 mm a ten v e-shopu VF FOTO stojí 1991 Kč, jen o málo víc než Fučíkův GS ND 64x. V mosazném rámečku je filtr z prvotřídního optického skla o tloušťce 0,9 +- 0,1 mm. Rámeček je 3 mm silný jde tedy o slim řešení, vhodné pro širokoúhlé objektivy. Ostatně, používal jsem ho na 17-40/4.0 Canonu. Antireflexních vrstev je celkem 14, po sedmi z každé strany. Speciální vrstvy chrání filtr proti poškrábání, odpuzují kapky vody a usnadňují čištění. Do předního závitu lze uchytit krytku, eventuálně další filtr. Prodlužovací faktor je 10 EV. Váží přesně 25,59 g – ne snad, že by to byl nejdůležitější technický parametr.

Připomenu, že neutrální ND filtry se používají ke snížení světelného toku. Za vysoké světelné hladiny bývá problém s malou clonou – když potřebujeme dosáhnout malé hloubky ostrosti. ND filtry také umožní extrémní prodloužení doby osvitu, tím se dosahuje rozmanitých efektů, jak si ukážeme.

V čem se projeví kvalita? Prodloužení doby osvitu je vcelku základní parametr a s ním nebudou mít problémy ani levné filtry. Podstatné ale je, aby filtr negativně neovlivňoval obraz. Především, aby neměnil barevnou teplotu. Na první ukázce je srovnání tří snímků, vlevo je VF GS ND 1000, uprostřed GS ND 64 a vpravo je bez filtru. Hlídal jsem na histogramu pravou stranu, přepaly v mracích. Na levém snímku vychází bílá stěna světleji.


Ovšem co je podstatné je neutrálnost. Hodnoty RGB 202, 202 a 200 jsou víc než dobrým vysvědčením!


Nicméně musím dodat, že toto bylo snímáno za ideálního slunečného dne. Jak uvidíme na ukázkách, jakmile je světlo teplejší, obrázky táhnou do červena. Je tudíž třeba fotografovat v RAW, abychom eventuální posuny
Barevné posuny jsou výraznější při delší expozici. Zde je srovnání dvouvteřinové vlevo a půlminutové vpravo – jsou to náhledy RAW bez jakékoli úpravy.


Dále porovnejme kresbu. Na ukázce vlevo je snímek bez filtru, vpravo s filtrem.


Rozdíly nejsou patrné, i kresebně je tento filtr neutrální. Když se na snímky podíváme podrobněji, najdeme rozdíly. Tato ukázka je bez filtru, na proklik uvidíte plné rozlišení:


Zde je snímek s filtrem. Je zde patrná jakási vinětace, střed obrazu je výrazně světlejší než okrajové partie. Všimněte si i rozhýbaných stromů a rozmazaných oblak – je to následek dvacetivteřinové expozice.


Nakonec se zaměřme na Slunce – k žádným nežádoucím reflexům nedošlo.


A v praxi? Například gumování lidí. Toto benátské náměstí Gheto Novo jsem nefotil ve čtyři ráno… Bylo to za plného provozu, ale lidé se nestačili při půlminutové expozici do snímku promítnout.


Tohle je ulice doslova plná lidí – slili se do jakési tmavé mlhy.


Tady jsem zachycený jak to fotím…


Vyzkoušel jsem to v Nambii na Cap Cross v kolonii lachtanů. Zde je to bez filtru:


Zde jsou lachtani při patnáctivteřinové expozici. Všimněte si barevného posunu, bylo to foceno dosti ráno.


Extrémních ND filtrů se často používá pro focení mořských partií. Toto je molo v Swakopmundu… a devátá vlna mi zmáčela kalhoty až po kolena.


Shrnutí
Neutrálně šedý VF FOTO GS ND 1000x filtr nedělá svému zařazení do Golden Series hanbu. Je určen k uvážlivému fotografování – stativ je samozřejmě nutnost, použití formátu RAW velmi doporučuji kvůli barevným posunům za určitých specifických světelných podmínek, zvláště ráno a večer. Filtr je vyroben s příkladnou péčí a jeho odolnost proti špíně a prachu není pouhý reklamní slogan.