Nezařazené

V žáru noci – o nočních problémech podruhé

Posledně jsme si ukazovali, jak se vyrovnat s barevnou teplotou noční fotky pořízené za soumraku, v článku Problém – sníh v noci. Zakončili jsme temným provoláním, že skutečná noc přináší větší problémy. Uvidíme to na snímku posluchače Dílny Davida Kostřiby. Vyfotil náměstí na ostrůvku Kampa v Praze, když už byla „opravdová noc“, tedy tma tmoucí – bez zbytkového světla. To, jak víme odminula, je namodralé a lze toho využít. Teď je scéna osvětlená jen umělým elektrickým světlem:

Autor si počínal velmi správně, expozici posadil tak, aby nepřepálil jasy. Ovšem fotka má na první pohled dva problémy – je hodně tmavá a je celá červená. Zkusme si ji převést do černobílé podoby. Kdo chce být zvlášť pilný, může to udělat nadvakrát. Jednou to udělá celkem mechanicky, podruhé zesvětlí fotku a oba obrázky spojí do HDR výsledku. Ten by pak vypadal asi takto:

Toto je, troufnu si tvrdit, velice pěkná noční fotka. Připomenu, že byla pořízena jaksi mechanicky, nedělali jsme žádné pokusy s oživením světla v lampě, bezbolestně jsme došli k technicky slušnému snímku. Jenže černobílému.

Teď ovšem nastává dilema. V případu probíraném posledně nám zbytkové světlo poskytlo modrou barvu. Jsme zvyklí, že stín sněhu je namodralý, malíři to tak malují odedávna, patří to k našemu vnímání zimní scenérie. Proč to nedostat i do fotky? Jenže tady žádné zbytkové světlo oblohy není, nebe je černé a všechny předměty odrážejí jen to zatracené červené světlo výbojek pouličních lamp. Nezbude než laborovat s barvami a těch možností je několik. Zkusme nejdřív experiment s modrým sněhem. Stáhneme barevnou teplotu na 2000 K (tedy ještě za teplotu předvolby „žárovka“) a pohrajeme si s odstínem – v rawovém konvertoru Zoneru to bylo nastavení odstínu na -10. Výsledek je takový:

No a ten když zkombinujeme ve vrstvách způsobem, který jsme si ukázali minule, tedy prolnutím vrstev v kteréhokoli verzi Photoshopu, dobereme se takového výsledku:

Hm, já bych to bral od pasu nahoru. To modré nebe nahoře vypadá dobře, rozhodně líp, než když je to černé jak bota. Vyrobili jsme „happy hour““, tedy soumrak, v editoru. Ale ta modrá vpředu je přehnaná. Tak musíme nahodit zpátečku. Modrou na nebi ponecháme, ale tu na sněhu hodně potlačíme – zde jsem ji ponechal jen v okrajích, ona bude pěkně rámovat obrázek. Sníh také zesvětlíme, já to dělal v úrovních. No a tu červenou verzi jsem celou zakryl černou maskou vrstvy a bílým štětcem nastaveným na 20% procent. Variant se s tím dá udělat spousta. Tohle je jedna z nich:

Shrnutí:
Noční fotka je oříšek, protože barva světla pouličních lamp je červená. Naše oči si na to zvykly, jenže když to vidíme na fotce, vypadá to hrozně. Proto si musíme vypomoci různými triky, jako je přeměna červené barvy na modrou při konverzi RAW snímku anebo snížením sytosti. Pak se musíme pokusit vše smontovat dohromady ve vrstvách. Bez nich to jde opravdu špatně… a připomínám, že toto by šlo udělat – pravda, nikoli prolnutém ale promazáním nástrojem guma i v Elements. Programu za dva tisíce Kč…

Posledně jsme si ukazovali, jak se vyrovnat s barevnou teplotou noční fotky pořízené za soumraku, v článku Problém – sníh v noci. Zakončili jsme temným provoláním, že skutečná noc přináší větší problémy. Uvidíme to na snímku posluchače Dílny Davida Kostřiby. Vyfotil náměstí na ostrůvku Kampa v Praze, když už byla „opravdová noc“, tedy tma tmoucí – bez zbytkového světla. To, jak víme odminula, je namodralé a lze toho využít. Teď je scéna osvětlená jen umělým elektrickým světlem:

Autor si počínal velmi správně, expozici posadil tak, aby nepřepálil jasy. Ovšem fotka má na první pohled dva problémy – je hodně tmavá a je celá červená. Zkusme si ji převést do černobílé podoby. Kdo chce být zvlášť pilný, může to udělat nadvakrát. Jednou to udělá celkem mechanicky, podruhé zesvětlí fotku a oba obrázky spojí do HDR výsledku. Ten by pak vypadal asi takto:

Toto je, troufnu si tvrdit, velice pěkná noční fotka. Připomenu, že byla pořízena jaksi mechanicky, nedělali jsme žádné pokusy s oživením světla v lampě, bezbolestně jsme došli k technicky slušnému snímku. Jenže černobílému.

Teď ovšem nastává dilema. V případu probíraném posledně nám zbytkové světlo poskytlo modrou barvu. Jsme zvyklí, že stín sněhu je namodralý, malíři to tak malují odedávna, patří to k našemu vnímání zimní scenérie. Proč to nedostat i do fotky? Jenže tady žádné zbytkové světlo oblohy není, nebe je černé a všechny předměty odrážejí jen to zatracené červené světlo výbojek pouličních lamp. Nezbude než laborovat s barvami a těch možností je několik. Zkusme nejdřív experiment s modrým sněhem. Stáhneme barevnou teplotu na 2000 K (tedy ještě za teplotu předvolby „žárovka“) a pohrajeme si s odstínem – v rawovém konvertoru Zoneru to bylo nastavení odstínu na -10. Výsledek je takový:

No a ten když zkombinujeme ve vrstvách způsobem, který jsme si ukázali minule, tedy prolnutím vrstev v kteréhokoli verzi Photoshopu, dobereme se takového výsledku:

Hm, já bych to bral od pasu nahoru. To modré nebe nahoře vypadá dobře, rozhodně líp, než když je to černé jak bota. Vyrobili jsme „happy hour““, tedy soumrak, v editoru. Ale ta modrá vpředu je přehnaná. Tak musíme nahodit zpátečku. Modrou na nebi ponecháme, ale tu na sněhu hodně potlačíme – zde jsem ji ponechal jen v okrajích, ona bude pěkně rámovat obrázek. Sníh také zesvětlíme, já to dělal v úrovních. No a tu červenou verzi jsem celou zakryl černou maskou vrstvy a bílým štětcem nastaveným na 20% procent. Variant se s tím dá udělat spousta. Tohle je jedna z nich:

Shrnutí:
Noční fotka je oříšek, protože barva světla pouličních lamp je červená. Naše oči si na to zvykly, jenže když to vidíme na fotce, vypadá to hrozně. Proto si musíme vypomoci různými triky, jako je přeměna červené barvy na modrou při konverzi RAW snímku anebo snížením sytosti. Pak se musíme pokusit vše smontovat dohromady ve vrstvách. Bez nich to jde opravdu špatně… a připomínám, že toto by šlo udělat – pravda, nikoli prolnutém ale promazáním nástrojem guma i v Elements. Programu za dva tisíce Kč…