Nezařazené

Úvaha: Touha po FF bezzrcadlovce

Nabízí se odpověď, že vývojový cyklus fotoaparátu je zpravidla tříletý. Dnes se pracuje na modelech pro roky 2019 – 2020.Naproti tomu se nedá čekat, že hráči na tak malém hřišti nevědí, co se u sousedů děje. Trh by vypadal zcela jinak, kdyby mezi nimi byly neprostupné stěny a muselo by se reagovat na to, s čím kdo přijde na tiskovou konferenci. To tím spíš, že zásadní komponenty vyrábí omezený počet výrobců. Ať se přihlásí výrobce, který nepoužívá snímače od Sonyho!
Berte tento článek jako přemýšlení nahlas.

Nabízí se odpověď, že vývojový cyklus fotoaparátu je zpravidla tříletý. Dnes se pracuje na modelech pro roky 2019 – 2020.Naproti tomu se nedá čekat, že hráči na tak malém hřišti nevědí, co se u sousedů děje. Trh by vypadal zcela jinak, kdyby mezi nimi byly neprostupné stěny a muselo by se reagovat na to, s čím kdo přijde na tiskovou konferenci. To tím spíš, že zásadní komponenty vyrábí omezený počet výrobců. Ať se přihlásí výrobce, který nepoužívá snímače od Sonyho!
Berte tento článek jako přemýšlení nahlas.
Jako etalon kvality se vžil rozměr APS-C. Dnes už málo kdo ví, že APS byl formát filmů. Byl to pokus o reformu analogové fotografie (tehdy se tomu tak neříkalo). Projektu se účastnil Kodak pod logem Advantix, Fujifilm měl Nexii, Agfa měla Futuru a Konica prosazovala Centurii. Šlo o filmy v kazetě a měly formáty APS-H 30,2 x 16,7 mm, APS-C 25,1 x 16,7 a vzácně APS-P 3,2 x 9,5. Když se pak začaly dělat integrované obvody metodou mikrolitografie, šlo názorně řečeno o zvětšováky, které promítaly obvody na citlivé vrstvy. Bylo nutno se dohodnout na nějakém standardu a volba padla mimo jiné i na APS-C. Z důvodů výrobě ekonomických je to nyní standard pro optimální kompromis výrobní ceny a výkonu.


Toto jsou skutečnosti snadno dohledatelné – a rozšiřitelné o další fakta, dala by se o tom napsat kniha. Otázka ale zůstává: kromě Canonu a Nikonu coby výrobců zrcadlovek se vyrábějí bezzrcadlovky ve formátu APS-C. Canon a Nikon je nedělají, protože se bojí o svoji ústřední výrobu zrcadlovek, o ničem jiném to není. Proč ale třeba Fujifilm, který přestal zrcadlovky dělat (stejně to byly Nikony) nešel do FF , tedy full frame 24 x 36?
Museli bychom se zeptat pana Fujifilma. Já si ale myslím, že šel raději do dobrodružství středního formátu, kde vsadil na dostupnější cenu, než aby se pustil do křížku se Sony. Svou řadou 7 Sony zafungoval jako vysavač, který z podlahy nažáhl všechny rozsypané konfety. Když tam teď přijdete s vysavačem, nacucnete velmi málo.
Měl jsem v ruce všechny FF Sony. Jsou velmi fajn, ale zrcadlovka je zrcadlovka, to je jediné, co k tomu mohu říct. U zrcadlovky máte pocit bezprostředního kontaktu. Máte v ruce živou bytost, něco se v tom hýbe, vy něco zmáčknete a něco se stane. Bezprostředně. Vidíte obraz na matnici, žádné video.
Tohle asi cítí víc lidí než já a odtud ta přetrvávající příchylnost k zrcadlovkám.
Nicméně: zrcadlovky mají konstrukční limity. Bezzrcadlovky je nemají, a budou se dál vyvíjet.
No a pak budou na trhu i FF bezzrcadlovky Canon a Nikon – ono neplatí, že kdo začne první, musí nutně vyhrát!