Nezařazené

Upravujeme RAW – high dynamic range (4)

HDR neboli vysoký dynamický rozsah je velmi perspektivní technika. Dovoluje nám srovnat oblast vysokých jasů s hlubokými stíny. Pokud fotíme v RAW, lze obrázek HDR velmi úspěšně získat i z jediného záběru. Podívejme se dnes tomu HDR-ku na zoubek. Někdy je scéna velmi ostře nasvícena a je velký rozdíl mezi vysokými jasy a hlubokými stíny. Tohle je takový příklad:

Když si obrázek otevřu v editoru RAW v Zoner Photo Studiu 13, mohu ty stíny stáhnout v oddílu expozice položkou stíny:

Udělal jsem to radikálně, stíny jsem stáhnul na -100. No, velkou radost z výsledku nemám. Vynuluji úpravu (v konvertoru mohu nulovat až do aleluja, na výsledek nebudou mít moje vynulované pokusy žádný vliv) a zkusím to s křivkami:

Takky nic moc.
Jistě tušíte, že směřuji k HDR. Ano, tato úprava tu má svoje dvě karty, HDR světla a HDR stíny. Nuže, ZPS měl i v minulých verzích funkci HDR, ale byla řešená jinak a myslím, že líp. Bylo možno nastavit odstup expozičních hodnot dvou dílčích fotek, ze kterých se pak složí výsledný obrázek. Zde jde typicky o zlepšení k horšímu, lze si podat stížnost na lampárnu Hlavního nádraží.
Jakmile v HDR světla nastavujete vyšší hodnoty prahu – až do 125%, jasy se ztmavují; v oddíle HDR stíny jdeme do plusu a stíny se zesvětlují, takový je asi výsledek.

Přizná, a už jsem to naznačil, že jsem tomuto řešení nepřišel na chuť a nechápu, proč se měnilo něco, co fungovalo a bylo dobré. Takže to zkusme ještě jednou, tím starým selským způsobem.

Vrátím se k výchozímu nastavení (vlevo dole je historie) a fotku uložím tak jak je, příkazem vyvolat. Tím se převedla do formátu, který mám nastavený ve výstupu (viz první pokračování). No a teď si zpracuju ty zastíněné partie. Naprosto nehledím na světlé části, starám se jen o ty ve stínu:

Dám to zase vyvolat a mám dvě fotky, jinak tmavé:

No a teď jsou dvě možnosti. Ta první je, spojit obě fotky v utilitě Vytvořit HDR (pod položkou vytvořit):

Výsledek je vcelku slušný:

Druhá možnost je ruční spojení obou fotek, jakési manuální HDR. Udělám to tak, že světlejší fotku dám do výběru a zkopíruju do schránky: Ctrl+A -> Ctrl+C. Pak otevřu tu tmavou fotku a světlou na ni vložím Ctrl + V. No a pak štětcem výběru v režimu odebrat fakticky progumuju světlou verzi na tu spodní tmavou. Mohu velmi plynule regulovat krytí vrstvy, čímž reguluju tmavost. Tohle manuální HDR je podle mě nejrozumnější způsob, jak ve většině případů tuhle technologii zvládat – a RAW zdroj nám poskytne kvalitní materiál. Na ukázce máte všechna nastavení a je tam vidět i hranice výběru:

No a tohle je výsledek, kresba je ve stínech i v jasech. Podotýkám, že jde o příklad technického řešení, mně osobně ten hluboký stín, jak bylo poznamenáno úvodem, nevadí.

HDR neboli vysoký dynamický rozsah je velmi perspektivní technika. Dovoluje nám srovnat oblast vysokých jasů s hlubokými stíny. Pokud fotíme v RAW, lze obrázek HDR velmi úspěšně získat i z jediného záběru. Podívejme se dnes tomu HDR-ku na zoubek. Někdy je scéna velmi ostře nasvícena a je velký rozdíl mezi vysokými jasy a hlubokými stíny. Tohle je takový příklad:

Když si obrázek otevřu v editoru RAW v Zoner Photo Studiu 13, mohu ty stíny stáhnout v oddílu expozice položkou stíny:

Udělal jsem to radikálně, stíny jsem stáhnul na -100. No, velkou radost z výsledku nemám. Vynuluji úpravu (v konvertoru mohu nulovat až do aleluja, na výsledek nebudou mít moje vynulované pokusy žádný vliv) a zkusím to s křivkami:

Takky nic moc.
Jistě tušíte, že směřuji k HDR. Ano, tato úprava tu má svoje dvě karty, HDR světla a HDR stíny. Nuže, ZPS měl i v minulých verzích funkci HDR, ale byla řešená jinak a myslím, že líp. Bylo možno nastavit odstup expozičních hodnot dvou dílčích fotek, ze kterých se pak složí výsledný obrázek. Zde jde typicky o zlepšení k horšímu, lze si podat stížnost na lampárnu Hlavního nádraží.
Jakmile v HDR světla nastavujete vyšší hodnoty prahu – až do 125%, jasy se ztmavují; v oddíle HDR stíny jdeme do plusu a stíny se zesvětlují, takový je asi výsledek.

Přizná, a už jsem to naznačil, že jsem tomuto řešení nepřišel na chuť a nechápu, proč se měnilo něco, co fungovalo a bylo dobré. Takže to zkusme ještě jednou, tím starým selským způsobem.

Vrátím se k výchozímu nastavení (vlevo dole je historie) a fotku uložím tak jak je, příkazem vyvolat. Tím se převedla do formátu, který mám nastavený ve výstupu (viz první pokračování). No a teď si zpracuju ty zastíněné partie. Naprosto nehledím na světlé části, starám se jen o ty ve stínu:

Dám to zase vyvolat a mám dvě fotky, jinak tmavé:

No a teď jsou dvě možnosti. Ta první je, spojit obě fotky v utilitě Vytvořit HDR (pod položkou vytvořit):

Výsledek je vcelku slušný:

Druhá možnost je ruční spojení obou fotek, jakési manuální HDR. Udělám to tak, že světlejší fotku dám do výběru a zkopíruju do schránky: Ctrl+A -> Ctrl+C. Pak otevřu tu tmavou fotku a světlou na ni vložím Ctrl + V. No a pak štětcem výběru v režimu odebrat fakticky progumuju světlou verzi na tu spodní tmavou. Mohu velmi plynule regulovat krytí vrstvy, čímž reguluju tmavost. Tohle manuální HDR je podle mě nejrozumnější způsob, jak ve většině případů tuhle technologii zvládat – a RAW zdroj nám poskytne kvalitní materiál. Na ukázce máte všechna nastavení a je tam vidět i hranice výběru:

No a tohle je výsledek, kresba je ve stínech i v jasech. Podotýkám, že jde o příklad technického řešení, mně osobně ten hluboký stín, jak bylo poznamenáno úvodem, nevadí.