Stativ je buď těžký a pak má smysl anebo je lehký a potom smysl nemá. To je obecně platná zásada. Takže hledáme kompromis mezi pevností a důkladností a mezi váhou a též i objemem. Zatím ideální kompromis nabízejí stativy z uhlíkových vláken. Vyzkoušel jsem si takový stativ od firmy Velbon.
Pro běžnou práci mám k disposici dva hliníkové stativy, jeden od firmy Manfrotto, druhý od firmy Giotto. Oba jsou prvotřídně pevné. To byla první věc, na kterou jsem se na Velbonu zaměřil. Jeho pevnost je naprosto srovnatelná s oběma hliníkovými stativy. Je samozřejmé, že stabilita u každého stativu poněkud klesá s tou mírou, jak vysouváme nohy – zde je možno dosáhnout výšky až 158 mm. Výšku lze zvýšit výsuvným dílem: zde je třeba velké obezřetnosti u každého stativu, protože vysouvání středového dílu zásadně zmenšuje stabilitu, takže ho doporučuji jen v omezené míře. Další kritérium je rychlost aretace. Některé stativy mají utahovací kroužky, tento Velbon má svorky. Osobně dávám přednost právě tomuto způsobu jištění. Změna úhlu nohou je další výborná vlastnost Velbonu. Po uvolnění pojistky lze nohy aretovat v jendé ze tří poloh, takže můžeme jít velmi nízko – této vlastnosti lze dobře využít například při makrofotografii, při snímání motivů velmi nízko nad úrovní. Obložení nohou černou hmotou z pěnového polyuretanu je příjemné, stativ se dobře drží. V praxi samozřejmě to má stinnou stránku, protože pěnová hmota se snadno špiní. Základní otázka Hlavice |
Stativ je buď těžký a pak má smysl anebo je lehký a potom smysl nemá. To je obecně platná zásada. Takže hledáme kompromis mezi pevností a důkladností a mezi váhou a též i objemem. Zatím ideální kompromis nabízejí stativy z uhlíkových vláken. Vyzkoušel jsem si takový stativ od firmy Velbon.
Pro běžnou práci mám k disposici dva hliníkové stativy, jeden od firmy Manfrotto, druhý od firmy Giotto. Oba jsou prvotřídně pevné. To byla první věc, na kterou jsem se na Velbonu zaměřil. Jeho pevnost je naprosto srovnatelná s oběma hliníkovými stativy. Je samozřejmé, že stabilita u každého stativu poněkud klesá s tou mírou, jak vysouváme nohy – zde je možno dosáhnout výšky až 158 mm. Výšku lze zvýšit výsuvným dílem: zde je třeba velké obezřetnosti u každého stativu, protože vysouvání středového dílu zásadně zmenšuje stabilitu, takže ho doporučuji jen v omezené míře. Další kritérium je rychlost aretace. Některé stativy mají utahovací kroužky, tento Velbon má svorky. Osobně dávám přednost právě tomuto způsobu jištění. Změna úhlu nohou je další výborná vlastnost Velbonu. Po uvolnění pojistky lze nohy aretovat v jendé ze tří poloh, takže můžeme jít velmi nízko – této vlastnosti lze dobře využít například při makrofotografii, při snímání motivů velmi nízko nad úrovní. Obložení nohou černou hmotou z pěnového polyuretanu je příjemné, stativ se dobře drží. V praxi samozřejmě to má stinnou stránku, protože pěnová hmota se snadno špiní. Základní otázka Hlavice |