Nezařazené

Uděleny ceny TIPA 2006


Mezinárodní organizace TIPA (Technical Image Press Association) udělila své každoroční ceny. Podívejme se na kategorie, které se týkají digitálních fotoaparátů. Uvedené ceny platí k dubnu 2006.

Nikon D50 získal cenu za nejlepší začátečnickou zrcadlovku. Seznámili jsme s ní čtenáře před rokem coby s jednodušší variantou úspěšného modelu D70. Na našem trhu lze přístroj získat už pod 20 tisíc i s objektivem. Loni dostal tuto cenu Canon EOS 350D. To mi přišlo logičtější, protože šlo opravdu o nový model, kdežto D50 při vší úctě vznikl očesáním D70.

Nikon D200 byl oceněn v kategorii „expertních DSLR. Tělo tohoto přístroje u nás stojí cca 50 tisíc. Jde o přístroj s tělem z hořčíkové slitiny, má rozlišení 10,2 Mpx, ISO 100-3200, závěrka 30-1/8000 s, velký optický hledáček, výrazný LCD 2,5“. Recenzovali jsme ho letos v únoru. Náš verdikt zněl – Poměr cena/výkon je velmi dobrá a není tedy žádný důvod, proč tomuto přístroji nepřisoudit verdikt vysoce doporučeníhodný.

Canon EOS 5D byl oceněn jako nejlepší profi zrcadlovka. Je to profesionální digitální zrcadlovka s novým obrazovým snímačem CMOS s rozlišením 12,8 Mpx o velikosti kinofilmového políčka. Recenzovali jsme ji loni v říjnu, přičemž jsme došli k závěru, že je to další přelomový přístroj z dílny Canonu. Porota ocenila, že je to první „full frame“ za realistickou cenu (u nás cca 90 tisíc tělo), který uživateli nabídne snímky bez viditelného šumu a použití objektivů bez prodlužovacího faktoru.

Canon Digital Ixus 65 byl oceněn jako nejlepší ultrakompakt. Zprávu o něm jsme přinesli v únoru. Ocenění není překvapující – modelová řada IXUS zaujala odbornou i uživatelskou veřejnost od první chvíle a v dlouhé řadě jejích variant se nevyskytl žádný „úlet“. Tato pětašedesátka je šestimegový přístroj s displejem LCD s úhlopříčkou 3,0″. Porota ocenila dotykové vládání a Image Inspection Tool, tedy možnost prohlížet nafocené obrázky a zároveň kontrolovat jejich ostrost na zvětšeném výřezu. Na našem trhu stojí cca 11 tisíc.

Fujifilm FinePix F30 byl označen za nejlepší kompakt. Informovali jsme o něm opět v únoru. Porota zdůraznila jeho citlivost 3200 ISO a 15 scénických režimů. I tento přístroj je výsledek dlouhého vývoje řady F. Je to novinka a v tuto chvíli (19.4.2006) neznáme cenu na českém trhu.

Panasonic Lumix DMC-TZ1 dostal cenu v kategorii ultrazoomových přístrojů. Porota ocenila jeho malé rozměry a odvážně řešenou optiku se zásuvnými optickými členy. K oceněným prvkům patří optická stabilizace a procesor Venus Engine III. O přístroji jsme referovali zde, domnívám se však, že pro ultrazoomy by měly být dvě kategorie. Tento přístroj je bezesporu kvalitní kompaktní ultrazoom, ovšem jeho absence elektronického hledáčku je poněkud na pováženou. Budeme zvědavi, zdali si TIPA v příštím ročníku uvědomí, že ultrazoomové kompakty si zaslouží speciální kategorii. Ani u této novinky ještě neznáme její cenu na českém trhu.

Samsung Digimax i6 PMP má už svoji speciální kategorii – byl oceněn jako multimediální aparát. Recenzovali jsme ho nedávno, ocenili jsme jeho krásný vzhled a výsledky za běžných světelných podmínek. Porota ocenila jeho rozměry, multimediálnost (je to přehrávač MP3) a digitální stabilizátor ASR. Dá se kupit pod 10 tisíc Kč.

Ricoh GR Digital dostal cenu coby nejlepší „prestižní kompakt“. Recenzovali jsme ho letos v lednu a je to skutečně krásný a technicky neobyčejně zajímavý přístroj. Má pevné ohnisko odpovídající 28 mm a předsádku, rozšiřující úhel záběru tak, že odpovídá ohnisku 21 mm kinofilmového přístroje. Věru není levný, bez předsádky má doporučenou cenu 18445 Kč.

Olympus E-330 Live View byl oceněn jako největší inovace – jde o schopnost zobrazit záběr i na displeji, dokonce v tomto případě výklopném: k tomu bylo třeba vřadit do systému ještě jeden snímač, protože ten pracovní je samozřejmě kryt sklopným zrcátkem. Rozsáhlou informaci jsme přinesli koncem ledna, aktuálně máme přístroj v testovacím provozu. Kit aktuálně stojí 28 tisíc. Je trochu nepochopitelné, proč porota vystrčila tento přístroj z kategorie spotřebních zrcadlovek. Je třeba ocenit, že Olympus novinku dlouho připravoval – model E300 byl jasným „pokusným balónkem“, v němž se ověřoval originální systém vedení obrazu do hledáčku přes zrcadlovou soustavu – a právě ta umožnila vřadit další snímač.

Shrnutí:
Všechny oceněné přístroje jsou bezesporu špičkové. Jistě i sami porotci si uvědomovali, jak ošidné je na některý model ukázat prstem a říci – ten je nejlepší. Asi by těch kategorií mělo být víc – rád bych na stupních vítězů viděl kupříkladu Kodak EasyShare One s jeho 256 MB vnitřní pamětí a polohovatelným LCD, rád bych, aby se sem vešlo i některé Casio a je mi líto, že se nedostalo na žádný model od Sony, jako třeba Sony DSC-R1. Ale – reálně uváženo: kolem každého žebříčku tohoto typu budou vždycky námitky a pochybnosti, plyne to už z podstaty věci, která je ošidná v tom, že se pestrá nabídka trhu redukuje na omezený počet kategorií a to pak nutí porotce mnohdy srovnávat nesrovnatelné. Porota si pomáhá vymýšelním „ad hoc“ kategorií, jako loni to byl inovativní design, letos „technická inovace“ – obé je nonsens, protože design stejně jako inovativnost patří k základním kategoriím, podle nichž by se produkty měly posuzovat.

Mezinárodní organizace TIPA (Technical Image Press Association) udělila své každoroční ceny. Podívejme se na kategorie, které se týkají digitálních fotoaparátů. Uvedené ceny platí k dubnu 2006.

Nikon D50 získal cenu za nejlepší začátečnickou zrcadlovku. Seznámili jsme s ní čtenáře před rokem coby s jednodušší variantou úspěšného modelu D70. Na našem trhu lze přístroj získat už pod 20 tisíc i s objektivem. Loni dostal tuto cenu Canon EOS 350D. To mi přišlo logičtější, protože šlo opravdu o nový model, kdežto D50 při vší úctě vznikl očesáním D70.

Nikon D200 byl oceněn v kategorii „expertních DSLR. Tělo tohoto přístroje u nás stojí cca 50 tisíc. Jde o přístroj s tělem z hořčíkové slitiny, má rozlišení 10,2 Mpx, ISO 100-3200, závěrka 30-1/8000 s, velký optický hledáček, výrazný LCD 2,5“. Recenzovali jsme ho letos v únoru. Náš verdikt zněl – Poměr cena/výkon je velmi dobrá a není tedy žádný důvod, proč tomuto přístroji nepřisoudit verdikt vysoce doporučeníhodný.

Canon EOS 5D byl oceněn jako nejlepší profi zrcadlovka. Je to profesionální digitální zrcadlovka s novým obrazovým snímačem CMOS s rozlišením 12,8 Mpx o velikosti kinofilmového políčka. Recenzovali jsme ji loni v říjnu, přičemž jsme došli k závěru, že je to další přelomový přístroj z dílny Canonu. Porota ocenila, že je to první „full frame“ za realistickou cenu (u nás cca 90 tisíc tělo), který uživateli nabídne snímky bez viditelného šumu a použití objektivů bez prodlužovacího faktoru.

Canon Digital Ixus 65 byl oceněn jako nejlepší ultrakompakt. Zprávu o něm jsme přinesli v únoru. Ocenění není překvapující – modelová řada IXUS zaujala odbornou i uživatelskou veřejnost od první chvíle a v dlouhé řadě jejích variant se nevyskytl žádný „úlet“. Tato pětašedesátka je šestimegový přístroj s displejem LCD s úhlopříčkou 3,0″. Porota ocenila dotykové vládání a Image Inspection Tool, tedy možnost prohlížet nafocené obrázky a zároveň kontrolovat jejich ostrost na zvětšeném výřezu. Na našem trhu stojí cca 11 tisíc.

Fujifilm FinePix F30 byl označen za nejlepší kompakt. Informovali jsme o něm opět v únoru. Porota zdůraznila jeho citlivost 3200 ISO a 15 scénických režimů. I tento přístroj je výsledek dlouhého vývoje řady F. Je to novinka a v tuto chvíli (19.4.2006) neznáme cenu na českém trhu.

Panasonic Lumix DMC-TZ1 dostal cenu v kategorii ultrazoomových přístrojů. Porota ocenila jeho malé rozměry a odvážně řešenou optiku se zásuvnými optickými členy. K oceněným prvkům patří optická stabilizace a procesor Venus Engine III. O přístroji jsme referovali zde, domnívám se však, že pro ultrazoomy by měly být dvě kategorie. Tento přístroj je bezesporu kvalitní kompaktní ultrazoom, ovšem jeho absence elektronického hledáčku je poněkud na pováženou. Budeme zvědavi, zdali si TIPA v příštím ročníku uvědomí, že ultrazoomové kompakty si zaslouží speciální kategorii. Ani u této novinky ještě neznáme její cenu na českém trhu.

Samsung Digimax i6 PMP má už svoji speciální kategorii – byl oceněn jako multimediální aparát. Recenzovali jsme ho nedávno, ocenili jsme jeho krásný vzhled a výsledky za běžných světelných podmínek. Porota ocenila jeho rozměry, multimediálnost (je to přehrávač MP3) a digitální stabilizátor ASR. Dá se kupit pod 10 tisíc Kč.

Ricoh GR Digital dostal cenu coby nejlepší „prestižní kompakt“. Recenzovali jsme ho letos v lednu a je to skutečně krásný a technicky neobyčejně zajímavý přístroj. Má pevné ohnisko odpovídající 28 mm a předsádku, rozšiřující úhel záběru tak, že odpovídá ohnisku 21 mm kinofilmového přístroje. Věru není levný, bez předsádky má doporučenou cenu 18445 Kč.

Olympus E-330 Live View byl oceněn jako největší inovace – jde o schopnost zobrazit záběr i na displeji, dokonce v tomto případě výklopném: k tomu bylo třeba vřadit do systému ještě jeden snímač, protože ten pracovní je samozřejmě kryt sklopným zrcátkem. Rozsáhlou informaci jsme přinesli koncem ledna, aktuálně máme přístroj v testovacím provozu. Kit aktuálně stojí 28 tisíc. Je trochu nepochopitelné, proč porota vystrčila tento přístroj z kategorie spotřebních zrcadlovek. Je třeba ocenit, že Olympus novinku dlouho připravoval – model E300 byl jasným „pokusným balónkem“, v němž se ověřoval originální systém vedení obrazu do hledáčku přes zrcadlovou soustavu – a právě ta umožnila vřadit další snímač.

Shrnutí:
Všechny oceněné přístroje jsou bezesporu špičkové. Jistě i sami porotci si uvědomovali, jak ošidné je na některý model ukázat prstem a říci – ten je nejlepší. Asi by těch kategorií mělo být víc – rád bych na stupních vítězů viděl kupříkladu Kodak EasyShare One s jeho 256 MB vnitřní pamětí a polohovatelným LCD, rád bych, aby se sem vešlo i některé Casio a je mi líto, že se nedostalo na žádný model od Sony, jako třeba Sony DSC-R1. Ale – reálně uváženo: kolem každého žebříčku tohoto typu budou vždycky námitky a pochybnosti, plyne to už z podstaty věci, která je ošidná v tom, že se pestrá nabídka trhu redukuje na omezený počet kategorií a to pak nutí porotce mnohdy srovnávat nesrovnatelné. Porota si pomáhá vymýšelním „ad hoc“ kategorií, jako loni to byl inovativní design, letos „technická inovace“ – obé je nonsens, protože design stejně jako inovativnost patří k základním kategoriím, podle nichž by se produkty měly posuzovat.