Nezařazené

True HDR

Funkci HDR nabízí každý lepší mobil ve svém fotoaparátu. Dnes se podívejme na speciální aplikaci, která se jmenuje True HDR a je určena pro iOS, tedy pro iPhony a iPady. Pro Android samozřejmě existují obdobné aplikace! Dá se stáhnout zde za 1,99 dolarů a existuje i ve verzi pro video. Zabývejme se ale základním provedením pro fotografii.

Funkci HDR nabízí každý lepší mobil ve svém fotoaparátu. Dnes se podívejme na speciální aplikaci, která se jmenuje True HDR a je určena pro iOS, tedy pro iPhony a iPady. Pro Android samozřejmě existují obdobné aplikace! Dá se stáhnout zde za 1,99 dolarů a existuje i ve verzi pro video. Zabývejme se ale základním provedením pro fotografii.

Úvodní obrazovka je spartánská. Auto Capture je plně automatický režim – přístroj automaticky pořídí tři fotky a z nich složí výsledný obrázek. SemiAuto Capriote a Manual Capture jsou velmi podobné. SemiAuto od nás chce, abychom v náhledu nastavili dva čtverečky, jeden na nejsvětlejší místo, druhý na nejtmavší. Pak pořídíte dva obrázky dvojí stisknutím – nejde tedy o automatickou expozici. Manual Capture vyžaduje klepnutí na nejsvětlejší, následně provedete expozici, pak nejtmavší a následně expozici.

Jako příklad jsem si zvolil hodně náročný námět – bílý pes na sluníčku, to je oříšek i pro full frame RAW! Ono to sice exponuje třikrát, ale ke složení jsou dva obrázky – zde je výsledek plně automatického režimu:


Nahoře jeden, dole druhý dílčí obrázek.


Zde dole je složenina. Na proklik uvidíte výsledný snímek v plném, rozlišení iPhone 6S.
Je patrné, že si maličký čip neporadí s napálenou bílou srstí a že i kresba ve stínech není nijak skvělá. Nicméně výsledek je jstě uspokojivější než jeden nebo druhý dílčí snímek.


V běžné praxi jsou ale podmínky milosrdnější. Zde je v jistém smyslu typická situace – pošmourné počasí, ale celkem zajímavá obloha. Proč to nezkusit v True HDR!

 

Aplikace má dvě úskalí. Přesnost spojení je velmi delikátní, doporučuji nějakou pevnou oporu, abychom minimalizovali nebezpečí nějakých zdvojených obrysů. Dále – displej poněkud klame a budeme možná pokoušeni ztmavit snímek ještě než ho uložíme. K tomu slouží následující táhla:


Na to pozor, výsledek by pak mohl být nepříjemně tmavý. Mobily – respektive jejich fotoaparáty – špatně zvládají nejvyšší jasy – přepaly ale najdeme i na těchto true HDR obrázcích. S tím ale je nutno se smířit, kdyby fotomobily fotily ideálně, proč by se pak vyráběly fotoaparáty?

Tím ale nejsou možnosti vyčerpány. TrueHDR nabízí i rozmanité filtry, jimiž můžete posunout výsledné obrázky do jiné roviny. Ikonka Fx vás k nim zavede. Jsou to – žádný, Sepie, Retro, Retro II, Mono, Xpro, RedShift a Vignette. Na naší ukázce je Retro, Mono, Retro II, Sepie a Vignette. Zvlášť ten poslední mi připadá jako velmi příjemný a zdá se mi dokonce, že nejmíň ztmavuje temnější partie. V plném rozlišení uvidíte nepřesnost slícování obrázků, to je asi hlavní nedostatek tohoto jinak zajímavého softwaru.