Nezařazené

Tokina AT-X 50-135 mm F 2,8 PRO DX

Do sbírky výměnných objektivů pro DSLR přibývá tento objektiv s „portrétním“ rozsahem a hlavně – se světelností F2.8, kterou drží po celou šíři rozsahu ohnisek. I to je důvod, proč má v názvu zkratku PRO, rezervovanou pro nejkvalitnější „skla“ této značky. Je určen výhradně pro zrcadlovky s menším čipem (APS-C nebo DX), nikoli pro full frame. Díky tomu je relativně malý a lehký.

Objektiv má 18 čoček ve 14 skupinách, přičemž je zde použito jedné SD (Super-Low Dispersion) čočky ze speciálního skla omezujícího vznik barevné vady. Jeho rozsah zoomu odpovídá 75 až cca 200 mm objektivu určeného pro kinofilmový přístroj. Největší clona je F32, průměr závitu pro filtr 67 mm. Ostří od 100 cm. Ostření je vnitřní, takže přední čočka se neotáčí, to je výhoda při použití polarizačního filtru anebo efektových filtrů. Přední čočka je opatřena WP vrstvou, je to speciální vrstva, usnadňující čištění od kapek vody a otisků prstů. Clona má devět lamel.

Jak se s ním fotí
Na to jak je světelný je to příjemně rozměrný a váhou snesitelný objektiv. Zoomujeme prstencem bližším k tělu, posun je 90 stupňů. Trochu překáží stativová objímka, je třeba si najít „grif“, jak ji obejít.
Velmi příjemné je ostření. Je samozřejmě AF – ve verzi pro Nikon využívá vnitřního motoru těla, takže ho nelze požít na „čtyřicítkové“ modely, které vyžadují vnitřní motorek. Objímka je široká a posunem k sobě zapneme ruční ostření. Nemusíme tedy šátrat po nějakém přepínači. V režimu autofokusu se objímkou dá otáčet, není tedy blokovaná jak to bývá zvykem, ale její pohyb se nepřenáší na mechanismus objektivu.
Vinětace je nepozorovatelná, stejně tak fialové kontury. Soudková vada se poněkud projevuje při ohnisku f=50 mm, pak zmizí:

Kresba je spíše měkčí, tedy nikoli neostrá, ale ostrost přechodů je méně výrazná. Podstatné je, že objektiv je kresebně vyrovnaný už od plné světelnosti, že tedy od F2.8 k F4.0 a výše není žádný hupanec: je tedy možno bez obav fotografovat při plně otevřené cloně. V tom je síla přístroje – je určen především pro fotografování osob při horších světelných podmínkách, na střední vzdálenosti v místnosti. Při plné světelnost na střední vzdálenosti dobře využijeme menší hloubky ostrosti, takže fotografovaný objekt dobře oddělíme od pozadí. Firma Megapixel tento objektiv prodává za 19390 Kč (prosinec 2007) jak pro Nikona tak pro Canon. Ve světelnosti F2.8 moc obdobných objektivů není, existuje Sigma 50-150 mm (recenzi připravuji), Nikon má výše posazenou 70-200mm za 57 tisíc a Canon 70-200mm za 36 tisíc, ovšem jsou to objektivy použitelné pro full size, takže cenové srovnání je problematické. Takže ten poměr cena výkon je zajímavý pro toho, kdo se pohybuje v přítmí a fotí tam lidi.

Nahoře je srovnání kresby při ohnisku f=50 mm a při clonách F2.8 a F5.6 nahoře a F8.0 a F11 dole.
Na spodní ukázce je totéž, ale při ohnisku f=135 mm
.

Ukázky:
Ukázky při různých světelných podmínkách, všechna data najdete v EXIF souborech. Snímky byly pořízeny Canonem 400D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

Do sbírky výměnných objektivů pro DSLR přibývá tento objektiv s „portrétním“ rozsahem a hlavně – se světelností F2.8, kterou drží po celou šíři rozsahu ohnisek. I to je důvod, proč má v názvu zkratku PRO, rezervovanou pro nejkvalitnější „skla“ této značky. Je určen výhradně pro zrcadlovky s menším čipem (APS-C nebo DX), nikoli pro full frame. Díky tomu je relativně malý a lehký.

Objektiv má 18 čoček ve 14 skupinách, přičemž je zde použito jedné SD (Super-Low Dispersion) čočky ze speciálního skla omezujícího vznik barevné vady. Jeho rozsah zoomu odpovídá 75 až cca 200 mm objektivu určeného pro kinofilmový přístroj. Největší clona je F32, průměr závitu pro filtr 67 mm. Ostří od 100 cm. Ostření je vnitřní, takže přední čočka se neotáčí, to je výhoda při použití polarizačního filtru anebo efektových filtrů. Přední čočka je opatřena WP vrstvou, je to speciální vrstva, usnadňující čištění od kapek vody a otisků prstů. Clona má devět lamel.

Jak se s ním fotí
Na to jak je světelný je to příjemně rozměrný a váhou snesitelný objektiv. Zoomujeme prstencem bližším k tělu, posun je 90 stupňů. Trochu překáží stativová objímka, je třeba si najít „grif“, jak ji obejít.
Velmi příjemné je ostření. Je samozřejmě AF – ve verzi pro Nikon využívá vnitřního motoru těla, takže ho nelze požít na „čtyřicítkové“ modely, které vyžadují vnitřní motorek. Objímka je široká a posunem k sobě zapneme ruční ostření. Nemusíme tedy šátrat po nějakém přepínači. V režimu autofokusu se objímkou dá otáčet, není tedy blokovaná jak to bývá zvykem, ale její pohyb se nepřenáší na mechanismus objektivu.
Vinětace je nepozorovatelná, stejně tak fialové kontury. Soudková vada se poněkud projevuje při ohnisku f=50 mm, pak zmizí:

Kresba je spíše měkčí, tedy nikoli neostrá, ale ostrost přechodů je méně výrazná. Podstatné je, že objektiv je kresebně vyrovnaný už od plné světelnosti, že tedy od F2.8 k F4.0 a výše není žádný hupanec: je tedy možno bez obav fotografovat při plně otevřené cloně. V tom je síla přístroje – je určen především pro fotografování osob při horších světelných podmínkách, na střední vzdálenosti v místnosti. Při plné světelnost na střední vzdálenosti dobře využijeme menší hloubky ostrosti, takže fotografovaný objekt dobře oddělíme od pozadí. Firma Megapixel tento objektiv prodává za 19390 Kč (prosinec 2007) jak pro Nikona tak pro Canon. Ve světelnosti F2.8 moc obdobných objektivů není, existuje Sigma 50-150 mm (recenzi připravuji), Nikon má výše posazenou 70-200mm za 57 tisíc a Canon 70-200mm za 36 tisíc, ovšem jsou to objektivy použitelné pro full size, takže cenové srovnání je problematické. Takže ten poměr cena výkon je zajímavý pro toho, kdo se pohybuje v přítmí a fotí tam lidi.

Nahoře je srovnání kresby při ohnisku f=50 mm a při clonách F2.8 a F5.6 nahoře a F8.0 a F11 dole.
Na spodní ukázce je totéž, ale při ohnisku f=135 mm
.

Ukázky:
Ukázky při různých světelných podmínkách, všechna data najdete v EXIF souborech. Snímky byly pořízeny Canonem 400D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12