Nezařazené

Tokina AT-X 10-17mm f3.5-4.5 DX (recenze)

Ultraširokoúhlé objektivy se těší oprávněnému zájmu pokročilých fotografů. Tokina nabízí objektiv označovaný jako “fish eye”, tedy rybí oko, ovšem se zoomem, takže na svém “dlouhém konci” se už dotýká krátkého konce běžných setových objektivů. Dodává se pro Canon a Nikon, my jsme ho zkoušeli na Canonu EOS 400 D. Objektiv laskavě zapůjčila firma Megapixel.

Tento objektiv je určen výhradně pro jednooké zrcadlovky Canon a Nikon s čipem APS-C respektive DX, tedy nelze je použít na full frame zrcadlovkách nebo v kinofilmových přístrojích. Jeho clonový rozsah je od F3.5 do F22, fyzické ohnisko má od 10 mm do 17 mm, což odpovídá na Canonu (“crop factor” 1,6x) ohniskům 16 až 27. U Nikona by to bylo asi 15 až 26, rozdíl v úhlu záběru by ale byl minimální. Úhel záběru je tedy asi od 1000 do . Objektiv má 10 členů v 8 skupinách, délku má 71,5 mm, široký 68 mm. Váží 350 g, je tedy dosti těžký. Nelze na něj našroubovat filtr, vzhledem k úhlu záběru – ačkoli má na okraji (s vybráním kvůli vinětaci, která by bez něho samozřejmě nastala) závit.

Jeho největší výhodou je pružnost v obrovském rozsahu širokého úhlu záběru. Jeho konstrukce obsahuje i ED členy, tedy čočky ze speciálního optického skla, omezujícího barevnou vadu. Omezující, nikoli likvidující – v krajích na hranách jasů se fialové kontury vyskytují. K zajímavostem objektivu patří i WP vrstva – je to zkratka “water proof”, čili něco jako vodu odpuzující – přední vypouklá čočka by se měla díky této vrstvě lépe čistit. Pravda, tento prvek jsem si netroufl zkoušet a palcem jsem po objektivu nematlal… Krytka je nasazovací z vnějšku, nemá tedy obvyklé vnitřní – jak to nazvat – pracny.

Objektiv má vnitřní ostření, takže se přední člen neotáčí a nevysouvá. Má možnost přepnutí na ruční ostření. K objektu se lze přiblížit na 20 cm. Na webu jsem se dočetl o makrorežimu umožňujícím přiblížit se na 2,5 cm, avšak na objektivu jsem žádné přepínání tohoto druhu nenašel.

Objektiv přepíná z autofocusu na ruční ostření – toto ruční ostření je příjemné pro případy, kdy se snažíme s maximální clonou co nejvíc proostřit scénu a využít hyperfokálního ostření – nejúčinnější je při cloně F22 ostření na 20 až 40 cm. Přepínání je mechanické, šoupátkem na levém boku. Ostří se kroužkem vpředu, zoomuje širokým kroužkem uprostřed. Pohyb přezoomování je zhruba 900, je plynulý v celém rozsahu. Samotný autofokus je velmi rychlý a tichý.
Ohnisko 10 (ekv. 16 mm) má ve středu vcelku stabilní kresbu v celém clonovém rozsahu, plnou clonou počínaje. V krajích je to velmi slabé, ovšem při cloně 8 se kresba docela slušně vzpamatuje a dosáhne standardu tohoto objektivu.
Ohnisko 14 mm (ekv. 22 mm) má použitelnou kresbu už při plné světelnosti, v krajích je to samozřejmě slabé. Nicméně už při cloně F 5,6 se kresba ve středu slušně zvedá a dosahuje maxima při F 11. Dalším cloněním na kresbě nic nezískáme.
Ohnisko 17 (ekv.27 mm) je zřejmě tím slabším koncem rozsahu tohoto objektivu. Při nejmenší cloně, tedy při plné světelnosti F4.5 je obtížně použitelný, nicméně už při cloně F 5,6 skokově narůstá kresba ve středové oblasti a drží se pak v celém clonovém rozsahu více méně na stejné úrovni. V krajích je při plné světelnosti kresba hodně spatná a zvedne se na jakous takous snesitelnou toleranci při cloně 11. Zdá se, že při tomto ohnisku nemá valný smysl objektiv používat.

Shrnutí
Tokina AT-X 10-17mm je extrémně širokoúhlý zoom zasahující do oblasti “rybího oka”. Kresebně je na slušné úrovni od clony F5.6, lépe F8.0 nahoru a ohnisku od 10 do cca 14 mm. Nejdelší ohniskové nastavení je jeho slabinou – ovšem na 17 mm nepotřebujeme takto sofistikovaný objektiv. Jeho použitelnost vidím převážně v živé exteriérové fotografii, při které tolik nezáleží na řezavosti kresby. Jeho běžná cena je cca 15 500 Kč, lze pořídit o tisícovku levněji.

Srovnání: snímky při f=10 mm, střed obrazu, clony 3.5, 5.6 (nahoře), 8 a 11 (dole) zde.
snímky při f=14 mm, kraj obrazu, clony 4, 5.6 (nahoře), 8 a 11 (dole) zde.
snímky při f=17 mm, střed obrazu, clony 5.6 a 8 (nahoře), 11 a 16 (dole) zde.

Ukázky: 1 interiér, 2-3 rozsah zoomu plus ukázka kresby při F6.3, 4 a 5 při F8, 6 maximální proostření při F22, 7 naše Iris coby hříčka přírody, 8 slunce v záběru, 9 až 11 ohniska 10, 14 a 17, 12 sledujte linii terasy při spodním okraji.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12


Objektiv laskavě zapůjčila firma Megapixel.

Ultraširokoúhlé objektivy se těší oprávněnému zájmu pokročilých fotografů. Tokina nabízí objektiv označovaný jako “fish eye”, tedy rybí oko, ovšem se zoomem, takže na svém “dlouhém konci” se už dotýká krátkého konce běžných setových objektivů. Dodává se pro Canon a Nikon, my jsme ho zkoušeli na Canonu EOS 400 D. Objektiv laskavě zapůjčila firma Megapixel.

Tento objektiv je určen výhradně pro jednooké zrcadlovky Canon a Nikon s čipem APS-C respektive DX, tedy nelze je použít na full frame zrcadlovkách nebo v kinofilmových přístrojích. Jeho clonový rozsah je od F3.5 do F22, fyzické ohnisko má od 10 mm do 17 mm, což odpovídá na Canonu (“crop factor” 1,6x) ohniskům 16 až 27. U Nikona by to bylo asi 15 až 26, rozdíl v úhlu záběru by ale byl minimální. Úhel záběru je tedy asi od 1000 do . Objektiv má 10 členů v 8 skupinách, délku má 71,5 mm, široký 68 mm. Váží 350 g, je tedy dosti těžký. Nelze na něj našroubovat filtr, vzhledem k úhlu záběru – ačkoli má na okraji (s vybráním kvůli vinětaci, která by bez něho samozřejmě nastala) závit.

Jeho největší výhodou je pružnost v obrovském rozsahu širokého úhlu záběru. Jeho konstrukce obsahuje i ED členy, tedy čočky ze speciálního optického skla, omezujícího barevnou vadu. Omezující, nikoli likvidující – v krajích na hranách jasů se fialové kontury vyskytují. K zajímavostem objektivu patří i WP vrstva – je to zkratka “water proof”, čili něco jako vodu odpuzující – přední vypouklá čočka by se měla díky této vrstvě lépe čistit. Pravda, tento prvek jsem si netroufl zkoušet a palcem jsem po objektivu nematlal… Krytka je nasazovací z vnějšku, nemá tedy obvyklé vnitřní – jak to nazvat – pracny.

Objektiv má vnitřní ostření, takže se přední člen neotáčí a nevysouvá. Má možnost přepnutí na ruční ostření. K objektu se lze přiblížit na 20 cm. Na webu jsem se dočetl o makrorežimu umožňujícím přiblížit se na 2,5 cm, avšak na objektivu jsem žádné přepínání tohoto druhu nenašel.

Objektiv přepíná z autofocusu na ruční ostření – toto ruční ostření je příjemné pro případy, kdy se snažíme s maximální clonou co nejvíc proostřit scénu a využít hyperfokálního ostření – nejúčinnější je při cloně F22 ostření na 20 až 40 cm. Přepínání je mechanické, šoupátkem na levém boku. Ostří se kroužkem vpředu, zoomuje širokým kroužkem uprostřed. Pohyb přezoomování je zhruba 900, je plynulý v celém rozsahu. Samotný autofokus je velmi rychlý a tichý.
Ohnisko 10 (ekv. 16 mm) má ve středu vcelku stabilní kresbu v celém clonovém rozsahu, plnou clonou počínaje. V krajích je to velmi slabé, ovšem při cloně 8 se kresba docela slušně vzpamatuje a dosáhne standardu tohoto objektivu.
Ohnisko 14 mm (ekv. 22 mm) má použitelnou kresbu už při plné světelnosti, v krajích je to samozřejmě slabé. Nicméně už při cloně F 5,6 se kresba ve středu slušně zvedá a dosahuje maxima při F 11. Dalším cloněním na kresbě nic nezískáme.
Ohnisko 17 (ekv.27 mm) je zřejmě tím slabším koncem rozsahu tohoto objektivu. Při nejmenší cloně, tedy při plné světelnosti F4.5 je obtížně použitelný, nicméně už při cloně F 5,6 skokově narůstá kresba ve středové oblasti a drží se pak v celém clonovém rozsahu více méně na stejné úrovni. V krajích je při plné světelnosti kresba hodně spatná a zvedne se na jakous takous snesitelnou toleranci při cloně 11. Zdá se, že při tomto ohnisku nemá valný smysl objektiv používat.

Shrnutí
Tokina AT-X 10-17mm je extrémně širokoúhlý zoom zasahující do oblasti “rybího oka”. Kresebně je na slušné úrovni od clony F5.6, lépe F8.0 nahoru a ohnisku od 10 do cca 14 mm. Nejdelší ohniskové nastavení je jeho slabinou – ovšem na 17 mm nepotřebujeme takto sofistikovaný objektiv. Jeho použitelnost vidím převážně v živé exteriérové fotografii, při které tolik nezáleží na řezavosti kresby. Jeho běžná cena je cca 15 500 Kč, lze pořídit o tisícovku levněji.

Srovnání: snímky při f=10 mm, střed obrazu, clony 3.5, 5.6 (nahoře), 8 a 11 (dole) zde.
snímky při f=14 mm, kraj obrazu, clony 4, 5.6 (nahoře), 8 a 11 (dole) zde.
snímky při f=17 mm, střed obrazu, clony 5.6 a 8 (nahoře), 11 a 16 (dole) zde.

Ukázky: 1 interiér, 2-3 rozsah zoomu plus ukázka kresby při F6.3, 4 a 5 při F8, 6 maximální proostření při F22, 7 naše Iris coby hříčka přírody, 8 slunce v záběru, 9 až 11 ohniska 10, 14 a 17, 12 sledujte linii terasy při spodním okraji.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12


Objektiv laskavě zapůjčila firma Megapixel.