Postup v Photoshopu Každý ví, že nežádoucí objekty odstraňujeme z fotky nástrojem zvaným klonovací razítko. Je to výborný nástroj, nic proti němu, ale práce s ním je někdy piplavá a výsledek nemusí být zaručený. Ukažme si malou vychytávku, která může za jistých okolností přijít vhod. Je třeba pracovat s vrstvami (Photoshop, PS Element), ale lze to i v editoru který umí vložit obrázek do obrázku, jako jsou novější verze Zoneru PS. Ukažme si to na příkladu, fotka Ljuby Krbové je ze Soulu, z královského paláce v lijáku: Na téhle fotce mě ruší sloupek, provaz a louže v pravé dolní části fotky. Samozřejmě, lze to všechno vyklonovat. Ale udělejme to nadvakrát. V první fázi vyklonujeme to snazší – čouhající špalek a lano. Provedeme to v Zoneru, v PS všech verzí se to dělá absolutně stejně. Především je třeba zvětšit si část obrazu, kterou retušujeme, abychom nic nenimrali někde v koutě. Pak volíme parametry nástroje, tedy jeho velikost, volíme úměrně k tomu, co chceme zakrýt; zde je to 50 bodů; dále krytí – zde dáme 100%, protože chceme, aby nežádoucí objekty zcela zmizely. Hustotu necháme na 00% z téhož důvodu, jako krytí a rozmazání taky zachováme, aby se nám nevytvořila stopa púo klonovacím razítku. Poté nasadíme kurzor na místo, odkud chceme přenést kresbu, zde někam na volný trávník blízko cíle. Pak se stisknutým levým tlačítkem myši jedeme plynule po cílovém místě, zde po lanu. Ta plynulost je důležitá. Jakmile jedeme plynule, zdrojové místo s námi jaksi drží krok, jede s sebou a retuš je zpravidla neznatelná: Na ukázce jsem zvýraznil křížek – to je zdroj – a kolečko, to je cíl. A cíl našeho počínání? Zjednodušit si práci. Uděláme si čistou plochu, tedy prázdný trávník v našem případě. Ten pak dáme do obdélníkového výběru, viz ukázka, zde je postup shodný v Zoneru i v PS a PSE: Dále je postup trochu nliší. Postup v Zoneru Tato jednoduchá operace nás ušetří klonování a šmrdlání zbytku, tedy zde dvou lan, kůlu a louže, poměrně velké plochy. Pokud by byly vidět ostré okraje (záleží též na stupni rozmazání výběru), snadno napravíme opět klonovacím razítkem. Postup v Photoshopu Shrnutí Někdo připomene, že v Photoshopu je specifický nástroj záplata. Ten se mi neosvědčil, jelikož při jeho použití dochází k nekontrolovatelným interakcím uvnitř obrazu. Tato prostinká záplata je podle mé zukušenosti mnohem efektivnější. Zde je malý tutoriál, aplikovaný v Photoshopu. |
Postup v Photoshopu Každý ví, že nežádoucí objekty odstraňujeme z fotky nástrojem zvaným klonovací razítko. Je to výborný nástroj, nic proti němu, ale práce s ním je někdy piplavá a výsledek nemusí být zaručený. Ukažme si malou vychytávku, která může za jistých okolností přijít vhod. Je třeba pracovat s vrstvami (Photoshop, PS Element), ale lze to i v editoru který umí vložit obrázek do obrázku, jako jsou novější verze Zoneru PS. Ukažme si to na příkladu, fotka Ljuby Krbové je ze Soulu, z královského paláce v lijáku: Na téhle fotce mě ruší sloupek, provaz a louže v pravé dolní části fotky. Samozřejmě, lze to všechno vyklonovat. Ale udělejme to nadvakrát. V první fázi vyklonujeme to snazší – čouhající špalek a lano. Provedeme to v Zoneru, v PS všech verzí se to dělá absolutně stejně. Především je třeba zvětšit si část obrazu, kterou retušujeme, abychom nic nenimrali někde v koutě. Pak volíme parametry nástroje, tedy jeho velikost, volíme úměrně k tomu, co chceme zakrýt; zde je to 50 bodů; dále krytí – zde dáme 100%, protože chceme, aby nežádoucí objekty zcela zmizely. Hustotu necháme na 00% z téhož důvodu, jako krytí a rozmazání taky zachováme, aby se nám nevytvořila stopa púo klonovacím razítku. Poté nasadíme kurzor na místo, odkud chceme přenést kresbu, zde někam na volný trávník blízko cíle. Pak se stisknutým levým tlačítkem myši jedeme plynule po cílovém místě, zde po lanu. Ta plynulost je důležitá. Jakmile jedeme plynule, zdrojové místo s námi jaksi drží krok, jede s sebou a retuš je zpravidla neznatelná: Na ukázce jsem zvýraznil křížek – to je zdroj – a kolečko, to je cíl. A cíl našeho počínání? Zjednodušit si práci. Uděláme si čistou plochu, tedy prázdný trávník v našem případě. Ten pak dáme do obdélníkového výběru, viz ukázka, zde je postup shodný v Zoneru i v PS a PSE: Dále je postup trochu nliší. Postup v Zoneru Tato jednoduchá operace nás ušetří klonování a šmrdlání zbytku, tedy zde dvou lan, kůlu a louže, poměrně velké plochy. Pokud by byly vidět ostré okraje (záleží též na stupni rozmazání výběru), snadno napravíme opět klonovacím razítkem. Postup v Photoshopu Shrnutí Někdo připomene, že v Photoshopu je specifický nástroj záplata. Ten se mi neosvědčil, jelikož při jeho použití dochází k nekontrolovatelným interakcím uvnitř obrazu. Tato prostinká záplata je podle mé zukušenosti mnohem efektivnější. Zde je malý tutoriál, aplikovaný v Photoshopu. |