Nezařazené

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD

Ohnisko 24-70 je mnohými, včetně mě, pokládáno za ideál pro základní objektiv full frame fotoaparátu. No a světelnost F2.8 je příjemná. Proto byla tato novinka od Tamronu očekávána netrpělivě a já jsme rád, že jsem ji mohl dostat na vyzkoušení ještě za tepla, jako jeden z dvou kusů, které přišly do republiky.

 

Ohnisko 24-70 je mnohými, včetně mě, pokládáno za ideál pro základní objektiv full frame fotoaparátu. No a světelnost F2.8 je příjemná. Proto byla tato novinka od Tamronu očekávána netrpělivě a já jsme rád, že jsem ji mohl dostat na vyzkoušení ještě za tepla, jako jeden z dvou kusů, které přišly do republiky.

 


Nikon obdobný objektiv vyrábí, je ve špičkové kvalitě, ovšem přijde na 43 tisíc, Canon nabízí dva, jeden levnější za 30 tisíc, kvalitativně nic moc, ten nový ještě není na trhu, ale bude stát 56 tisíc. Tento Tamron stojí 27 tisíc, zatím se chystá dodávka pro Canon, pro Nikon a Sony bude brzy následovat, Megapixel slibuje 15. červen. Je to tedy nejdražší Tamron s výjimkou dlouhoohniskových zoomů, ceny se u něho pohybují někde na polovině, mnohdy ještě níže. Tamron se tedy rozhodl vyrobit kvalitní sklo za solidní cenu, určenou vážným zájemcům, disponujícím zrcadlovkou full frame, tedy s čipem velkým 24×36 mm.

To je třeba zdůraznit. Pro fotoaparáty s menším čipem, tedy APS-C (Nikon má DX formát) nemá objektiv svým ekvivalentním rozsahem 36-105 mm moc velký smysl. Využije se opravdu hlavně na formátu 24×36, protože ohnisko 24 je příjemně širokoúhlé, nezkresluje, i soudková vada bývá minimální. No a je možno ohnisko prodloužit zhruba 3x a to je příjemné zvláště při živé fotografii reportážního typu. Tamron teď nabízí alternativu majitelům zrcadlovek 24×36.

Objektiv zaujme už v prvním návalu dojmů. Svou délkou 109 je kratší než Nikon a oba Canony, šířkou 88 mm vyjde tak nastejno a při váze 825 g je lehčí jen Canon římská II. Závit filtru má průměr 82 mm, tedy je větší než většinový 77 mm, což některým zájemcům znatelně prodlužuje obličeje při představě dalších investic do polarizačního, přechodového, eventuálně ještě jiného filtru. Ale je to daň za vysokou světelnost, já mám u 16-35/2.8 také 82 mm průměr filtru…Budí dojem důkladné solidní práce. Má dva prstence, vpředu široký zoomovací, přezoomování z kraje do kraje je cca 80 stupňů. Ruční ostření má úzký kroužek blíže tělu, tam je i okénko pro optickou kontrolu nastavení metrů. Po levé straně je přepínač AF – MF a pod ním přepínač optické stabilizace s polohami zapnout / vypnout, nelze tedy nastavit směr stabilizace.

Clona je devítilamelová, počet optických členů 17 ve 12 skupinách. Ostření je sonické, velmi tiché – s možností ručního doostřování bez nutnosti přepínat AF – MF. Zoomuje se širokým prstencem ve středu těla, zoomování je externí, tedy při prodloužení ohniska se objektiv vysouvá. Zoomování má zámek, ten není nutný, protože zoomování jde poněkud ztuha. Ostří od 38 cm. Pro názornost zde je ukázka, co se dá z 38 cm při 70 mm ohnisku zabrat, zároveň je to ukázka vinětace při F 2.8.

 


Stabilizace, to je specialita tohoto skla. Je fakt, že ustála při ohnisku 70 mm, 8 fotek z 10 byly tak ostré,1 / 4 jak vidno na dole ukázce, dvě neostré, protože do mne drcnul pes… 🙂 Při živé fotografii bude ale stabilizace spíš na obtíž a fotit architekturu a krajinu na dlouhé časy z ruky, to je spíš ostuda. Nicméně chápu, že lidi stabilizaci chtějí (přesněji: vím že ji chtějí, ale moc to nechápu…) a tak jim ji Tamron nabídl. Bez stabilizace by mohl být objektiv lehčí a levnější…

Jak se s ním fotí
To už jsme se ale dostali k hodnocení. Analogický objektiv od Nikonu je pro mě etalon kvality, naprosto dokonalý optický nástroj. Starý Canon 27-70 je sklo spíše průměrné kvality a srovnání s Tamronem 24-70 vychází ve prospěch Tamronu, Canon vlevo, Tamron vpravo – zdůrazňuji, že jde o starý:, dnes už vývojově překonaný, avšak stále ještě prodávaný model Canonu:

 


Jde o výřez 1:1 z rohu snímků, v centrální oblasti je kresba stejná, a rozdíl by se na APS-C formátu neprojevil. Ovšem opakuji, tento objektiv má smysl hlavně na full frame a preoto na kresbě v rozích hodně záleží.

Objektiv má světelnost F2.8 v celém průběhu ohnisek, to je jeho skvělá vlastnost. Při ohnisku 24 mm má stabilní kresbu od plné světelnosti, zde srovnání 2.8 – 5.6 a 11:

 


S prodloužení ohniska kresba mírně klesá a projevuje se mírné barevné moaré – což samozřejmě bude individuální podle použitého fotoaparátu, zde je to Canon 5D Mr II. První trojice je při ohnisku 50 mm:

 


Druhá trojice je při ohnisu 70 mm:

 


Při nejkratším ohnisku objektiv vykazuje mírnou soudkovou vadu, snadno korigovatelnou.

 


Výraznější je vinětace, dosti silná při plně otevřené cloně, avšak projevuje se i při cloně F11. Na delších ohniscích se to výrazně nelepší.

 


Vinětace jsme si ostatně všimli už na ukázce ostření nablízko. Objektiv jsem nezkoušel s filtry, ty by mohly vinětaci ještě zhoršit.

Ostření je velmi tiché, to je vlastnost objektivu. Je slyšet opravdu jen z bezprostřední blízkosti. Canon 5D Mk II nevyniká rychlostí ostření, takže určitá loudavost pozorovatelná při testování jistě padá i na jeho vrub.

Shrnutí
V poslední době jsem potkal tři mimořádně kvalitní Tamrony, loni to byl 17-50/2.8 na malý formát APS-C a 70-300/4-5.6, letos jsme se seznámili s pevnou devadesátkou. Objektiv 24-70/2.8 do tohoto spolku kvalitních skel jistě zapadá. Při konečném hodnocení je třeba brát v úvahu několik faktorů, především užití a poměr cena / výkon.

Smysl má tento objektiv hlavně pro majitele full frame zrcadlovky, zatím tedy jde o Canony a brzy Nikony a Sony. Měl by sloužit jako příjemný, pohotový a neobtěžující základní objektiv, určený pro živou a krajinářskou fotografii především. To je dáno už ohniskem a světelností. Váhově i rozměrově se může poměřovat s konkurencí. Jeho stabilizace bude znamenat pro mnoho zájemců plus a v tom tedy nad konkurencí vyniká. Jeho zpracování budí dobrý dojem, takže lze sázet i na solidní výdrž této investice.

Čímž se dostáváme k poměru cena / výkon. Kresebně předčí první generaci odpovídajícího Canonu, model II. jsem ještě neměl to potěšení, nicméně ten stojí víc než dvakrát tolik. Znám Nikona, ale i tam je cenový odstup obrovský. Opticky Tamron jeho kvalit nedosahuje, nicméně je na zváženou, zda nárůst kvality odpovídá nárůstu ceny. To ovšem je předmět úvah pro zákazníky, ne pro recenzenty. Osobně se domnívám, že skoro dvojnásobná investice nepovede k dvakrát kvalitnějším fotkám… Buď jak buď, na trhu přibyl zajímavý výrobek, který bude pro mnoho uživatelů Canonu, Nikonu a Sony znamenat vítanou alternativu k firemním objektivům.

Dodatek:

Objektiv Tamron a Canon 24-70 první generace srovnává i Jaroslav Kortus na svém webu Makofoto. I on  srovnává především kresbu v běžném osvětlení a dochází k obdobným závěrům jako já.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14

Chcete znát názor prodejce, zhlédnout krátkou video-prezentaci prodejního balení, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky ojektivu Tamron AF SP 24-70mm F 2.8?