Nezařazené

Tamron AF SP 90mm F/2.8 Di – první vycházka

Tento makroobjektiv předcházela výborná pověst. Vysoce světelný objektiv s výbornou kresbou za přijatelnou cenu, to je něco, co budí zájem. Cystám se s ním na výstavu motýlů v pražské Fata Morgana, pak přinesu test. Zatím se podělím o výsledky z prvních vycházek. Podotknu ještě pro ty, kdo s makroobjektivy nemají zkušenosti: jsou to objektivy se speciálně konstruovaným ostřením, které umožňuje ostřit bližší objekty. To je všechno – není to tedy tak, že s makroobjektivem lze fotit JENOM makro ostří od nekonečna do – zde – 29 mm, což vede k efektu makrofotografie, tedy zobrazení 1:1.

Tento makroobjektiv předcházela výborná pověst. Vysoce světelný objektiv s výbornou kresbou za přijatelnou cenu, to je něco, co budí zájem. Cystám se s ním na výstavu motýlů v pražské Fata Morgana, pak přinesu test. Zatím se podělím o výsledky z prvních vycházek. Podotknu ještě pro ty, kdo s makroobjektivy nemají zkušenosti: jsou to objektivy se speciálně konstruovaným ostřením, které umožňuje ostřit bližší objekty. To je všechno – není to tedy tak, že s makroobjektivem lze fotit JENOM makro ostří od nekonečna do – zde – 29 mm, což vede k efektu makrofotografie, tedy zobrazení 1:1.


Zkoušel jsem ho na Canonu 5D Mark II, tedy na zrcadlovce se snímačem 24×36 mm velkým. Je to objektiv s pevným ohniskem, tedy není to zoom, jeho úhel zobrazení je jednou pro vždy daný. V praxi se ukazuje, že je to na full frame přístroji příjemný úhel, jakési „malé zvětšení“ toho, co „normálně vidíme“. Zkusím svůj dojem konkretizovat. Ve fotografické praxi, především pak v přírodní, krajinářské, je dobré cvičit dva způsoby vidění – širokoúhlý, kdy stavíme obraz od nejbližší partie, kam obvykle umístíme nějaký markantní objekt, který poutá pozornost, až po vzdálené partie – pracujeme tedy se zvýrazněnou perspektivou a rozsáhlou hloubkou ostrosti krátkého ohniska. Druhý způsob je vidění úzkým úhlem dlouhého ohniska, kdy naopak zkracujeme vzdálenosti, obrazově k sobě přibližujeme objekty, které jsou od sebe ve skutečnosti vzdálené. Zorný úhel tohoto objektivu neumožňuje ani jedno, ani druhé – je na full frame vcelku blízko „normálnímu vidění“, které odpovídá 50 mm a úhlu zhruba 45 stupňů. Ale je přece jen trochu užší, takže objekty jsou jinak zobrazené, než „normálně“. Řekl bych, že toto ohnisko jakoby zpřehledňuje obraz.

Kresbu posuďte sami na referenčních snímcích, v testu se zaměřím i na zkušební obrazce. Od objektivu za 11500 Kč (březen 2012) je překvapivě dobrá. Také rychlost autofokusu a příjemný způsob přepínání ručního a automatického ostření patří k přednostem objektivu. Vyrábí se pro Velkou čtyřku – Canon, Nikon (má motorek, lze tedy použít v režimu AF i na tělech D40, D40X, D60, D3000, D5000 ), Pentax a Sony.

 

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10