Nezařazené

Tamron AF SP 90mm F/2.8 Di Macro – recenze

Tamron AF SP 90mm F/2.8 Di Macro. Pevné ohnisko a schopnost makro záběru, to jsou zajímavé parametry! Navíc tento objektiv předcházela vynikající pověst, byl jsem tedy zvědavý, jestli byly chvály opodstatněné. Podotknu ještě, že před dvěma lety jsem tu psal o makroobjektivu Canon 100/2.8 IS. Oproti 12 tisícům za Tamron stojí tento Canon o osm tisíc víc, ovšem má stabilizaci (pozor, jsou dva Canony 100/2.8, ten levnější je cenově více méně stejný jako dnes recenzovaný Tamron). Makrosnímky dělám jen občas a pro ten účel jsem si pořídil sadu mezikroužků Kenko a fotím objektivem Canon 70-200. Obrazové výsledky jsou velmi dobré, ovšem komfort práce je roven nule a ve srovnání s makroobjektivem jde do záporných čísel…


Připomenu méně znalým, že makroobjektiv není určen JENOM k makrofotografii. Berte to tak, že je to prostě pevná devadesátka se světelností F2.8, která dovolí v daném případě přiblížit se na 29 cm, takže získáte značně velký detail. O Tamronu jsem už napsal po prvních zkušenostech.
Takže zpátky k objektivu samému:
Jde o objektiv s pevným ohniskem 90 mm (nikoli zoom) s 10 členy v 9 skupinách. Závit pro filtr má 55 mm průměr, rozměry jsou 7.11 na 9.65 mm, rozumí se že ve stavu ne-makro… 🙂 . V režimu makro je pochopitelně delší – a při plném vysunutí se přiblíží přední částí k objektu na 10 cm, k rovině čipu je to 29 cm.


Objektiv váží 405 g, úhel záběru na full frame (ano, je to objektiv použitelný na kinofilmových, full frame i APS-C přístrojích Canon, Nikon a Sony) 27 stupňů. V provedení pro Nikon je důležité, že objektiv má v sobě zabudovaný AF motor, takže je použitelný i v přístrojích nižší třídy bez motorického převodu AF motoru. Zkratka Di znamená, že objektiv má speciální vrstvy zamezující následky odrazu paprsků od lesklého povrchu čipu respektive low pass filtru nad čipem.

Objektiv má jediný prstenec, který je osově pohyblivý, takže pohybem prstence přepínáme autofokus a ruční ostření. Při makrofotografii je obvykle užitečnější ruční ostření, takže se široký a pohodlný prstenec velmi dobře hodí. Přepínání z AF na manuál je dostatečně tuhé, aby bylo pořád pod kontrolou. Další ovládací prvek je páčka Full/ Limit. Pokud je nastavená na Limit, objektiv ostří od 45 cm do nekonečna, v plném rozsahu Full pak ostří od zmíněných 29 mm. Objektiv je velmi lehký a působí dojmem menšího výkonu než jaký produkuje – jsme zvyklí na to, že „pořádný sklo má bejt těžký“. Tak tohle sklo těžké není a trochu klame tělem v tom smyslu, že jeho výkon bychom od něho nečekali. Bajonet je ovšem kovový, důkladný, nemá nejmenší tendence nějakého vaklání.


Výkon
Protože budu pak už prakticky jen chválit, zmíním se o jediném mínusu, o poněkud pomalém autofokusu. No, je to makroobjektiv, je určen ke všemu jen ne ke sportu, nicméně je fakt, že rychlý pohyb neustíhá.

Jsem poněkud skeptický k focení všelijakých tabulek, ale taky to dělám. Na ukázce je výřez 1:1, ta oblast 100 je nejjemnější čárkování. Je vidět, že objektiv nemá v těchto oblastech jemných čar ani tolik problém s kresbou jako s moaré, jsou patrné barevné pruhy a to spíš ve vodorovném než svislém směru. Jinak ovšem kresba je podivuhodně vyrovnaná už od plné světelnost F2.8.


Na full frame se při přiblížení na 29 cm dostaneme opravdu na zobrazení 1:1, to znamená, že objekt dlouhý 36 mm vyplní obrazové pole od kraje ke kraji. Při použití na těle APS-C respektive nikonském DX formátu (eventuálně jiných formátech) menších než full frame je poměr ještě menší než 1:1, tedy objektiv jakoby zvětšuje. V praxi ovšem takové zobrazení zabírá velký detail.

Přirozeně, že při tak velkém přiblížení je hloubka ostrosti nepatrná. Tady je to názorně vidět – snímek ocelového metru je pořízen při cloně F 5.0, tedy nikoli při plné světelnosti.


Při tak malé hloubce ostrosti je automatické ostření pouhá iluze, je lépe ostřit ručně a hlavně… pohybem těla, ještě lépe pohybem destičky pro makrofotografii připevněné ke stativové hlavě. To je ale mimo rámec naší recenze. Jde opravdu o milimetry a člověk vypadne z ostrosti snadno jako čert s elektriky. Rozhodně bych tedy varoval před iluzí, že si koupíte tamrona a on to makro udělá za vás. Je to výborný výkonný nástroj, ale to opravdu cool makro z něho vydoluje jenom ten, kdo makro fakt umí. Rozhodně ale nezklame v portrétní fotografii a možná i v živé fotografii pro nesmělého. Co tím chci říct? Ta správná drsná street jde na tělo, krátkým ohniskem. Ne každý na to má náturu. Tenhle objektiv vás drží v odstupu a protože je to pevné ohnisko, naučí vás vnímat svým úhlem. On ten zoom kazí ruku, lidi nekoukají a jen něco honí zoomem. Pevné ohnisko a jeho úhel si vtisknete do hlavy a do oka a pak zjistíte, že se vám fotí líp než se zoomem, protože motiv jasněji vidíte.

Ale to je úvaha už zcela za rámec recenze tohoto objektivu, který získal plným právem svoji pověst. Za rozumné peníze máte špičkovou kresebnou kvalitu a rozumně rychlý autofokus. Kolik toho vydrží nedokážu posoudit, pět let jsem ho netestoval…

Ukázky:
Všechny snímky jsou APS-C. Číslo 7 dlouhý čas, 8 krátký, 9 s bleskem. 11 a 12 porovnání kresby maximální clony F29 a optimální clony F10. Samozřejmě že na rovině ostrosti je kresba při F10 lepší, ovšem při F29 je celkové proostření větší, ale na rovině ostrosti je to horší… I Hurvínkovi by se nad tou záhodou zamotala hlava!

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12



 

Chcete znát názor prodejce, zhlédnout krátkou video-prezentaci prodejního balení, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky ojektivu Canon EF 100 mm F 2,8 L Macro IS USM?