S odstupem pěti let uvedl Tamron letos v létě objektiv, který je svým technickým řešením určen především jako výchozí objektiv pro zrcadlovky Canon a Nikon s plnoformátovým čipem 24×36 mm. Jeho předchůdce z roku 2012 je v dodávce i pro Sony, novinka v tomto provedení zatím není. Vyzkoušel jsem ho jak standardně, tak v zátěži – jak si povede coby reportážní objektiv v Praze vzpomínající událostí 17. listopadu.
S odstupem pěti let uvedl Tamron letos v létě objektiv, který je svým technickým řešením určen především jako výchozí objektiv pro zrcadlovky Canon a Nikon s plnoformátovým čipem 24×36 mm. Jeho předchůdce z roku 2012 je v dodávce i pro Sony, novinka v tomto provedení zatím není. Vyzkoušel jsem ho jak standardně, tak v zátěži – jak si povede coby reportážní objektiv v Praze vzpomínající událostí 17. listopadu.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70.png)
Rozsah ohniska
Nejdříve obecně – úhel záběru je v rozsahu cca 84 – 34 stupňů, tedy od dosti širokoúhlého až po – v podstatě – portrétní objektiv. Smysl má tento typ objektivu především pro plnoformáty. Po přepočtu cca 1,5 krát získáme ekvivalent pro APS-C, takže obluda vážící kilo bude mít ohnisko od ekv. 36 do 105 mm, v podstatě tedy nezajímavý rozsah. Proto je pro APS-C jako výchozí objektiv ideální rozsah 18-55 mm, což tak vskutku je, dodávají se velmi kvalitní levné objektivy s tímto rozsahem a lze dokoupit kvalitnější a tudíž i dražší skla.
Pro živou fotografii, zvláště pak pro svatební fotografii, je tento objektiv skvělý právě proto, že je příjemně variabilní a na svém kratším konci nedeformuje lidskou postavu, člověk pak vypadá jako člověk a ne jako Marťan s velkou hlavou a malými nožičkami. Zmíněné firmy Canon i Nikon dodávají svoje výrobky s těmi to parametry, je pak na Tamronu, aby nabídl alternativu. Pro zájemce bude mít alternativa smysl, jen když bude levnější a kvalitativně bude na stejné nebo o něco nižší úrovni. V tomto ohledu není co řešit, Canon stojí 57500 Kč a Nikon 59 tisíc, kdežto Tamron vyjde na 36 tisíc. V tomto ohledu tedy není prostor k řešení. Háček zde ale najdeme. Původní Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD se doprodává ze skladových, tenkrát v tom roce 2012 stál 27 tisíc, dnes je o dva tisíce levnější. Je to ale už minulost. Navíc ale má Canon svoji 24-70/4.0 a Nikon 24-85/3.5-4.5 za podstatně nižší ceny. Konkurence je tedy značná. Ten původní Tamron 24-70 jsem recenzoval před pěti lety zde. Teď se ale soustředím především na aktuální výkon a na čerstvé zážitky z terénu.
V terénu
Za ideálních podmínek dobře fotí každý mobil, jenže ty nastávají zřídka. V pátek 17.11.2017 bylo mizerné počasí a já fotil mezi 14 a 17 hodinou. Šlo o živou fotku reportážního typu, takže: priorita času, nejčastěji 1/250 sec a automatické ISO. Objektiv má sice stabilizaci inzerovanou -5EV, v klidových podmínkách jsem dosáhl uspokojivých výsledků na 1/20 na 70 mm, ale sichr je jistota a ta 1/250 to jistí. Nafotil jsem cca 400 fotek, mnohé v sérii, z toho bylo 95 procent správně přístrojem zaostřeno. To je v podmínkách práce nikoli klidné výborný výkon. Objektiv ostřil rychle a tam, kam jsem položil ostřicí body.
Toto je typická pouliční fotka – hlavní motiv je zřetelný a širokým úhlem zachytíme prostředí. Fotky jsou v plné velikosti, převezené z RAW v Photoshopu bez dalších úprav.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_01m.jpg)
Krátké ohnisko ovšem vyžaduje dostat se k motivu hodně blízko, což nemusí být vždy příjemný zážitek.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_02m.jpg)
Pokud nejsme blízko, výsledek bývá prázdný, nevýrazný. To je ovšem obecná zásada fotografování s krátkým ohniskem.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_03m.jpg)
Naopak 70 mm ohnisko už dovede docela příjemně komprimovat prostor.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_04m.jpg)
Přirozeně že se v praxi využívá i mezipoloh zoomu, to by byl technologicko-estetický maximalismus, kdybychom se drželi jen krajních poloh. Zvláště v reportážní fotografii si rádi zoomem přizpůsobíme úhel záběru kompoziční potřebě.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_05m.jpg)
Další důležitý faktor je hloubka ostrosti. Kresebně je tento objektiv hodně podobný Canonu 24-70/4.0. Nicméně ta vyšší světelnost hraje roli právě v odpíchnutí motivu od pozadí. Dobře ho prokreslí a pozadí je neostré a neruší.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_06m.jpg)
V neposlední řadě pak je vyšší světelnost výhoda při hodně ztížených světelných podmínkách.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_07m.jpg)
Výkon
Na kratší straně je kresba obdivuhodně vyrovnaná. Není důvod k rozpakům při použití plné světelnost, pak samozřejmě je minimální hloubka ostrosti, ale o úroveň kresby v ostrém pásmu netřeba se bát. Clonit se dá bez obav až do F16, při F22 je to samozřejmě slabší.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_24m.jpg)
Na delší straně je F2.8 poměrně slabá, ale už při F4.0 se vzpamatuje a je rovnoměrná až po F11, poté jde opět dolů.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_70m.jpg)
Další dvě kategorie mají výsledky očekávatelné v této kategorii. Soudková vada je patrná, nikoli alarmující a lze ji snadno napravit korekcí při zpracování. Totéž platí o vinětaci neboli tmavnutí v rozích, příklad je pořízen při 24 mm ohnisku a plném otevření clony.
![](/obrdg2017/objektivy/tamron_24_70/tamron_24_70_soud.jpg)
Stabilizace
Ta je naprosto vynikající a viklá moji víru, že je to jen prostředek k navyšování zisků výrobce. Při 70 mm ohnisku je 1/25 z ruky bez problému, a z deseti fotek na 1/3 vteřiny byly tři velmi uspokojivě ostré a žádná nepřípustně neostrá! Při pečlivém udržení a zachování pravidel tedy můžeme používat i velmi pomalé časy. Před pěti lety jsem též chválil stabilizaci, ale s výhradami. Třeba je to věkem…
Technické parametry
Protože jsem začal praxí, končím obvyklým úvodem. . Optická konstrukce se skládá ze 17 členů ve 12 skupinách a využívá 2 XR (Extra Refractiv Index) členy s mimořádným indexem lomu, 3 LD (Low Dispersion) členy s nízkým rozptylem světla, 3 GM (Glass-Molded aspherical) členy a jeden hybridní asférický člen. Čočky jsou opatřeny antireflefními vrstvami eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) a nano – prvky. Vnější čočky mají fluorovou úpravu proti špíně. Systém Dual MPU napomáhá přesnému ostření i v nízkých světelných hladinách – toto tvrzení výrobce mohu praxí potvrdit. Clona je stejně jako u předchozího modelu devítilamelová, elektromagnetická.
Shrnutí
Tamron 24-70/2.8 Di VC USD G2 je důstojný člen řady SP. Výbornou kvalitu poskytuje za rozumnou cenu, tedy za cenu dokonce velmi příjemnou ve srovnání s předlohou Canon respektive Nikon. Je určen především k živé fotografii na fotoaparátech s čipem 24 x 36 mm, pak se plně uplatní jeho vlastnosti. Vysoká světelnost má smysl hlavně kvůli separačnímu efktu, kdy oddělujeme motiv od pozadí – to je přednost tohoto objektivu oproti obdobným, leč méně světelným levnějším objektivům. Pro APS-C přístroje je možno doporučit spíše objektivy s rozsahem 18 – 55, které se běžně vyrábějí všemi optickými firmami. Hlavní konkurent tohoto objektivu je ovšem Tamron stejných parametrů, ročník 2012.
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu amron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 ?