Nezařazené

Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di III VC (recenze)

V prosinci Tamron překvapil oznámením, že vyvinul širokorozsahový zoom speciálně určený pro řadu mirrorless přístrojů Sony NEX. Je to velké vyjádření podpory a důvěry v tuto řadu a byl jsem tedy velmi rád, že jsem objektiv dostal mezi prvními v Česku do rukou. Tamron vyrábí svoje objektivy – podobně jako Sigma či Tokina – ve variantách pro vůdčí výrobce zrcadlovek, pro Canon a Nikon, respektive pro Sony, ovšem jeho řadu zrcadlovek, eventuálně Pentax. Řada Sony NEX však má E-bajonet, vzdálenost roviny bajonetu od roviny čipu je menší než v zrcadlovce a z tohoto pohledu je zkoumaný objektiv unikátní. Tamron začal s širokorozsahovými objektivy právě na modelu 18-200 mm / F3,5-6,3 (viz moji recenzi z roku 2006) a dnes je na rozsahu 18-270 (viz naši recenzi loni v červnu). Nový 18-200 j konstrukčně zcela nový. Jeho světelnost je stejná. 3,5 až 6,3, také clona má sedm lamel. Největší clona je F22 až F40, takto vysoké clonové číslo je velmi neobvyklé a nepamatuju se, že bych se s takovou clonou v digitálním světě setkal. Má 17 optických členů (místo 15) ve 13 skupinách. Nicméně ve specifikacích schází zmínka o speciálních optických materiálech. Stará 8-200ka má 3 asférické členy, dva z nich ze skla s nízkým indexem lomu a jeden charakterizovaný jako Extra Refractive Index, což je v tamroní terminologii (zkratka XR) označení vlastností čočky, která je schopna zkracovat fyzickou délku objektivu. Tato zkratka v názvu nového objektivu chybí a je zde jen Di (Digitally Integrated), což znamená, že jejich antireflexní vrstvy jsou uzpůsobené k práci s digitálním fotoaparátem. Úhel záběru je 76° – 8° . Nový objektiv ostří od 50 cm a jeho vnitřní ostření pohání lineární motorek. Pokrokem vůči staršímu modelu je VC, tedy stabilizace – pro zajímavost zde uvádím schematický obrázek, převzatý ze stránek Tamronu. +


Nový objektiv je těžší, váží 460 gm v průměru má 68 mm a dlouhý je 97 mm. Průměr filtru je 62 mm, v dodávce je i kopretinová sluneční clona.
Objektiv budí dojem solidnosti. Když jím zalomcujeme, nic se v něm neklepe a ostření je podivuhodně tiché a překvapivě rychlé. Zoomování samozřejmě vnitřní není, to bychom byli cenově i váhově jinde. Přezoomování z krajnosti do krajnosti je nějakých 85 stupňů. Objektiv je opatřen západkou, která zabraňuje samovolnému vysunutí objektivu.

Kresba je na velmi slušné úrovni, s přihlédnutím k úrovni širokorozsahových objektivů jako takových. Jsou určeny k pohodlí, nikoli k vrcholné kvalitě. Více než desetinásobný rozsah ohnisek si žádá daň. O to více je třeba ocenit, že se přístroj drží velmi dobře už při plné světelnosti. V nejkratším ohnisku se projevilo moaré v nejhustší části obrazce, v praxi ale na takový případ asi sotva narazíme.


Nejkultivovaněji se drží ve střední části rozsahu, kolem 75 mm fyzického ohniska. Výkon je podivuhodně vyrovnaný, od nejmenší clony po optimum, které i zde je ve středu clonového rozsahu.


Do třetice ukázka nejdelšího ohniska:


Stabilizace je na velmi dobré úrovni. Na těle objektivu nemá žádné ovládání, vypíná a zapíná se z menu přístroje. Na ukázce je typický výsledek 1/15 z ruky při ohnisku odpovídajícím 300 mm, to je myslím docela slušný výkon (výřez 1:1).

Soudková vada při 18 mm je značná, srovnáním z ukázkou 18-200 před 6 lety je větší.

Podivné je to s chromatickou vadou. Všimli jsme si absence speciálních skel. Následující ukázka, výřez z rohu fotky, která by si měla o barevné kontury koledovat – je to v protisvětle. Kresba je velmi dobrá (opakuji, je to roh), aberace v podstatě žádná v daném případě na středním ohnisku.


Velmi silná aberace se projevila při nejkratším ohnisku 18 mm. Kresba je v pořádku – jde o výřez 500×300 bodů z obrázku, který má 4592 x 3056 bodů, ovšem ty barevné kontury jsou dosti silné. Každý lepší editor to samozřejmě umí dát pryč, to zaprvé, a na papírové kopii v rozumném formátu by to asi nerušilo, nicméně je to zřejmý důsledek absence oněch speciálních sklech, které byly v původní 18-200.

 


Toto jsou výsledky mého dosavadního zkoumání, budu v něm pokračovat a k objektivu se ještě vrátím.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6