Přepaly, jak vznikají a jak jim předejít Obrázek vám možná nepřipadá nijak zvláštní. Prostě… bílý pes. Otevřel jsem si ho v softwaru Zoner Photo Studio a zobrazil jsem si slitá místa. Je to zajímavá zobrazovací funkce, která pomáhá analyzovat snímek. Takže, žlutá barva označuje místa, kde se nejvyšší jasy slily do ploch. Na první pohled si můžete myslet, že jde o stejný obrázek, ale není stejný – z toho druhého zmizely přirozené barvy a objevily se tam barevní plochy a plošky. Tyrkysové plošky znázorňují slité stíny. Jak vidět, porucha obrazu (ano, jde v podstatě o poruchu obrazu, jelikož v jeho určitých místech se ztratila kresba) je v obou krajních polohách – ve stínech a jasech. To souvisí s omezeným dynamickým rozsahem, tedy omezenou schopností zpracovat obraz v široké jasové škále. Slité stíny ani dynamický rozsah nebudeme dnes řešit, zaměříme se na oblasti vysokých jasů. Takzvané přepálené jasy – a to je to místo na obraze, které je vyznačeno žlutě, se vyskytuje velmi často na našich fotografiích. První snímek, ten se „slitinami“ v obou polohách, kladl příliš velké požadavky na digitální fotoaparát – na sluníčku na silnici seděl bílý pes a v pozadí jsou zastíněné lesní křoviny. Tohle opravdu „digitál“ běžně nezvládá. Podívejme se tedy na umírněnou verzi situace: bílý pes na trávníku. I na tomto snímku má pes přepálené jasy na hřbete – místo srsti vidíme bílé plochy. Zvýrazníme je známou metodou Photo Studia Zoneru: Jak se to mohlo stát?
Tento snímek byl pořízen v prvním režimu – poměrovém měření. Přístroj vyhodnotil světelnou úroveň v celé ploše obrazu a dospěl k nějakému kompromisnímu výsledku: vyhodnotil světlo odražené od trávníku i odražené od psa a podle předem nastavených algoritmů nastavil expozici na nějakou kompromisní hodnotu. Jenže i přesto, že vyhodnotil relativně tmavou trávu a výrazně světlý objekt na trávě (psa), vyšla mu taková expozice, která způsobila přepálený hřbet, tedy místo, které nejvíce odráží sluneční svit. Obecné poučení tedy zní: při poměrovém měření (někdy zvaném matrixové nebo zonální měření) hrozí nebezpečí, že extrémně světlé předměty budou přepálené, přeexponované. Jak z toho ven? |
Přepaly, jak vznikají a jak jim předejít Obrázek vám možná nepřipadá nijak zvláštní. Prostě… bílý pes. Otevřel jsem si ho v softwaru Zoner Photo Studio a zobrazil jsem si slitá místa. Je to zajímavá zobrazovací funkce, která pomáhá analyzovat snímek. Takže, žlutá barva označuje místa, kde se nejvyšší jasy slily do ploch. Na první pohled si můžete myslet, že jde o stejný obrázek, ale není stejný – z toho druhého zmizely přirozené barvy a objevily se tam barevní plochy a plošky. Tyrkysové plošky znázorňují slité stíny. Jak vidět, porucha obrazu (ano, jde v podstatě o poruchu obrazu, jelikož v jeho určitých místech se ztratila kresba) je v obou krajních polohách – ve stínech a jasech. To souvisí s omezeným dynamickým rozsahem, tedy omezenou schopností zpracovat obraz v široké jasové škále. Slité stíny ani dynamický rozsah nebudeme dnes řešit, zaměříme se na oblasti vysokých jasů. Takzvané přepálené jasy – a to je to místo na obraze, které je vyznačeno žlutě, se vyskytuje velmi často na našich fotografiích. První snímek, ten se „slitinami“ v obou polohách, kladl příliš velké požadavky na digitální fotoaparát – na sluníčku na silnici seděl bílý pes a v pozadí jsou zastíněné lesní křoviny. Tohle opravdu „digitál“ běžně nezvládá. Podívejme se tedy na umírněnou verzi situace: bílý pes na trávníku. I na tomto snímku má pes přepálené jasy na hřbete – místo srsti vidíme bílé plochy. Zvýrazníme je známou metodou Photo Studia Zoneru: Jak se to mohlo stát?
Tento snímek byl pořízen v prvním režimu – poměrovém měření. Přístroj vyhodnotil světelnou úroveň v celé ploše obrazu a dospěl k nějakému kompromisnímu výsledku: vyhodnotil světlo odražené od trávníku i odražené od psa a podle předem nastavených algoritmů nastavil expozici na nějakou kompromisní hodnotu. Jenže i přesto, že vyhodnotil relativně tmavou trávu a výrazně světlý objekt na trávě (psa), vyšla mu taková expozice, která způsobila přepálený hřbet, tedy místo, které nejvíce odráží sluneční svit. Obecné poučení tedy zní: při poměrovém měření (někdy zvaném matrixové nebo zonální měření) hrozí nebezpečí, že extrémně světlé předměty budou přepálené, přeexponované. Jak z toho ven? |