Nezařazené

Synchronizační čas

Podnětem k tomuto krátkému článku je dotaz našeho čtenáře T.J. Synchronizační čas, stručně řečeno,je nejkratší rychlost závěrky, která ještě umožní osvit celé citlivé plochy světlem zábleskového zařízení.
Uf, ale že je to složitá definice!
Takže po pořádku. “Citlivá plocha” – jde totiž o pojem, který se používá jak v analogové (chemické), tak v elektronické, tedy digitální fotografii. Je jedno,zdali tou plochou je políčko filmu nebo snímač CCD nebo CMOS.

Synchronizační čas souvisí s technickým,i vlastnostmi závěrky. Ať je její konstrukce jakákoli, má za úkol “otevřít a zavřít” na předem danou dobu “citlivou plochu” a vystavit ji světelným paprskům, zpracovaným optickou soustavou objektivu. Jako by se do temné komory otevřely a zavřely dveře. A teď si ty dveře představte.
Vezmete za kliku, otevíráte, pak je otevřeno a nakonec je zavíráte. Proces má tři fáze: otevírání, je otevřeno a zavírání. Když ručně blýsknete do fáze “otevírání” a “zavírání”, záblesk chytí dveře a vrhne dovnitř stín – je tedy zřejmé, že blýskat lze jen v okamžiku, kdy jsou dveře plně otevřené.
Při nastaveném pomalém čase to není problém, protože dveře jsou otevřené tak dlouho, že se snadno do plného otvoru trefíme. Problémy nastávají s krátkým časem otevření. Někde je limit, kdy zavření následuje po otevření tak těsně, že nestačíte ručně blýsknout. Dveře jsou na vás moc rychlé.Synchronizační čas je tedy nejrychlejší možný čas, kdy je možno bleskem osvítit celou citlivou plochu. Opakuji, že lhostejno, zdaje to film, deska nebo CCD či CMOS.
Tento synchronizační čas býval 1/25sec a na aparátech starší konstrukce býval označen ikonkou blesku. V současné praxi digitální fotografie to bývá 1/125 nebo 1/250 nebo nějaká blízká hodnota. Nic nenastavujeme, přístroje se o všechno starají samy. Nejlépe to vidíme v režimu “vyplňovacího” nebo též “nuceného” blesku (FILL IN), který spustí za jakýchkoli světelných podmínek. Aparát obvykle nastaví právě tento synchronizační čas (zpravidla 1/125 sec), což může někdy působit potíže – když například fotografujeme za prudkého světla a režimem “fill in” chceme prosvětlit temné partie obrazu v protisvětle. Ale o tom někdy jindy.

Podnětem k tomuto krátkému článku je dotaz našeho čtenáře T.J. Synchronizační čas, stručně řečeno,je nejkratší rychlost závěrky, která ještě umožní osvit celé citlivé plochy světlem zábleskového zařízení.
Uf, ale že je to složitá definice!
Takže po pořádku. “Citlivá plocha” – jde totiž o pojem, který se používá jak v analogové (chemické), tak v elektronické, tedy digitální fotografii. Je jedno,zdali tou plochou je políčko filmu nebo snímač CCD nebo CMOS.

Synchronizační čas souvisí s technickým,i vlastnostmi závěrky. Ať je její konstrukce jakákoli, má za úkol “otevřít a zavřít” na předem danou dobu “citlivou plochu” a vystavit ji světelným paprskům, zpracovaným optickou soustavou objektivu. Jako by se do temné komory otevřely a zavřely dveře. A teď si ty dveře představte.
Vezmete za kliku, otevíráte, pak je otevřeno a nakonec je zavíráte. Proces má tři fáze: otevírání, je otevřeno a zavírání. Když ručně blýsknete do fáze “otevírání” a “zavírání”, záblesk chytí dveře a vrhne dovnitř stín – je tedy zřejmé, že blýskat lze jen v okamžiku, kdy jsou dveře plně otevřené.
Při nastaveném pomalém čase to není problém, protože dveře jsou otevřené tak dlouho, že se snadno do plného otvoru trefíme. Problémy nastávají s krátkým časem otevření. Někde je limit, kdy zavření následuje po otevření tak těsně, že nestačíte ručně blýsknout. Dveře jsou na vás moc rychlé.Synchronizační čas je tedy nejrychlejší možný čas, kdy je možno bleskem osvítit celou citlivou plochu. Opakuji, že lhostejno, zdaje to film, deska nebo CCD či CMOS.
Tento synchronizační čas býval 1/25sec a na aparátech starší konstrukce býval označen ikonkou blesku. V současné praxi digitální fotografie to bývá 1/125 nebo 1/250 nebo nějaká blízká hodnota. Nic nenastavujeme, přístroje se o všechno starají samy. Nejlépe to vidíme v režimu “vyplňovacího” nebo též “nuceného” blesku (FILL IN), který spustí za jakýchkoli světelných podmínek. Aparát obvykle nastaví právě tento synchronizační čas (zpravidla 1/125 sec), což může někdy působit potíže – když například fotografujeme za prudkého světla a režimem “fill in” chceme prosvětlit temné partie obrazu v protisvětle. Ale o tom někdy jindy.