Nezařazené

Světlo maluje


Dnes se podíváme na některé fotky z nočního semináře Idifu v Praze na Chodově. Zkoušeli jsme zde noční architekturu – a „rozmazaná světla“.

Je dobře si zopakovat hlavní zásady:

Pokud děláme statickou fotografiii, nikoli tedy živou fotografii typu reportáž nebo „street photography“, je stativ nezbytný. Nespoléhejme na to, že si „to někde“ opřeme. Opřeme ale s neblahým výsledkem. O stativu jsme psali zde, mrkněte se na to.

Dále:
Při focení statické noční fotky ze stativu nastavujeme nízké ISO. Pozor na automatické aparáty, které dnes už jsou schopné analyzovat scénu a nastavit nám bez mrknutí objektivu ISO 1600 jen to fikne! Takže: 100 ISO je ta správná hodnota… 🙂 (jistě, kdo má nejnižší ISO na hodnotě 200, má tam 200…)

Vyvážení bílé: to je ošemetná věc. Výbojky na ulici jsou načervenalé nebo červené. Takzvaně „správně nastavená“ WB často vede ke zklamání. Doporučuji tedy automatickou WB ve většině případů.

Na focení architektury v noci je ideální doba po soumraku, těsně po rozsvícení světel. Pak je obloha příjemně temná, ale ne černá, světelné rozdíly nejsou ještě tak velké, jako budou v noci. Je zbytečné nějak extrémně clonit, nejlépe je nastavit clonu na pásmo ideální kresby, tedy někde kolem F8.0. Tato fotka byla pořízena za soumraku s expoziční kompenzací -1,3:

V této době po soumraku – říkám jí „požehnaná hodina“ je třeba bedlivě hlídat expozici, protože šero rychle houstne a světelná situace se mění. A pozor, kupodivu, na přeexpozici – snadno se stane, že nám ujede ruka a fotka pak ztratí charakter nočního snímku:

Problém bývá s reklamami a světelnými tabulemi. Jakmile nastane tma, obvykle nezbývá než exponovat nadvakrát a tabule do snímku vložit. Během „požehnané hodiny“ (trvá cca 20 minut) to ale lze zvládnout i jedním vrzem, bez montáže:

No a teď konečně k finálnímu cíli našeho semináře: rozmazaná světla aut. Je to efektní, tisíckrát prováděné (asi jako „rozmazaná voda“), každý si to musí zkusit. Značně rozmazaná světla získáme od expozičního času v řádu vteřin. Je rozumné si odladit expozici a nastavit ji ručně v režimu M (manuální režim), pak se nemusíme bát, že nám světlo z reflektorů expozici rozhodí. Volíme takový poměr času a clony, aby nám za daného světla a ISO udělal dobrou práci. Na této ukázce to bylo 13 sec při cloně F14 a ISO 100:

Dobrou práci tam udělal náklaďák se svými světly nahoře – bez dvojice těch tenkých červených čar by snímek byl trochu prázdný.
No a je možno i pracovat s neostrostí. Moc pěkný experiment udělal náš posluchač Milan Baťha, jehož příspěvkem krátkou vycházku po noční fotce uzavřu:

Snímek: Milan Baťha, Dílna Idifu

Dnes se podíváme na některé fotky z nočního semináře Idifu v Praze na Chodově. Zkoušeli jsme zde noční architekturu – a „rozmazaná světla“.

Je dobře si zopakovat hlavní zásady:

Pokud děláme statickou fotografiii, nikoli tedy živou fotografii typu reportáž nebo „street photography“, je stativ nezbytný. Nespoléhejme na to, že si „to někde“ opřeme. Opřeme ale s neblahým výsledkem. O stativu jsme psali zde, mrkněte se na to.

Dále:
Při focení statické noční fotky ze stativu nastavujeme nízké ISO. Pozor na automatické aparáty, které dnes už jsou schopné analyzovat scénu a nastavit nám bez mrknutí objektivu ISO 1600 jen to fikne! Takže: 100 ISO je ta správná hodnota… 🙂 (jistě, kdo má nejnižší ISO na hodnotě 200, má tam 200…)

Vyvážení bílé: to je ošemetná věc. Výbojky na ulici jsou načervenalé nebo červené. Takzvaně „správně nastavená“ WB často vede ke zklamání. Doporučuji tedy automatickou WB ve většině případů.

Na focení architektury v noci je ideální doba po soumraku, těsně po rozsvícení světel. Pak je obloha příjemně temná, ale ne černá, světelné rozdíly nejsou ještě tak velké, jako budou v noci. Je zbytečné nějak extrémně clonit, nejlépe je nastavit clonu na pásmo ideální kresby, tedy někde kolem F8.0. Tato fotka byla pořízena za soumraku s expoziční kompenzací -1,3:

V této době po soumraku – říkám jí „požehnaná hodina“ je třeba bedlivě hlídat expozici, protože šero rychle houstne a světelná situace se mění. A pozor, kupodivu, na přeexpozici – snadno se stane, že nám ujede ruka a fotka pak ztratí charakter nočního snímku:

Problém bývá s reklamami a světelnými tabulemi. Jakmile nastane tma, obvykle nezbývá než exponovat nadvakrát a tabule do snímku vložit. Během „požehnané hodiny“ (trvá cca 20 minut) to ale lze zvládnout i jedním vrzem, bez montáže:

No a teď konečně k finálnímu cíli našeho semináře: rozmazaná světla aut. Je to efektní, tisíckrát prováděné (asi jako „rozmazaná voda“), každý si to musí zkusit. Značně rozmazaná světla získáme od expozičního času v řádu vteřin. Je rozumné si odladit expozici a nastavit ji ručně v režimu M (manuální režim), pak se nemusíme bát, že nám světlo z reflektorů expozici rozhodí. Volíme takový poměr času a clony, aby nám za daného světla a ISO udělal dobrou práci. Na této ukázce to bylo 13 sec při cloně F14 a ISO 100:

Dobrou práci tam udělal náklaďák se svými světly nahoře – bez dvojice těch tenkých červených čar by snímek byl trochu prázdný.
No a je možno i pracovat s neostrostí. Moc pěkný experiment udělal náš posluchač Milan Baťha, jehož příspěvkem krátkou vycházku po noční fotce uzavřu:

Snímek: Milan Baťha, Dílna Idifu