Nezařazené

Světelnost DSLR a kompaktů

Problematiku clony jsme zde probírali nedávno, základní informace je zde, další vysvětlení zde. Nicméně problematika je to pořád živá a neškodí se k ní ještě jednou vrátit, zvláště na základě zajímavé otázky našeho čtenáře.

Chcel by som sa spytat ci je rozdiel medzi svetelnostou u DSLR a kompaktov. Ci pri stejnej ISO hodnote a clone dostanem rovnake casy na kompakte aj na DSLR? Zaujima ma to preto, ze zrkadlovky maju objektivy standartne svetelnost 3,5 a viac a kompakty okolo 2,8 a viac. A pri skle s clonou 2,8 sa uz kazdy rozpliva a pritom u kompatku je to bezne. Neviem ci nespravim chybu ak som mal doteraz kompakt so svetelnostou 2,8 az 4,8 a prejdem na sklo 3,5 do 5,6 s IS. Je mozne s takymito objektivmi (teraz myslim standard bez IS) pokojne fotit z ruky bo pri 4,8 (najdlhsie ohnisko na kompakte) sa mi uz rapidne predlzoval cas. A este asi aku teoreticku svetelnost dosiahnem na skle, ked ma svetelnost 3,5 az 5,6 a IS redukuje az styri stopy.

Tak především: citlivost, optické vlastnosti objektivů včetně clony a světelnosti jako nejmenší clony (tedy největšího clonového otvoru) a rychlosti závěrky, jsou veličiny normované a čistě teoreticky by tedy měly všechny fotoaparáty fungovat stejně. Expozice zrcadlovky a kompaktu by za stejných světlených podmínek měla být stejná, tedy – pokud bychom například fotografovali s prioritou clony, měla by nám vyjít rychlost závěrky stejná. V praxi se mohou vyskytnou mírné odchylky. Na naší ukázce jsou histogramy snímku trávníků ze dvou aparátech, ze zrcadlovky Sony Alfa a kompaktu Leica D-LUX 3. Je zřejmé, že Leica pořídila snímky světlejší – v obou případech šlo o clonu F 5.6, přičemž Sony nastavil 1/80 sec a Leica 1/40. To je značný rozdíl, celé jedno expoziční číslo! Vždy ale záleží na způsobu měření i na tom, jak který aparát naměřené hodnoty zpracovává.

Pokud jde o druhou část dotazu: připomenu clonovou řadu, která je například:
2.8 / 4.0 / 5.6 / 8 atd.

Zmíněná hodnota F 3.5 je „něco mezi“ F2.8 a F4, podobně jako hodnota F 4.8 je „něco mezi“ F4.0 a F 5.6. Je to více méně o půl expoziční hodnoty víc či míň, podle toho, z jaké strany na to člověk nahlíží. V praxi digitální fotografie půl clony hraje roli (hlavně pokud jde o sytost barev, případně rozsah přepálených jasů), ale zásadní a principiální rozdíl v tom není. Proto bych se rozhodně nebál přechodu ze světelnosti F2.8 na F 3.5.

A závěrem: čtenář se ptá na efekt optické stabilizace. Čtyři expoziční hodnoty, to je fakt hodně, spíš počítejte s jednou až dvěma (je to individuální). Zde připomenu, že optická stabilizace nám umožní udržet v ruce delší čas, než bychom udrželi bez stabilizace. Takže na této ukázce, pořízené stabilizovanou DSLR Sony Alfa je použito ohnisko ekv. 90 mm, což by vyžadovalo 1/90 sec. Použitý čas byl ale 1/13, což je 3 a půl krát déle. Tahle fotka pořízená při načervenalém světle lucerny na Karlově mostě v Praze je jakž takž ostrá (díky stabilizaci), ale ze série se povedla jen každá druhá. Clona vyšla při tomto ohnisku na F 5.6.

A ještě dodatek na vysvětlenou – proč někdy bývají objektivy kompaktů světelnější, než setové objektivy DSLR? Protože kompakty mají menší čipy a tudíž i objektivy jsou menší a čím větší jsou optické členy objektivu, tím větší jsou výrobní problémy.

Problematiku clony jsme zde probírali nedávno, základní informace je zde, další vysvětlení zde. Nicméně problematika je to pořád živá a neškodí se k ní ještě jednou vrátit, zvláště na základě zajímavé otázky našeho čtenáře.

Chcel by som sa spytat ci je rozdiel medzi svetelnostou u DSLR a kompaktov. Ci pri stejnej ISO hodnote a clone dostanem rovnake casy na kompakte aj na DSLR? Zaujima ma to preto, ze zrkadlovky maju objektivy standartne svetelnost 3,5 a viac a kompakty okolo 2,8 a viac. A pri skle s clonou 2,8 sa uz kazdy rozpliva a pritom u kompatku je to bezne. Neviem ci nespravim chybu ak som mal doteraz kompakt so svetelnostou 2,8 az 4,8 a prejdem na sklo 3,5 do 5,6 s IS. Je mozne s takymito objektivmi (teraz myslim standard bez IS) pokojne fotit z ruky bo pri 4,8 (najdlhsie ohnisko na kompakte) sa mi uz rapidne predlzoval cas. A este asi aku teoreticku svetelnost dosiahnem na skle, ked ma svetelnost 3,5 az 5,6 a IS redukuje az styri stopy.

Tak především: citlivost, optické vlastnosti objektivů včetně clony a světelnosti jako nejmenší clony (tedy největšího clonového otvoru) a rychlosti závěrky, jsou veličiny normované a čistě teoreticky by tedy měly všechny fotoaparáty fungovat stejně. Expozice zrcadlovky a kompaktu by za stejných světlených podmínek měla být stejná, tedy – pokud bychom například fotografovali s prioritou clony, měla by nám vyjít rychlost závěrky stejná. V praxi se mohou vyskytnou mírné odchylky. Na naší ukázce jsou histogramy snímku trávníků ze dvou aparátech, ze zrcadlovky Sony Alfa a kompaktu Leica D-LUX 3. Je zřejmé, že Leica pořídila snímky světlejší – v obou případech šlo o clonu F 5.6, přičemž Sony nastavil 1/80 sec a Leica 1/40. To je značný rozdíl, celé jedno expoziční číslo! Vždy ale záleží na způsobu měření i na tom, jak který aparát naměřené hodnoty zpracovává.

Pokud jde o druhou část dotazu: připomenu clonovou řadu, která je například:
2.8 / 4.0 / 5.6 / 8 atd.

Zmíněná hodnota F 3.5 je „něco mezi“ F2.8 a F4, podobně jako hodnota F 4.8 je „něco mezi“ F4.0 a F 5.6. Je to více méně o půl expoziční hodnoty víc či míň, podle toho, z jaké strany na to člověk nahlíží. V praxi digitální fotografie půl clony hraje roli (hlavně pokud jde o sytost barev, případně rozsah přepálených jasů), ale zásadní a principiální rozdíl v tom není. Proto bych se rozhodně nebál přechodu ze světelnosti F2.8 na F 3.5.

A závěrem: čtenář se ptá na efekt optické stabilizace. Čtyři expoziční hodnoty, to je fakt hodně, spíš počítejte s jednou až dvěma (je to individuální). Zde připomenu, že optická stabilizace nám umožní udržet v ruce delší čas, než bychom udrželi bez stabilizace. Takže na této ukázce, pořízené stabilizovanou DSLR Sony Alfa je použito ohnisko ekv. 90 mm, což by vyžadovalo 1/90 sec. Použitý čas byl ale 1/13, což je 3 a půl krát déle. Tahle fotka pořízená při načervenalém světle lucerny na Karlově mostě v Praze je jakž takž ostrá (díky stabilizaci), ale ze série se povedla jen každá druhá. Clona vyšla při tomto ohnisku na F 5.6.

A ještě dodatek na vysvětlenou – proč někdy bývají objektivy kompaktů světelnější, než setové objektivy DSLR? Protože kompakty mají menší čipy a tudíž i objektivy jsou menší a čím větší jsou optické členy objektivu, tím větší jsou výrobní problémy.