Jaký je správný poměr stran v obrázku? Kompakty a čyřtřetinový formát má poměr stran 4:3, takže fotky se hodí na tisk ve formátu A. Zrcadlovky mají poměr stran 3:2 a ten mají pohlednice 10:15. Ale musí to tak být vždycky? Hrál jsem si dnes s formátem 2:1.
Jaký je správný poměr stran v obrázku? Kompakty a čyřtřetinový formát má poměr stran 4:3, takže fotky se hodí na tisk ve formátu A. Zrcadlovky mají poměr stran 3:2 a ten mají pohlednice 10:15. Ale musí to tak být vždycky? Hrál jsem si dnes s formátem 2:1.
Ono to není tak nabíledni. Formát, respektive poměr stran vidíte v hledáčku nebo na displeji. V příručkách o kompozici se ale dočtete – a je to správné konstatování – že formát máte mít v oku. Že máte vidět to, co uvidí objektiv. A odtud plyne závěr, který do značné míry sdílím, že zoom kazí oko. Když fotíte na pevné sklo, zvyknete si na jeho úhel zobrazení a tudíž na poměr stran.
Zkuste ale to, co jsem dneska při potulce přístavního městečka Milna na chorvatské Brači – zkoušel jsem si labyrinty. Složité skrumáže z kytek, kusů architektury a elektrických drátů. No co, skrumáž to v každém případě je a neobvyklý (pro mě) fotografický zážitek taky.
Mimoděk to komponuju zleva doprava, jak na to koukám. Od kytky ke komínu…
Nahoře i dole zase od kytky ke komínu! Ale vážně jsem si to neuvědomoval, když jsem to fotil.
Tady kytka není, tak aspoň lampy. Kompozice má od něčeho začínat. Tak proč ne od lampy?
Kytka a dráty. Kdyby nebylo neobvyklého formátu, připadalo by mi to hnusně zadrátované. Takhle je to krásně zadrátované… 🙂
Na závěr minimalismus. Od všeho kousek. Věž je jako základ kompozice. Když tam nebyla anu kytka, ani lampa… Zkuste si formát 2:1… nebo 2.5:1, pokud byste chtěli hodně zlobit!