Nezařazené

Srovnání ohnisek


Každý jen trochu poučený fotograf ví, že pro plnou informaci o vlastnostech objektivu musíme znát nejen jeho fyzickou ohniskovou vzdálenost, ale i formát, pro nějž je určen. A teď: opravdu funguje crop factor v tom smyslu, že zobrazení prostoru je totožné na malý i velký (full frame) formát? Otázka to není tak pošetilá, jak by se zdálo na první pohled. Zažil jsem několik debat na toto téma.

O co jde konkrétně
Víme, že dejme tomu Nikon formátu DX má crop factor 1,5x. Takže dejme tomu ohnisková vzdálenost 18 mm dává na DX zrcadlovce Nikon D300 úhel odpovídající (více méně) 28 mm ohnisku kinofilmového přístroje, čili zhruba 750. Co ale když nasadíme na full frame Nikon D3 objektiv s ohniskem 28 mm (vysvětlení, co znamená to více méně: 18×1,5=27, jenže objektivy s ohniskem 27 mm se nedělají, kdežto „osmadvacítka“ je zavedený standard), co se stane, bude úhel totožný? A podání prostoru, bude stejné? Takové debaty se vedou. Nejlepší je, vyzkoušet to.

Na obrázku jsou v horní dvojici snímky pořízené při fyzické ohniskové vzdálenosti 18 (vlevo) a 78 (vpravo) milimetrů na DX DSLR, dole je dvojice pořízená při 27 mm a 70 mm na full frame zrcadlovce. Vidíte, že podání prostoru je prakticky totožné, „zkrácení perspektivy“ je stejné.

Znamená to, že „je to jedno“ , DX či APS-C na jedné straně a full frame na druhé?
Není to jedno. Vyplývá to zase ze srovnání. Tentokrát ale obrázky zvětšíme. Nalevo je APS-C, tedy malý formát, napravo je full frame 24×36 mm velký snímač. Rozdíl v kresbě je zřetelný i na zmenšeném obrázku, kliknutím se dostanete na sejmutou obrazovku.

Naproti tomu objektivy pro formát APS-C respektive DX mají při stejném úhlu záběru větší hloubku ostrosti než odpovídající full frame objektivy. Zase je to vidět na srovnání – fotografoval jsem při plné světelnosti, vlevo „malý formát“, vpravo velký.

Rozdílnost podání prostoru je tedy mýtus, který nesnese praktickou zkoušku. Zato rozdíl v kvalitě mýtus není. I ta hloubka ostrosti hraje roli – mnohdy je vhodnější menší hloubka ostrosti, protože motiv vyloupne z pozadí.

Každý jen trochu poučený fotograf ví, že pro plnou informaci o vlastnostech objektivu musíme znát nejen jeho fyzickou ohniskovou vzdálenost, ale i formát, pro nějž je určen. A teď: opravdu funguje crop factor v tom smyslu, že zobrazení prostoru je totožné na malý i velký (full frame) formát? Otázka to není tak pošetilá, jak by se zdálo na první pohled. Zažil jsem několik debat na toto téma.

O co jde konkrétně
Víme, že dejme tomu Nikon formátu DX má crop factor 1,5x. Takže dejme tomu ohnisková vzdálenost 18 mm dává na DX zrcadlovce Nikon D300 úhel odpovídající (více méně) 28 mm ohnisku kinofilmového přístroje, čili zhruba 750. Co ale když nasadíme na full frame Nikon D3 objektiv s ohniskem 28 mm (vysvětlení, co znamená to více méně: 18×1,5=27, jenže objektivy s ohniskem 27 mm se nedělají, kdežto „osmadvacítka“ je zavedený standard), co se stane, bude úhel totožný? A podání prostoru, bude stejné? Takové debaty se vedou. Nejlepší je, vyzkoušet to.

Na obrázku jsou v horní dvojici snímky pořízené při fyzické ohniskové vzdálenosti 18 (vlevo) a 78 (vpravo) milimetrů na DX DSLR, dole je dvojice pořízená při 27 mm a 70 mm na full frame zrcadlovce. Vidíte, že podání prostoru je prakticky totožné, „zkrácení perspektivy“ je stejné.

Znamená to, že „je to jedno“ , DX či APS-C na jedné straně a full frame na druhé?
Není to jedno. Vyplývá to zase ze srovnání. Tentokrát ale obrázky zvětšíme. Nalevo je APS-C, tedy malý formát, napravo je full frame 24×36 mm velký snímač. Rozdíl v kresbě je zřetelný i na zmenšeném obrázku, kliknutím se dostanete na sejmutou obrazovku.

Naproti tomu objektivy pro formát APS-C respektive DX mají při stejném úhlu záběru větší hloubku ostrosti než odpovídající full frame objektivy. Zase je to vidět na srovnání – fotografoval jsem při plné světelnosti, vlevo „malý formát“, vpravo velký.

Rozdílnost podání prostoru je tedy mýtus, který nesnese praktickou zkoušku. Zato rozdíl v kvalitě mýtus není. I ta hloubka ostrosti hraje roli – mnohdy je vhodnější menší hloubka ostrosti, protože motiv vyloupne z pozadí.