Nezařazené

Srovnání 12 a 18 megapixelů

Dvanáctka, to je dneska norma, osmnáct je IN a co je nad dvacet, to je hustý. Tak se dnes má za to. Rozhodně nám neuškodí podívat se na výkon dvanáctimegového a osmnáctimegového přístroje, jaký rozdíl je ve výsledku? Vedle sebe stojí dva Canony, profi 7D a čistě amatérský 1100D. Napadlo mě srovnávat ty dva přístroje, když jsem dělal test na 1100D. Už při zkoušení šestistovky mě zaujal výborný výkon setového objektivu 18-55 mm označeného římskou dvojkou. Zkoušel jsem ho i na své sedmičce. Na full frame přístroji Canon pochopitelně ne, protože tyto objektivy označené písmenem S nelze nasadit na full frame této značky.

Kritéria kresby
Na posuzování kvality kresby a tudíž i kvality objektivů je vypracována přesná metodika. Ze značné míry spočívá na jednoduchém principu. Podívejme se na následující obrazec. V levé části je čistě černá a bílá s ostrým přechodem, kdežto vpravo je rozmazaný přechod.

Histogram vlevo ukazuje rozložení hodnot v ostrém obraze – jsou jen dvě, černá a bílá; histogram vpravo jich vykazuje mnohem víc.

Takže: čím je ostřejší obraz takto černo – bílé předlohy, tím méně je v ní odstínů šedi, ideálně (nikdy nedosažitelně) žádná šeď, jen černá a bílá.

V praxi je dobré mít srovnání. Snadno porovnáme obrázky pořízené za stejných podmínek – Zoner Photo Studio umožní takto porovnat až 4 snímky. A tím se dostáváme k dnešní problematice.

Kolik mega
V historických dobách kolem roku 2000 záleželo (skoro) na každém megapixelu. Nicméně už tedy se ujala zásada, že rozdíl v kresbě a kvalitě se projeví jen při 30% navýšení. Takže rozdíl, dejme tomu, mezi 4 Mpx a 5 Mpx nebyl patrný, kdežto 4 a 6 už hrálo roli. Takže dnes srovnáváme 12 a 18 megapixelů. To už je dosti značný rozdíl v počtu fotodiod! Samozřejmě, ideální test bychom vykonali, kdybychom vytiskli fotky a ty pak porovnávali. Mezi námi, pokládám to za jediný rozumný test, a naopak, takové to rejdění nosem po povrchu monitoru za rozumné nepokládám. Ale fotky bychom si mohli ukazovat ve fotoklubu a ne na internetu.

Problém je na netu v tom, že 18 Mpx fotka je co do pixelů větší než 12 Mpx. Má 5184 x 3456 pixelů oproti 4272 x 3848 pixelů a to se těžko posuzuje. Podívejme se na takové porovnání, vlevo 18 Mpx a vpravo 12 Mpx. Subjektivně – přinejmenším mně – to připadá, že ostřejší je obrázek vpravo, tedy ten menší!

Záleží opravdu na tom, kolik detailů dokáže aparát zachytit a zde pomůže opravdu jen speciální obrazec. A zde je výsledek, toto je podání v 18 Mpx, vpravo 12 Mpx:

Zobrazení označené 79 je v podstatě souměřitelné, dokonce ten 18 Mpx vykazuje jakési barevné vady, které menší obrázek nemá: to je důsledek menšího rozměru fotodiody. Čárky označené položkou 100 jsou nečitelné v obou případech, ale 18 Mpx je zřejmě schopen vytvořit jakousi iluzi kresby.

Zde je další srovnání – výřezy ze snímku dalšího typu obrazce. Jejich porovnání hovoří ve prospěch 18 Mpx (vlevo), což jsme čekali:

Že to ale bude tak malý rozdíl, to jsem nečekal…

Závěr bych udělal asi takový. Při dané velikosti čipu APS-C je obrazový výkon velmi vyrovnaný od 10 Mpx nahoru. I 30% navýšení nevede k dramatickému zlepšení kresby. Na čem ovšem záleží je kvalita objektivu. Zde jsou rozdíly zásadní a je třeba být velmi obezřetný. Recenze jsou jistě dobrým vodítkem, ale je třeba brát v potaz i subjektivní faktor, co se nám líbí a co ne, jakou máme představu a co chceme odmítnout. Z počtu megapixelů nad 10 se nestřílí, ale objektivy musíme vybírat velmi pečlivě.

Srovnávací snímky
Udělejte si obrázek sami, zde jsou v plném rozlišení snímky z 18 a 12 Mpx přístroje.

Dvanáctka, to je dneska norma, osmnáct je IN a co je nad dvacet, to je hustý. Tak se dnes má za to. Rozhodně nám neuškodí podívat se na výkon dvanáctimegového a osmnáctimegového přístroje, jaký rozdíl je ve výsledku? Vedle sebe stojí dva Canony, profi 7D a čistě amatérský 1100D. Napadlo mě srovnávat ty dva přístroje, když jsem dělal test na 1100D. Už při zkoušení šestistovky mě zaujal výborný výkon setového objektivu 18-55 mm označeného římskou dvojkou. Zkoušel jsem ho i na své sedmičce. Na full frame přístroji Canon pochopitelně ne, protože tyto objektivy označené písmenem S nelze nasadit na full frame této značky.

Kritéria kresby
Na posuzování kvality kresby a tudíž i kvality objektivů je vypracována přesná metodika. Ze značné míry spočívá na jednoduchém principu. Podívejme se na následující obrazec. V levé části je čistě černá a bílá s ostrým přechodem, kdežto vpravo je rozmazaný přechod.

Histogram vlevo ukazuje rozložení hodnot v ostrém obraze – jsou jen dvě, černá a bílá; histogram vpravo jich vykazuje mnohem víc.

Takže: čím je ostřejší obraz takto černo – bílé předlohy, tím méně je v ní odstínů šedi, ideálně (nikdy nedosažitelně) žádná šeď, jen černá a bílá.

V praxi je dobré mít srovnání. Snadno porovnáme obrázky pořízené za stejných podmínek – Zoner Photo Studio umožní takto porovnat až 4 snímky. A tím se dostáváme k dnešní problematice.

Kolik mega
V historických dobách kolem roku 2000 záleželo (skoro) na každém megapixelu. Nicméně už tedy se ujala zásada, že rozdíl v kresbě a kvalitě se projeví jen při 30% navýšení. Takže rozdíl, dejme tomu, mezi 4 Mpx a 5 Mpx nebyl patrný, kdežto 4 a 6 už hrálo roli. Takže dnes srovnáváme 12 a 18 megapixelů. To už je dosti značný rozdíl v počtu fotodiod! Samozřejmě, ideální test bychom vykonali, kdybychom vytiskli fotky a ty pak porovnávali. Mezi námi, pokládám to za jediný rozumný test, a naopak, takové to rejdění nosem po povrchu monitoru za rozumné nepokládám. Ale fotky bychom si mohli ukazovat ve fotoklubu a ne na internetu.

Problém je na netu v tom, že 18 Mpx fotka je co do pixelů větší než 12 Mpx. Má 5184 x 3456 pixelů oproti 4272 x 3848 pixelů a to se těžko posuzuje. Podívejme se na takové porovnání, vlevo 18 Mpx a vpravo 12 Mpx. Subjektivně – přinejmenším mně – to připadá, že ostřejší je obrázek vpravo, tedy ten menší!

Záleží opravdu na tom, kolik detailů dokáže aparát zachytit a zde pomůže opravdu jen speciální obrazec. A zde je výsledek, toto je podání v 18 Mpx, vpravo 12 Mpx:

Zobrazení označené 79 je v podstatě souměřitelné, dokonce ten 18 Mpx vykazuje jakési barevné vady, které menší obrázek nemá: to je důsledek menšího rozměru fotodiody. Čárky označené položkou 100 jsou nečitelné v obou případech, ale 18 Mpx je zřejmě schopen vytvořit jakousi iluzi kresby.

Zde je další srovnání – výřezy ze snímku dalšího typu obrazce. Jejich porovnání hovoří ve prospěch 18 Mpx (vlevo), což jsme čekali:

Že to ale bude tak malý rozdíl, to jsem nečekal…

Závěr bych udělal asi takový. Při dané velikosti čipu APS-C je obrazový výkon velmi vyrovnaný od 10 Mpx nahoru. I 30% navýšení nevede k dramatickému zlepšení kresby. Na čem ovšem záleží je kvalita objektivu. Zde jsou rozdíly zásadní a je třeba být velmi obezřetný. Recenze jsou jistě dobrým vodítkem, ale je třeba brát v potaz i subjektivní faktor, co se nám líbí a co ne, jakou máme představu a co chceme odmítnout. Z počtu megapixelů nad 10 se nestřílí, ale objektivy musíme vybírat velmi pečlivě.

Srovnávací snímky
Udělejte si obrázek sami, zde jsou v plném rozlišení snímky z 18 a 12 Mpx přístroje.