Nezařazené

Soutěž: Vrácené fotky

Abych upřesnil. Ony to jsou zdařilé fotografie, jenomže nezapadají do zadání. Obvykle jsou to velmi dobré krajinářské fotky.

Abych upřesnil. Ony to jsou zdařilé fotografie, jenomže nezapadají do zadání. Obvykle jsou to velmi dobré krajinářské fotky.

Do této kategorie patří snímek Kamila Šmehlíka. Nazval svoji noční fotku pořízenou z Milešovky Light pollution. Česky to znamená světelné znečištění a označuje to jev, na který si stěžují hvězdáři i všichni, kdo by si přáli pozorovat noční oblohu. Světelné zdroje, zvláště pak pouliční lampy, okna a výkladní skříně a světla automobilů se rozptylují v atmosféře a tma pak už není černá. Autor exponoval 30 vteřin při cloně F8.0 a ISO 400 a soudě podle EXIF fotil po šesté… asi večer, na silnicích je vidět svižný pohyb. Noční fotky je lépe dělat dřív, za soumraku, nicméně ta černá tady hraje roli – aby se ukázalo, že nebe je mnohem světlejší než sama země.


Z tématu vypadává ale opravdu a stoprocentně snímek Oty Vonáska. Ani se nepokusil nazvat fotku „boží stroj“ nebo tak nějak, je to prostě Apollonův chrám. Je vyfocen v ideální světelné situaci, v podvečer, kdy je nebe nádherně zbarvené a všechno je prokreslené i ve stínech. Trochu nám tu utíkají jasy na druhém sloupu zleva, ale těžko soudit podle zmenšeného obrázku poslaného do soutěže. Hodně to padá, to je další estetický problém té fotky, nicméně celkový dojem je příznivý.


Vyfocená kapka vody připomněla Jakubovi Gráfovi atomový hřib. Takže, dejme tomu, je to vynález zkázy… EXIF vzal při zpracování zasvé, o technice snímání se mohu jen dohadovat. Zvláštní světelný tón prozrazuje umělé osvětlení, ale na blesk to nevypadá, je to osvětlení hodně měkké (ledaže by softbox, ale to jsem věru v oblasti dohadů). Převedení do fialové barvy dodalo fotce zlověstný, zkázonosný nádech. Útvar je posazen do formátu ve svislé ose a nad sebou má velký prostor – to naznačuje, že směřuje prudce vzhůru.


Marek Goliáš nazval svůj snímek Civilizace. U Joviše, tak tohle fakt není industriální fotka! Má krásnou mlžnou náladu, povýšenou ještě světlou vinětací (jsou zesvětlené rohy, obvykle se ztmavují, zde byly zesvětleny a je to ve prospěch věci). Moc dobře jsou umístěné dva komíny v průhledu větvemi, komín vlevo je povážlivě v dotyku s levou větví. Roztomilá je ta věžička dole, někdo by mohl mít námitky, mně to připadá vtipné. Industriální fotka , natož pak vynález zkázy to ale fakt není.


Opakuji, všechny tyto fotky do soutěže přijaty byly. Jsou zdařilé a mají jen tu vadu, že jsou na hraně nebo pod hranou tématu. Jediná opravdu nepřijatá fotka je tato poslední.


Poslal ji pan P.K. Pod názvem Den D se blíží. Ve skutečnosti se den D neblíží, dennodenně do naší planety bijí milióny blesků – čtu na webu, že do pirátského Maracaiba ve Venezuele bije 40 tisíc blesků denně! Fotka je to dobře technicky zpracováno, dokonce velmi dobře. Když jsem zkoumal EXIF, jak byla pořízena, nastalo OOPS… Objevilo se:

Image: 0104585736, License: Rights managed, ***EXCLUSIVE***
MAGALIESBURG, SOUTH AFRICA – UNDATED: „Stormy Sunset“ A lightning bolt strikes during a storm at sunset in Magaliesburg, South Africa. Fearlessly placing himself directly in the path of deadly lightning strikes, photographer Mitchell Krog’s images highlight the terrific violence of nature. Obsessed since childhood with the massive thunderstorms of South Africa’s highveld plains, Mitchell, 39 has been photographing lightning for 16 years. Giving his photographs dramatic names such as ‚Fire and Ice‘ and ‚Killer Storm‘, Mitchell has captured some of the most impressive lightning strikes committed to camera. Feeling that his image of three simultaneous strikes just outside Pretoria called ‚Monumental Chaos‘ to be his photographic masterpiece, Mitchell has a devil may care attitude towards his dangerous photography., Place: South Africa, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia.cz, Barcroft Media

Takže autor je Mitchell Krog a do portfolia pana P.K. se fotka dostala z nabídky Profimedia. Nebudu to hodnotit, pitvat, nebudu sahat do svědomí, možná že existuje nějaké vysvětlení, jak se popis z fotky blesku od pana Kroga dostal do bleskové fotky pana K. Buď jak buď, kuriozita to je a věřte, tudy cesta fakt nevede.