Akční fotka je tématem dubnového kol naší průběžné soutěže. Čekal jsem, že nebude takový zájem jako o Barvy jara. Nicméně ani ne stovka přihlášených prací, to jsme ještě v polovině soutěže myslím neměli. Nějak se do té živé fotky nikdo moc nehrne! A to máme i v levných aparátech dvoutisícinu k disposici a pět oken za vteřinu je běžný průměr a jsou foťáky z mnohem kratšími časy a rychlejší sérií, a průběžným ostřením atd. On je to spíš ostych a vnitřní zábrana než cokoli jiného. Nicméně i tentokrát jsem vybral pět ukázek z fotek, které mě zaujaly.
Akční fotka je tématem dubnového kol naší průběžné soutěže. Čekal jsem, že nebude takový zájem jako o Barvy jara. Nicméně ani ne stovka přihlášených prací, to jsme ještě v polovině soutěže myslím neměli. Nějak se do té živé fotky nikdo moc nehrne! A to máme i v levných aparátech dvoutisícinu k disposici a pět oken za vteřinu je běžný průměr a jsou foťáky z mnohem kratšími časy a rychlejší sérií, a průběžným ostřením atd. On je to spíš ostych a vnitřní zábrana než cokoli jiného. Nicméně i tentokrát jsem vybral pět ukázek z fotek, které mě zaujaly.
Za balonem, tak se jmenuje výtečná fotka Boba Gajdoše. Foceno dvacetinou… to je hodně odvážně dlouhý čas na panning, tedy na ten druh fotografie, kdy sledujeme objekt a spoléháme na efekt pohybové neostrosti. Navíc ohnisko je ekv. 138 mm. Jde o juniorský fotbal: skvělé téma pro fotografování! Tady můžete fotit od lajny, nikdo vás nehoní, kluci a holky neběhají zas tak moc rychle a emoce, ty tam někdy tečou proudem. Chcete-li cvičit živou fotku, jděte na juniorský fotbal!
![](/obrdg2018/tvorba/180416polocas_ziva/gajdosm.jpg)
Fotka se jmenuje Elvis, asi kvůli taneční póze toho chlapečka. Je to výborně zachycený děj a muziku tam tvrdí ten přihlížející pejsek venku na chodníku! Fotka bezprostřední, dynamická, upřímná. Fotil Jaroslav Klouda.
![](/obrdg2018/tvorba/180416polocas_ziva/kloudam.jpg)
Třetí dětská fotka se jmenuje Stop!, autorkou je úspěšný účastnice naší soutěže Kristina Ovečková. Ono se málo kdy podaří zvládnout pohyb a celkem důmyslnou kompozici: nápis STOP plus čára plus zběsilá jezdkyně v silném obrazovém bodě na průsečíku třetin, to chce postřeh a zkušené oko. Což paní Kristina bezesporu má.
![](/obrdg2018/tvorba/180416polocas_ziva/oveckovam.jpg)
Nedobrzdím… myslí se pejsek na fotce Jany Mašterové. Pejskové jsou vděčný objekt pohybové fotografie. Chce to krátký čas, když jsou to pejskové opravdu temperamentní jako mám já, potřebují 1 / 2000 vteřiny. Vše co nad to je moc dlouhý čas to je. Jaký čas byl zde použitý nevím, EXIF ztracen při editaci.
![](/obrdg2018/tvorba/180416polocas_ziva/masterovam.jpg)
Na fotce zobrazující akci nemusí nutně být prudký pohyb! Toto je Start regaty od Markéty Čermákové. Tady s nikdo nějak extrémně prudce nepohybuje, důležité je napětí ve tvářích, upřené pohledy, okamžik napětí. Plachty kompozici skvěle rámují a upozorním i na Pravidlo tří mého Desatera: když jsou tři lidi na fotce, je to ideální počet, protože trojice se kompozičně dá ještě zvládnout. Větší počet vede k nepřehlednosti.
![](/obrdg2018/tvorba/180416polocas_ziva/cermakovam.jpg)
Taková je tedy situace v poločase. Těším se, že v druhé půli nasadí prudké tempo ti, kdo chtějí do finiše prorazit ostrým nástupem.