Nezařazené

Sony v Megapixelu

Včera Sony předvedl novinářům v konferenčním sále Megapixelu v Praze Holešovicích své novinky A7RII, RX100 IV a RX10 II. Informoval jsem už o nich hned po návratu z červnové tiskovky v Londýně a základní info tedy už z Digineffu znáte. Příští týden začnu testovat kompakt RX100 IV, na to se těším, jelikož je to podle všeho nejlepší současný kompaktní fotoaparát. Opakovat již řečené nechci, proto jsem popustil uzdu úvahám o Sony, o mirrorlessech a také o pojmu kanibalismus.

Včera Sony předvedl novinářům v konferenčním sále Megapixelu v Praze Holešovicích své novinky A7RII, RX100 IV a RX10 II. Informoval jsem už o nich hned po návratu z červnové tiskovky v Londýně a základní info tedy už z Digineffu znáte. Příští týden začnu testovat kompakt RX100 IV, na to se těším, jelikož je to podle všeho nejlepší současný kompaktní fotoaparát. Opakovat již řečené nechci, proto jsem popustil uzdu úvahám o Sony, o mirrorlessech a také o pojmu kanibalismus.


Sony má se svým plnoformátovým systémovým kompaktem řady Alpha A7 nepochybný úspěch. O tuto řadu se zajímají i další výrobci objektivů a to je vždycky známka úspěchu. Systémové kompakty neboli mirrorless přístroje, tedy přístroje malých rozměrů s výměnnou optikou, vyrábějí dnes všichni výrobci z první ligy fotografické techniky. Olympus s Panasonicem sázejí na formát Micro Four Thirds, Fujiflm a Samsung nabízejí přístroje formátu APS-C a Sony má zástupce v APS-C a ve full frame. Všechny tyto producenty spojuje jedno: nevyrábějí zrcadlovky klasického typu. Sony nabízí hybrida s polopropustným zrcadlem, ale někdejší slávu tradičně řešených zrcadlovek Minolta uklidil do síně zděděných tradic a už jen nechává pamětníky nad ní uronit slzu. Zbývá trojice výrobců zrcadlovek, tedy Canon, Nikon a Pentax. I ti nabízejí systémové kompakty. Nikon a Pentax sázejí na malé rozměry a vysokou rychlost. Základem konceptu je představa, že jejich zákazník – neřkuli rovnou fanoušek – je znaven vláčením těžké fotografické techniky a zatouží po malém, pohotové, lehkém leč výkonném přístroji a hle, je tu Pentax Q. Nebo Nikon řady J, eventuálně V. Jsou to přístroje, které ani vzdáleně nepřipomínají žádnou zrcadlovku Nikon nebo Pentax. V odborných kruzích se to komentuje slovy, že tyhle modely nekanibalizují produkci zrcadlovek. Nekanibalizují, tedy neužírají z koláče nabídky. Chcete mirrorless? Máte ho mít, ale nemyslete si, že když si ho koupíte, už nebudete potřebovat zrcadlovku. Můžete ho mít jaksi bokem, ale zrcadlovku budete potřebovat dál.

Velmi dobře se ten postoj dokumentuje na Canonu. Ten vyrábí zrcadlovky systému EOS v několika kategoriích, výkonnostních a cenových třídách. Mirrorless z něho lezl jako z chlupaté deky, až vylezl a dokonce dostal do názvu logo EOS. Má APS-C snímač, ale jeho bajonet je EF-M, tedy je uzpůsoben jen pro specifické objektivy, určené výhradně pro tuto řadu. Běžné EF objektivy použít lze, ale jen přes redukci, která má takové vlastnosti, že k praktickým účelům je použít nelze. Návštěvník z Marsu by nad tím kroutil hlavou. Proč nemá řada M normální EOS bajonet pro všechny EOS objektivy?

Odpověď je prostá, milý návštěvníku z Marsu. Brání tomu obava z kanibalizace. Canon má velmi silné postavení v produkci zrcadlovek, jak v amatérské třídě, tak v nejvyšší kategorii profi zařízení. Celosvětově činí podíl prodeje systémových kompaktů jen malý díl úhrnu prodeje zrcadlovek. Jistě by to nebyl technický problém vyrobit APS-C mirrorless s bajonetem pro zrcadlovky. Muselo by se doladit ostření, nicméně tlak ze strany videografů vede k zavádění hybridních čipů, které v sobě mají speciální fotodiody určené k analýze fázového posunu a tudíž dovedou poskytnout informaci nezbytnou k rychlému automatickému ostření. Tohle má Canon výborně vychytané a už má slušnou nabídku STM objektivů plně využívajících dobrodiní čipů hybridního typu. Technicky tedy není žádný důvod proto, aby pokračoval ve výrobě jakési fotografické chytré horákyně, která není ani pořádná zrcadlovka, ani pořádný mirrorless. To by ale nesměl mít smíšené pocity, nesměl by se bát kanibalizace. V tomto směru na to šel Nikon i Pentax mazaněji, protože mají v nabídce něco úplně jiného. A tak je tu nakonec zase ten Sony, který žádné smíšené pocity nemá, jelikož se závaží ve formě zrcadlovek zbavil. Načež může sypat na trh jeden skvělý mirrorless za druhým a do své špičkové sedmičkové řady nabušit to nejlepší, co dnešní technika nabízí.

Šeptá se cosi o nadcházejícím full frame mirrorless přístroji Canon. Ten by moji důmyslnou teorii o smíšených pocitech zbořil, ale stálo by to za to.