Po roce přichází Sony se sedmou verzí svého jednopalcového kompaktu, který sklízí vysoká ocenění od svého prvního uvedení v srpnu 2018. Je to nesmírně oblíbená řada, nvinky přicházejí skoro pravidelně po roce. Dramatickou změnu znamenal loňský model, neboť místo dosavadního rozsahu objektivu 24-70 (ekv.) má tento dvacetimegový kompakt ekvivalent 24-200. A další významná změna – loni dostala stovka dotykový displej. To byla funkce, kterou Sony dosud z důvodů zcela nepochopitelných opomíjel.
Takto zásadní změnu u sedmičky nečekejme. Je to nadále jednopalcové dvacetimego, nicméně BSI-CMOS čip s předním osvitem by měl být nový typ. Je to také vrstvený snímač, disponuje DRAM pamětí, která urychluje přenos dat, nicméně má být jiný. Snad se to projevuje v tom, že v rozšířeném rozsahu ISO má sedmička spodní limit 64 ISO, kdežto šestka 80 ISO. Hm. Třípalcový výklopný hledáček má poněkud větší rozsah, elektronický hledáček zůstává na 2,4 Mps, závěrka má rozsah 30 sec až 1/2000 mechanická, 1/32000 elektronická. I to zůstalo.
Sony zdůrazňuje, že je nový model rychlejší a srovnává ho se svou vlajkovou lodí Alphou 9 (nový model se taky čeká…). Zaostřovací body kryjí 68% snímače a zpoždění se zkrátilo na 0,02 sec. Jeho systém sledování motivu a průběžné ostření na oko má být totožné s alfou devítkou. Ostření na oko rozeznává i zvířecí oči, opět něco, co bylo vídáno na špičkových alfách. Sériové focení dosahuje 20 fps, lze ale pořizovat série sedmi obrázků frekvencí 90 fps. Další vymoženosti ocení videisté, zejména Aktivní režim stabilizace, to je kombinace stabilizace čipu a softwarové stabilizace, za cenu mírného ořezu. Přibyl vstup pro mikrofon – pro seriózní video je to v podstatě zásadní věc.
Předchozí model se prodává za 30 tisíc, novinka přijde na trh v druhé půli srpna za cenu 4 tisíce vyšší. To je rozumný odstup s ohledem na to, že pětka dnes stojí cca 21 tisíc ve většině obchodů (červenec 2019). Rozdíl užitné hodnoty mezi pětkou a šestkou je veliký. Mezi šestkou a sedmičkou mi nepřipadá tak zásadní, aby dráždil k upgrade. Pro cestovní fotografii je ten rozsah 24-200 v podstatě ideální. Urychlení ostření o jednu setinu vteřiny a dvacetiokénková série, to není něco, za co bych chtěl vydat čtyři tisíce. Nicméně je tu ještě faktor radosti – fotíme pro radost a nakupujeme pro radost. No a málo platné, radost z posledního modelu je vyšší než z předposledního, to zjistili vědci a já jim napovídal.